Sunday, July 10, 2011

DARI LUBUK HATI

PERJUANGAN ATAU HASIL ANGAN

Pada petang semalam, sambilo menunggu ketibaan sejarah, seorang ahlo koporat yang dibawa dari Hospital Besar Kuala Lumpur ke banglonya di Bukit Damansara, beberapa orang berpelajaran tinggi dan intelektual bercakap dengan saya mengenai demonstrasi bersih.
Saya yang tidak pernah berdemonstarasi ini rasa’tumpul fikiran . untuk menjawab pertayaan mereka.
Intlektual dru U London: Saya fikir demonstartasi bersih, baik ada, tak
baik ada. Encik bagaimana?
Saya: Ia, baik ada, tidak baik pun ada.
Intelektuan U Malaysia:Saya fikir demonstrasi bersih, seperti orang
bodoh, orang gila. Apa fikir, tuan?
Saya: Pengalaman saya; ada juga orang gila, orang bodoh pun
ada berfikiran fikiran baik untuk menasihat orang bijak pandai,
kerana mereka juga di bawa kuasa dan arif Allah.
Intelektual U London: Apa ‘ndak lagi, kerajaan pimpinan Dato Sri
Najib telah melakukan berbagai – bagai untuk ramai,
peoples.Macam mana encik fikir?
Saya: Tuan cakap itu betul juga. Tetapi, manusia dari umat manusia,
tidak semua puas hati dengan sesuatu yang diubuat oleh manusia
lain. Misalnya, orang Kelantan gemar makan budu, orang Perak
gemar makan tempoyak dan orang Malaka gemar makan
cencaluk, tetapi rami pula yang tidak suka semua itu.
Ustaz: Encik suka UMNO atau PAS?
Saya: Terima kasih. Saya suka dua parti politik itu.
Ustaz: Ngapa?
UMNO parti politik orang Melayu beragama Islam, tetapi para
ahlinya tidak mahu Islam jadi dasar negara dan PAS parti
politik umat Islam di negara ini, kebanyakan ahlinya orang
Melayu. Mereka mahukan Islam menjadi dasar negara.
Intekektual U London: Ooo, UMNO bukan berjuang untuk mengikut
Islam sepenuhnya, begituke?
Saya: Begitulah.
Intelektuan U Malaysia: Kalau macam tu, UMNO kena ubah dasar
kepada Islam menjadi dasar negara.
Intelektual U London: Ooo, kalau macam tu, UMNO nak selamat dan
dapat sokongan besar orang Melayu, kena ubahlah ...
Saya: Diam.(Hati saya berkata, UMNO, Kerajaan dan para demonstrator itu punya perjuangan atau angan - angan).
Ustaz: Ia, kena ubah, kalau tidak entah berpa banya tunjuk perasaan
lagi untuk tentang UMNO.
Kereta jenazah tiba di depan pintu pakar rumah ahli koporat Melayu yang meninggal itu.
Dua biji mata saya terhumban ke sebuah banglok cantik, beratap genting warna biru di seberang jalan.
Rumah itu milik ahli Parlimen Pasir Salak, Perak dan Pengerusi Felcra, Dato’ Tajuddin Abdul Rahman. – mp.

No comments: