Tuesday, June 2, 2009

QURAN


BERPERANG

Diwajibkan kepada kalian berperang, sedng perang itu kalian kurang sukai,dan boleh jadi kalian kurang menyukai sesuatu sedang ia berguna kepada kalian, dan boleh jadi kalian menukai sesuatu sedang ia merosakkan kalian. Allah mmengetahui, tetapi kalian tidak mengetahui. - Al Baqarah:216.


HADIS

DUSTA

Nabi Muhammad s.a.w. Telah bersabda: Dusta yang amat sangat dilakukan oleh seseorang apabila dia mengaku kedua matanya melihat sesuatu – dalam impiann – yang sebenarnya dia tidak melihat – atau diimpikan.

- Perawi: Imam Bukhari.


PETUA

SILATUR RAHIM

Jika anda diundang ke majlis kahwin, datanglah dengan hati yang ikhlas. Jika difikirkan hadiah yang anda bawa kepada pihak pengantin baru itu boleh menambahkan silatur rahim, bawalah hadiah itu dengan hati yang ikhlas. Tetapi kaloau anda pihah yang mengerjakan walimah (perkahwinan), tak usah harap hadiah dari para jemputan, kerana perbuatan itu mengikis buang pahala dari Allah kepada Anda.


*** ***


TAHUKAH?


KISMIS

Lima biji kismis yang anda makan lebih baik dari sebiji buah durian (kira – kira tujuh ulas isinya) yang anda makan, dinisbahkan bagi menyegar dan mengkreatifkan otak anda.

PEREMPUAN

Semua perempuan suka bermaduk, sebab itulah Allah mengharuskan lelaki beristeri lebih dari seorang perempuan, tetapi kerana syaitan sering mendekati hati mereka, maka mereka cembnuru dan tidak rela dimadukan.

CEKOR

Daun cekor jika dimakan sebagai ulam pada kira - kira tiga kali seminggu, baik bagi perempuan memuliskan tenaga batin , mengemaskan gerakan dalaman dan dapat menghapuskan stressnya.

ULAMA

Ada empat jenis ulama dalam masyarakat orang Melayu. Pertama: Ulama yang ikhlas dan elok, 2: Ulama yang berjuang atau bekerja untuk kepentingan sendiri, ulama tembolong, 3: Ulama bekerja bidang politik yang tidak ikhlas, ulama olok – olok dan 4: Ulama yang tidak mahu beramal untuk kehidupan dunia dan hanya untuk akhirat, ulama geluk (ertinya fikiran tidak luas)

No comments: