Saturday, August 1, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


PENGHORMATAN

Apabila kalian diberi penghormatan dengan suatu penghormatan (di antaranya mengucapkan salam), maka balaslahpenghormatan itu dengan yang lebih baik dripada (penghormatan) nya atau balaslah penghormatan tersebut ( serup dengan penghormatan)nya. - An Nisa:86

HADIS

KAYA

Rasulullah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Bukanlah dikatakan kaya seseorang itu kerana banyak hartanya, tetapi kaya itu, ialah cukup hatinya (menerima apa yang ada dengn reda).

Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslaim.


PETUA

PEDAYA

Orang yang berilmu pengegtahuan dan orang jahil tidak dapat mengelak dari pedaya orang lain yang mencari keuntungan, nama atau kuasa. Maka untuk mengelak dari diperdaya, berlajar dari peribahasa Melayu ini: Dengar cakap enggang makan buah belolok, dengar cakap orang terjun masuk lubuk.


TAHUKAH?


RASUAH

Jika mengikut para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. dan alim ulama yang mursyid, memberi dengan ada sebab musabbab kepada para pegawai dan


kaki tangan pemerintah atau kerajaan, adalah rasuah. Pihak kerajaan (atau parti politik yang mendukung kerajaan) memberi bantuan atau peruntukan kewangan untuk membangunan sesuatu projek dan sebagainya untuk rakyat dengan tujuan agar rakyat menyomong kerajaan, sesungguhnya perbuatan itu adalah rasuah juga. Maka, dalam kerajaan Malaysia tentulah tidak ada seorang pun di antara para menteri , menteri besar dan wakil rakyat yang tidak melakukan rasuah.

* Allah melaknat pemberi, penerima dan orang tengah antara memberi dan penerima rsuah ' Hadis.

No comments: