Wednesday, August 19, 2009

MENGENANG MASA SILAM


Mokhtar Petah

(Ulangan)

Aku telah menceritakan pengalamanku berkhidmat sebagai penulis Harian Patriot, Medan, Indonesia dan pertemuanku dengan Presiden Republik Indonesia, Ir Soakerno dalam bab 25. Semenjak dari tahun-tahun itu hingga kepada Indonesia berkonfarantasi dengan Malaysia pada tahun 1963, aku telah berkenalan dengan ramai dengan tokoh-tokoh wartawan, sasterawan, politikus, ulama dari negara jiran itu.

Aku telah bertemu dengan pujangga HAMKA di rumah Allahyarham Yahya Arif di Jalan Kangsar, Kuala Kangsar. Bersama kami, ialah bapa mertua Yahya Arif, Allahyarham Sheikh Tahir Jalaluddin, Adam Malik – pengasas institusi berita ANTARA Indonesia – , dan ratu cantik Negeri Johor, Adida al Jauhari.

Kemudiannya, aku telah membawa HAMKA memberi ceramah di beberapa majlis yang telah diadakan di sekitar Kuala Kangsar.

KAUM KERABAT

Adam Malik sering datang ke kampung neneknya di Cemor, Perak. Dia mempunyai ramai kaum kerabat suku Mendahiling di sana. Persahabatanku dengan Adam Malik kemudiannya bersambung dengan persahabatanku dengan rakanya, Pemilik Toko buku, Pustaka Antara Kuala Lumpur, Allahyarham Abdul Aziz bin Ahmad (Datuk). Dia menamakan toko bukunya itu ‘Pustaka Antara’, iaitu sempena dengan nama agensi berita ANTARA Indonesia.

Tahun 1911, Abdul Maliki (bapa Adam Malik) memetik sekuntum bunga yang harum semerbak wangi dari Chemor, Perak, Semenanjung Tanah Melayu. Itulah dia gadis remaja bernama Siti Salamah. Perkahwinan Abdul Maliki dengan Siti Salamah itulah yang melahirkan sepuluh orang anak, dan Adam Malik adalah anaknya yang ketiga, yang dilahirkan di rumah dua tingkat di Kedai Panjang Permatang Siantar 22 Julai 1917’1

Dato’ Aziz Ahamd- pemilik Pustaka Antara -, adalah rakan rapat Onn Jaafar. Dia seorang ahli perniagaan yang memulakan perniagaannya sebagai penjual minyak kelapa. Pada tiap-tiap minggu dia terpaksa menggatih basikalnya membawa minyak kelapa dari kampungnya, di Sabak Bernam ke Pulau Pinang untuk dijualkan di sana.

Dia telah mendirikan rumah tangga dengan Sharifah Khadijah binti Syed Mohamad pada bulan Disember 1943. Hingga ke akhir hayat, mereka tidak mendapat anak. Mereka mempunyai beberapa orang anak angkat.

MINYAK KELAPA

Pada bulan Januari 1998, Abdul Aziz telah meminta aku menulis buku mengenai dirinya. Dia telah memberitahu aku, bahawa mungkin kerana pada masa mudanya dia sering menggatih basikal berniaga minyak kelapa dari Sabak ke Pulau Pinang dan ke tempat-tempat lain, maka dia telah mengalami kemandulan. Dia telah menjalankan pemeriksaan doktor, termasuk berubat secara tradisional di Jakarta, Indonesia.

Pelupur penubuhan UMNO, Onn Jaafar yang telah meninggalkan UMNO pada tahun 1951 dan setelah dua buah parti politiknya, Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) dan Parti Negara yang telah ditubuhkan tidak mendapat sokongan dari orang-orang Melayu, maka dia telah menerbitkan surat khabar tabloid, ‘Mingguan Kritik’. Dia sendiri bertanggungjawab sebagai penerbit dan Ketua Pengarangnya.

Pejabat ‘Mingguan Kritik’ terletak di belakang Jalan Tuanku Abdul Rahman, iaitu dekat Kampung Bharu.Kira-kira enam orang pekerja dalam syarikat surat khabar itu, di antara mereka, Abdul Latif bin Alang Mat Hussein dari Padang Rengas, Perak. Pekerja-pekerja itu telah menjalankan banyak kerja, iaitu sebagai pemberita, jurutaip, pembaca froof dan sebagainya.

SURAT PERINTAH

Aku telah dua kali bertemu dengan Dato’ Onn di pejabat Minggunan Kritik Dia telah meminta aku membekalkan artike-artikel kepada surat khabarnya. Tetapi kerana sebab-sebab tertentu, aku telah tidak dapat menunaikan permintaannya.

Pada satu hari, ketika Onn Jaafar, Abdul Aziz Ahmad dan aku sedang makan ’nasi daun pisang’, di warung orang India, di jalan Sultan Sulaiman kedua, di belakang Jalan Tunku Abdul Rahman, Onn telah mengaku, bahawa dia dengan kuasanya sebagai Menteri Dalam Negeri, iaitu selepas UMNO ditubuhkan, telah menandatangani surat perintah menangkap semua orang-orang Melayu yang telah menjadi ahli Parti Kebangsaan Melayu Malaya dan parti Hizbul Muslimin.

Menurut Onn Jaafar, penangkapan itu terpaksa dilakukan, kerana orang-orang dari parti-parti tersebut telah menjadi penyokong Presiden Soekarno dan mahukan Tanah Melayu merdeka seperti Indonesia, iaitu: Satu Negara, Tanah Melayu. Satu bangsa, Bangsa Melayu. Satu bahasa, bahasa Melayu. Mereka juga anti-British.

REPUBLIK ISLAM

Menurutnya lagi, jika perjuangan kiri orang Melayu itu dibiarkan, selain dari Tanah Melayu akan menjadi sebuah negara perkauman, iaitu negara Melayu tulen, negara itu nanti akan menjadi sebuah republik Islam.

Dato’ Onn bukan dari golongan politik yang anti-British seperti yang pernah terdapat di kalangan pejuang-pejuang kemerdekaan atau kebangsaan di kebanyakan tanah jajahan takluk. Ia tidak anti-Inggeris tetapi ia kuat sekali berjuang menentang dasar-dasar kolonial British. Ia telah menjelaskan pendirian orang Melayu terhadap British dan keadaan orang Melayu sendiri sepanjang masa mereka berada di bawah pemerintahan penjajah. Penjelasan itu telah diberikan dengan tepat olehnya semasa diinterview oleh James Michener, pengarang ‘The Voice of Asia’ dalam tahun 1951.

Saya telah memberi ingat bahawa tanpa perpaduan, bangsa Melayu tidak akan mencapai kemerdekaan dan tidak pula akan dihormati oleh dunia... Kami tidak pernah bersikap anti-British. Tidak ada orang Melayu yang waras anti British...Kami mahu British tinggal di sini dan memimpin kami sehingga kami cukup maju untuk memerintah negeri...” 2

Bekas pemimpin UMNO itu telah mengakui, bahawa kerana jasanya, Kerajaan Inggeris telah memberi hadiah kepadanya wang sejumlah f10,000,000 untuk tabung Rural Industry Development Authority (RIDA) - kini Majils Amanah Raayat (MARA) - , yang telah ditubuhkan pada tahun 1950. Wang itu untuk membantu rakyat miskin di luar bandar, iaitu untuk meninggikan taraf hidup dan memberi kemudahan bekalan air dan sebagainya kepada mereka.

'Oleh kerana benar-benar menyedar kelemahan orang Melayu dalam bidang ekonomi, Dato’ Onn telah pergi ke London meminta bantuan daripada British untuk menolong meninggikan taraf hidup atau ekonomi bangsanya. Hasil dari rundingan antara Dato’ Onn dan Kerajaan British ialah penubuhan RIDA yang pertama dalam tahun 1950. Dato’ Onn telah dilantik sebagai Pengerusi RIDA yang pertama dengan mendapat bantuan f10,000,000 dari Kerajaan British.3

Setelah Dato’ Onn Jaafar mendapat bantuan f10,000,000 dari Kerajaan British itu, maka telah tersebar cerita di kalangan orang-orang Melayu, di seluruh Tanah Melayu, kononnya wang pemberian dari Kerajaan British itu sebagai hadiah kepada Dato’ Onn kerana telah berjaya menangkap dan menahan semua pejuang-pejuang kemerdekaan Tanah Melayu yang tidak diingini oleh Kerajaan British. Mereka juga telah berkata, bahawa Penjajah British itu mahu orang-orang yang akan memegang teraju Tanah Melayu merdeka, ialah ’Melayu Inggeris’, ’anak emas Inggeris’ dan ’orang-orang new colonial’ – ’ penjajah bentuk baru'4.

Onn Jaafar telah mengidap sakit jantung dan meninggal dunia pada 19 Januari 1962 pada usianya 67 tahun. Jenazahnya telah dikebumikan, di tanah perkuburan Orang Islam Johor Bharu.

RUMAH REHAT

Pada masa konfrantasi Republik Indonesia terhadap Malaysia pada 16 September 1963 hingga Ogos 1966, iaitu pada bulan Oktober 1963 aku telah mengikuti Sultan Idris Shah melawat ke bandar kecil Lumut. Bandar itu sedang mengadakan pesta tahunan. Berbagai pertunjukkan kesenian telah diadakan, di padang tepi laut.

Sultan Idris telah beradu dalam bilik vip. Rumah Rehat bandar itu. Anggota-anggota rombongan Baginda telah tinggal dalam beberapa buah bilik di situ. Aku bersama seorang pegawai polis bahagian Cawangan Khas telah menginap dalam sebuah bilik tidak jauh dari bilik Baginda.

Pada malam itu kira-kira jam 11.00, aku sedang bercakap-cakap dengan dua orang rakan, seorang pemberita dan seorang gadis Melayu penyanyi dari Persatuan Belia Daerah Dindings, di tepi pintu masuk ke pesta itu. Pada waktu kami sedang bercakap-cakap di situ, tiba-tiba datang Usmar - bekas wartawan harian Patriot, Medan dan pegawai POLRI bahagian perisikan-, telah datang menemui aku. Setelah kami berjabat tangannya, dia telah mengajak aku pergi bersamanya ke pengkalan bot ke Pulau Pangkor. Aku telah meninggalkan dua rakanku di situ dan mengikut Usmar.

KAPAL SELAM

Usmar memberitahu kepadaku, bahawa dia telah dua hari berada di Lumut dan siang tadi dia telah datang mencariku di Kuala Kangsar. Di sana dia telah mendapat tahu yang aku bertada di Lumut.

Usmar telah mengajakku menaiki bot pergi ke Pulau Pangkor Laut, iaitu di sebalik Pulau Pangkor dan mengadap ke laut lepas. Dengan berbisik, dia memberitahu kepadaku yang dia telah datang bersama Tentera Nasional Indonesia (TNI) atau Komando Ganyang Malaysia (KOGAM) dengan sebuah kapal selam dan telah berlabuh di sana.

Pada ketika itu perkhidmatan bot ke Pulau Pangkor telah tidak ada lagi. Usmar bersama seorang rakannya telah membawaku menaiki bot laju yang telah disewanya sejak siang tadi. Setibanya kami di kawasan pinggir Pulau Pangkor Laut, dalam cahaya bebintang di dada langit, aku melihat sebuah kapal besar sedang berlabuh di laut tidak jauh dari pulau itu. Ramai anggota-anggota Tentera Nasional Indonesia (TNI) atau Komando Ganyang Malaysia (KOGAM) yang berpakaian uniform celoreng dan lengkap brsenjata sedang berdiri di bawah pepohon dan semak-semak di situ.

PROJEK BRITISH

Usmar telah memperkenalkan aku kepada seorang pegawai yang telah menyebut namanya, Ali(bukan nama sebenar) dan anggota-anggota TNI yang lain. Pada waktu yang singkat dan mencemaskan itu, aku telah diminta menjalankan propaganda kepada orang ramai, di negara ini bagi menghancurkan projek Malaysia yang disifatkan oleh Presiden Soekarno sebagai projek British.

Ali dan pegawai-pegawainya telah menyerahkan satu guni, sebesar guni bawang yang berisi wang kertas Malaysia yang bernilai $10.00 setiap sehelai itu masih baru dan berikat kemas dengan pita logam. Wang itu adalah untuk aku gunakan bagi menjalankan kempen anti Malaysia5.

Ali telah menjelaskan kepadaku, bahwa Republik Indonesia tidak bertujuan bermusuhan dengan rakyat Tanah Melayu yang baru berada di bawah Malaysia, tetapi tujuan mereka untuk menghancurkan gagasan Malaysia, kerana projek itu telah dirancang oleh Inggeris dengan tujuan mengekalkan kepentingan ekonomi mereka di Persekutuan Tanah Melayu, Singapura dan Borneo, iaitu Brunei, Sarawak dan Sabah.

PEGAWAI POLIS

Aku telah menolak pemberian wang seguni itu dengan alasan aku tidak dapat membawanya, kerana di sekitar bandar kecil Lumut ramai anggota-anggota polis dan tentera sedang berkawal, kalau aku membawa guni berisi wang itu tentulah aku akan diberkas oleh mereka. Selain dari itu aku menginap bersama seorang pegawai polis bahagian Cawangan Khas dalam bilik rumah rehat di Lumut.

Ali dan pegawai-pegawai TNI itu telah menerima alasanku itu. Kemudian mereka telah meminta aku bekerjasama dengan mereka bagi menghancur projek Malaysia. Kira-kira dua puluh minit aku di sana, kemudian Usmar telah menghantarku pulang ke Lumut dengan bot laju itu.6

Kira-kira tiga minggu kemudian aku telah menerima surat dari seorang tokoh ilmuan dan diplomatik (namanya aku rahsiakan), yang bekerja sebagai pensyarah di sebuah intitusi pengajian tinggi, di Singapura. Dia telah meminta aku membantunya, menjadi korespondan- menulis dan membekalkan berita-berita dan artikel-artikel kepada pihaknya, di institusi pengajian tinggi itu.

PENGAJIAN TINGGI

Aku telah menerima permintaannya itu. Pensyarah itu telah memberi kepadaku kemudahan mengirim berita-berita dengan menggunakan kad mengirim berita- collect press-, dari Telekom. Semua berita yang aku tulis aku telah mengirimkannya kepada institusi pengajian tinggi itu dengan kod ’press’.

Kemudian aku telah mendapat tahu, bahawa semua berita dari aku itu telah disiarkan Radio Republik Indonesia (RRI), iaitu ’Suara Ganyang Malaysia’ untuk dipancarkan di Radio Republik Indonesia (RRI).

Aku telah tidak memberitahu kepada sesiapa, hatta kepada isteriku mengenai petemuanku dengan pegawai-pegawai TNI di Pulau Pangkor Laut hingga aku membekalkan berita-berita kepada sebuah insitusi pengajian tinggi di Singapura.

KONFRANTASAI INDONESIA

Kisah itu telah menjadi kenang-kenangan dalam hidupku dan telah menjadi catatan dalam sejarah hidupku sebagai seorang penulis yang sentiasa rebah dan bangun. Aku kira pengalaman itu sebahagian dari ilmu pengetahuan dan pengalaman aku jua.

Pada masa konfrantasi Indonesia terhadap Malaysia itu, aku telah diminta oleh seorang Pegawai Polis Bahagian Cawangan Khas, negeri Perak, supaya aku bekerja sambilan dengan bahagian itu. Kerana pekerjaan itu sebagai satu sumbangan kepada negaraku, maka aku telah menerima permintaan pegawai tersebut.

Tugasku dalam Cawangan Khas itu tidaklah untuk menangkap orang-orang politik kiri atau mereka yang melakukan seversif terhdap negara, tetapi aku menjalankan tugas sebagai wartawan juga, iaitu melaporkan kepda bahagian itu semua hasil percakapan dan temubualku dengan pemimpin-pemimpin perjuangan golongan kiri dan para bijak pandai yang membangkang kerajaan seperti Dr Burhanuddin, Ahmad Boestamam, Kassim Ahmad, Ishak Haji Muhammad dan ramai lagi.

DEWAN RAKYAT

Selain dari itu, aku juga dikehendaki melaporkan hasil lihat, dengar dan selidikku terhadap menteri-menteri dan ahli-ahli Dewan Rakyat, termasuk kelakuan mereka yang boleh merosakkan nama negara, seperti rasuah dan sebagainya.

Aku dikehendaki menghantar segera kepada pegawai Bahagian Cawangan Khas setempat semua saripati dari ucapan-ucapan para politikus itu, seperti mereka mengkritik atau menegur kerajaan berhubungan dengan pembangunan luar bandar, politik, ekonomi, pelajaran dan sebagainya. Semua laporanku itu dihantar oleh pihak Bahagian Cawangan khas itu ke ibu pejabatnya, di Kuala Lumpur dan seterusnya kepada Perdana Menteri.

Aku juga dikehendaki menghantar kepada Bahagian cawangan Khas semua salinan berita-berita yang aku telah tulis mengenai hal-hal pihak pembangkang, seperti temubualku dengan mereka, ucapan mereka, orang-orang yang mereka telah temui dan sebagainya.

Pihak Jabatan Perdana Menteri mahukan ucapan-ucapan, pecakapan dan buah fikiran tokoh-tokoh pembangkang diteliti, dikaji dan ambil mana-mana yang baik dan berfaedah untuk tujuan memperbaiki pengurusan kerajaan, terutama mengenai perpaduan dan pembangunan rakyat luar bandar.7

Kerja yang aku telah lakukan untuk kerajaan itu adalah kerja kecilan, tetapi aku mendapat pengalaman dari semua kerjaku itu; sesebuah kerajaan yang mengamalkan demokrasi amat memerlukan pandangan atau idea dari pihak pembangkang dan orang ramai untuk melaksanakan satu-satu rancangan atau projek untuk rakyat jelata.

Kerajaan yang mengamalkan demokrasi tidak akan berjaya dan maju jika mereka mengenepikan pandangan atau idea dari pihak pembangkang dan pengkritik-pengkritik dasar dan usaha-usaha kerajaan.

1 Bakhtiar Jamily, (tiada tarikih) Hidup Dan Perjuangan Adam Malik, Kuala Lumpur, Pustaka

Melayu Baru, (tiada tarikh), hl.24.

2 Anwar Abdullah, 1971, Pergerakan Melayu Semenanjung, UMNO, Dato Onn,

Johor Bharu, Pustaka Nusantara,hl.224

3 Ibid, hal.212.

4 Orang-orang keturuan pendatang mengambil tempat Inggeris memerintah Tanah Melayu.

5 Wang itu telah dibawa dari London oleh dua orang ahli perniagaan Cina (perfileman) di negara ini

dan beberapa orang di Indonesia dan telah diserahkan kepada pihak pemerintah Indonesia. Ahli-

ahli perniagaan itu mempunyai kepentingan perniagaan di Malaysia dan Indonesia. Mereka adalah

musuh dalam selimut kepada Malaysia.

6 Tidak lama kemudian penulis Allahyarham Hussein Yaakob dan beberapa orang lagi dari kalangan

politik kiri di Malaysia telah ditahan kerana menerima wang dari Indonesia.

7 Setahun kemudian, pada satu hari, seorang pemberita The New Straits yang baru ditukarkan ke cawangan di Ipoh, Farush Khan, telah bertanya kepadaku, sama ada benar atau tidak yang Ketua Pengarang Akhbar itu, Samad Ismail telah memberitahunya, yang aku adalah agen polis cawangan khas.

(Suntingan dari manuskrip buku, Momior, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah. - Editor, Petah shahrir Aidid)

No comments: