Friday, July 8, 2011

MAKSUD AYAT QURAN






KAUM DIMURKAI ALLAH

Hai orang – orang yang beriman, jangan kalian mengambil – orang – orang – dari kaum yang dimurkai Allah – orang – orang yang tidak beriman, hidup bergelimang dosa dan menentang hukum dan ajaran Allah – menjadi pemimpin. Sesungguhnya mereka itu telah putus asa terhadap hari akhirat – tidak takut dosa dan neraka – terhadap orang – orang dalam kubur.
– As Shaf:13

Nota.
Meneliti dan memahami maksud firman Allah di atas ini, kita dapati golongan yang duimurkai Allah itu ada dua jalur, iaitu: 1 - Orang – orang kafir – Yahudi, Keristian dan kafir musyrikin – yang menyengutui Allah. 2 – Orang – orang Islam yang menentang atau tidak mengikut ajaran dan hukum Allah.
Orang – orang demikian ‘bahaya’ kepada orang Islam. Kalau mereka itu diambil jadi ketua oleh orang – orang Islam, bererti mereka berada dalam bahaya dan tidak mendapat keredaan Allah.
Para pemimpin yang menentang dan tidak mengikut ajaran dah hukum Allah, akan menjadikan msyarakat atau negeri dan negara dalam keadaan tidak selesa, laksana berselimutkan kain panjang lima, tutup kepala kaki telanjang, tutup kaki kepala terdedah. - mp

No comments: