Saturday, June 13, 2009

PETUA

KUKU

Jika hendakkan kuku tangan anda sentiasa kelihatan merah jambu dan segar, rendamkan semua jari dua puntung tangan anda dalam air suam pada saban pagi. Insya Allah kuku anda cantik.


TAHUKAH

Nama lapangan terbang di Jakarta, 'Abdul Halim Perdana Kasuma'. Dia pahlawan Republik Indonesia. Pada masa menghadapi proklamasi kemerdekaan Indonesia, pada 1945, dia telah meninggal dunia setelah jatuh dari kapal terbang 'tugas penting Burma - Indonesia', di Tanjung Hantu, Lumut, Perak, dan dikebumikan di Teluk Muruk. Apabila Kerajaan Malaysia hendak membina pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia di sana, jenazah (tulang belulang)nya dibawa pulang ke Indonesia dan di kebumikan semula, di Makam Pahlawan, Kalibata, Jakarta.

KEDAH DAN TERANGGANU

Entah mengapa, sejak zaman berzaman hingga kini, orang - orang Melayu di sebahagian Negeri Terengganu tidak bermesra - silatur rahim - dengan orang - orang Melayu di sebahagian Negeri Kelantan.

PENGARANG DAN WARTAWAN

Di mana - mana negara di seluruh dunia, kedudukan pengarang dan wartawan utama dalam sesebuah institusi media, sama ada milik kerajaan mahupun sewasta, mereka menghadapi keadaan ' telur di hujung tanduk', setiap kali berlaku pertukaran presiden atau perdana menteri.




No comments: