Wednesday, July 6, 2011

MAKSUD AYAT QURAN





MENGKHIANATI AMANAH


Hai orang – orang yang beriman, jangan kalian mengkhianati Allah dan Rasul, dan juga jangan mengkhianatkan amanah – amanah yang dipercakan – diberi kepercayaan – kepada kalian, sedangkan kalian mengetahui.
– Al Anfal:27

Nota: Allah memerintahkan kepada setiap orang Islam dan beriman agar tidak mengkhinati Allah dan Rasul – Muhammad s.a.w. – dan tidak mengkhianati amanan atau kepercayaan atas diri kita, iaitu kepercayaan dan harapan orang lain ke atas diri kita.
Siapa sahaja, Raja memerintah – Yang Dipertuan Agong, Presiden, Perdana Menteri dan hingga para kaki tangan pemerintan atau kerajaan mestilah tidak mengkhinati amanah.
Apabila para atasan tidak menunai amanah atau mengkhinati amanah, maka ribuan dan jutaan rakyat tidak puas hati dan resah, maka, mereka bangun melaung, memekik dan menunjukkan tulisan, gambar dan warna pakaian dengan harapan supaya orang – orang atasa itu sedar akan kesalahan atau ksilapan mereka.
Negara kita, kita sedar, para perdana menteri mengunakan kuasa, bercakap banyak, memperkecil – kecilkan perjuangan dan hajat orang – orang tidak menyebalahi mereka, dan mereka tidak pernah membetulkan kesalahan atau kesilapan mereka.
Tiap manusia ada salah dan silapnya.
Sejak Yang Dipertuan Agong Pertama hingga Yang Dipertuan Agong sekarang, Sultan Mizan, hanya Baginda ada kesedaran akan ’ suka duka, resah gelisah’ di kalangan rakyat dan Baginda menerima dengan rela wakil dari para rakyat yang rresah dan gelisah mengadap Baginda dan Baginda mendengar pengaduan dan rayuan mereka.
Perdana Menteri, Najib dan Menteri Dalam Negreri, Hishamujddin hanya ’ guna kuasa’ tegah tunjuk perasaan bersih, tetapi mereka tidak berikhtiar mencari jalan bagaimana hendak mengatasi masalah besar itu.
Yang Dipertuan Agong dengan kuasa yang ada, telah membenarkan mereka yang hendak mengadakan demonstrasi itu di adakan dalam stadium.
Ekoran dari itu, saya percaya Yang Dipertuan Agong akan meneliti, menyiasat dan bertindak akan apa yang menjadi tidak puas hati orang ramai, di antara masalah – masalah itu, di pihak Suruhan Jaya Piliahan Raya (ada yang tidak kena dan tidak sempurna melaksanakan amanah berhubungan dengan para poengundi, masalah makan suap atau rasuah yang menjadi tanggungjawab Suruhan Jaya Pencegahan Rasuah.
Setelah kita mempelajari kejadian demonstarasi rakyat di negara – negara Arab dan di Thailand. Ada pemimpin terpaksa turun dari kerusi kekuasaan, akibat mereka tidak menunaikan amanah, maka, di negara kita, kesedaran tidak mengkhinati amanah dan bertanggungjawab menunaikan amanah mestilah ada.
– mokhtar petah

No comments: