Sunday, August 23, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


MENYEMBAH ALLAH

Kalian tidak menyembah selain dari Allah, kecuali hanya (menyembah) nama – nama yang kalian dan datuk nenek kalian membuat- buatnya. Allah tidak menurunkan suatu keteranganpun tentang nama – nama itu. Keoutusna aitu hanya kepoutusan Allah. Dia telah memerintahkan kalian agar kalian tyidak menyebah selain dari Dia (Allah). Itulah agama yang pasti. Tetapi kebanyakan manusia tidsak mengetahui. – Yusuf:4

HADIS

BUKAN GOLONGAN ISLAM

Bukan dari golongan kami (umat Nabi Muhammad s.a.w.) orang yang menyeru (umat manusia) kepada asobiah (fahaman kebangsaan atau nasional) , bukan dari golongan kami (juga) orang yang berperang atas (kepentingan) nasional dan bukan dari golongan kami orsang yang mati di atas (anutan) nasionalisme. – Hadis Nabi Muhammad sallal Lahu alaihi wa sallam.

- Perawi: Abu Daud (dasri Sunan Abu Daud).

PETUA

WARIS PARA NABI

Ulama adalah waris para nabi Allah. Maka para ulama yanbg berkhidmatg kerajaan hendalah berkata benar, walaupun perkataannya itu tidak disenangi oleh penguasanya. Jika mereka berkata tidak benar kernana mengikut kehegndka pengusanya yang menganut tidak boleh menyebalahi pengusanya yang menganut asobiah (nasionalisme), maka mereka itu dalam golongan orang yang munafik atau tidak berpendirian teguh pada Islam.

TAHUKAH?

LEBIH BAIK DIAM

Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor mengetahui banyak perkara tentang Tan Sdri Muhyiddin Yassin pada masa beliau memegang jawatan Menteri Besar negeri Baginda. Untuk mencari jalan baik, walau apapun orang ramai mengatakan – tohmah atau menuduh – Muhyiddin Yassin hendaklah diam. Kerana diam itu lebih baik dari banyak bercakap.

No comments: