Tuesday, July 12, 2011

MAKSUD AYAT QURAN




QARUN DITELAN BUMI

Sesungguhnya Qarun itu masuk kaum Musa (Nabi Musa alaihis salam), tetapi dia melakukan aniaya kepada mereka (orang – orang miskin), dan Kami (Allah) kurniakan kepadanya kekayaan, yanjg anak kuncinya berat dipikul sekumpulan orang yanhg gagah. Perhatilah pada ketika kaumnya berkata kepadanya: Janganlah anda bangga (sombong); sesungguhnya Allah tidak menyukai (benci) orang – orang yang membanggakan diri (sombong).
– Al Qasas:76.
Lalu dia (Qarun) dan rumahnya Kami (Allah) benamkan ke dalam bumi, dasn dia (Qarun) tidak ada golongan yang akan menolongnya, selain dari Allah, dia sendiri tidak berupaya menolong dirinya sendiri.
– Al Qasas:81

Nota.
Qarun adalah dari kerabat Nabi Musa alaihis salam dan seorang yang alim, iaitu dari golongan ulama Islam pada zaman Nabi Musa. Dia menjadi orang kaya raya setelah dia meminta Nabi Musa mengajar ilmu menjadikan segala benda – batu, kayu dan lain – menjadi emas.Rupa – rupanya kekayaan trelah membutakan mata hati Qarun. Hawa nafsunya menyelubungi dirinya. Dia menentang hukum Allah dan kerabatnya, Nabi Musa serta menghina orang – orang yang miskin dalam masyarakatnya.Allah menimpakan azab kepadanya seperti firman Allah yang maksud di atas ini.Maka, kita, walau tinggi mana kedudukan, kekuasaan dan kekayaan kita, janganlah sombong atau takbur terhadap orang ramai – orang – orang miskin – dan mereka yang memohon pertoolongan. Jika melakukan demikian jua, tunggulah, Allah dengan kuasa ‘Kun fa yakun’ (Jadi, maka jadilah).

No comments: