Saturday, May 21, 2011

POLITIK



UMNO DAN PAS


UMNO sebuah parti politik kebangsaan – agak perkauman – dan berpegang kepada kapitalisme, manakala PAS sebuah parti politik menghormati kebangsaan yang sesuai dengan kalimat ‘syu’ub’ tetapi bertunjang, akar umbi dan batang sertu pucuk Islam. Erti dalam Islam yang dijdikan kaedah oleh PAS, ialah kebangsaan tidak penting, yang penting adalah Islam.
Semua manusia yang beragama Islam, dikira sama – sebangsa dan seideologi, di bawa kalimatul ‘ulyan –kaloimat tettinggi – ketuhanan yang Maha Esa.
Maka, di sinilah timbul ‘benar politik Islam’ , iaitu rakyat Malaysaia yang beragama Islam dari apa bangsa juapun dikira sebangsa dan bolen menjadi pemimpin atau ketua pemerintah negara.
UMNO tidak menerima kaedah demikian. UMNO menentukan, hanya rakyat Malaysia dari bangsa Melayu – campur darah boleh – tidak boleh menjadi pemimpin dan ketua pemerintah.
Orang – orang UMNO akan melatah dan membantah jika orang dari MCA atau MIC menjadi Ketua negara atau Menteri Besar.
PAS dengan PKR dan DAP yang menganut kaedah sosio – demokrasi boleh bersatu, duduk bersama dan tidak sepertilelaqki dan pertempuan yang saha nikah, kerana disegi mempraktikan sosial dan kerakyatan negara atau maslahat umum sosialisme booleh bekerjasama dengan Islam sosialisme.
Dua buah kaedah atau fahaman itu tidak boleh bersama di segi agama Islam, akidah atau keimanan. Maka, merteka boleh bekerjasama selagi golongan yang menjunjung fahaman sosiolisme tidak menggugat Islamisme.
PAS, PKR dan DAP dan mana – mana parti yang mengguna kaedah sisialisme boleh bekerjasama untuk memerintah negara ini dan untuk mempertahankan negara berdaulat ini.
Pemuda intelektual dari kelantan itu senyum dan tidak bertanya apa – apa lagi.
Lalau dia brsetuju, bahawa ramai ulama dalam UMNO nampak setuju dengan parti politik tersebut disegi fardu ain dan akidah sahaja, di segi pilitik mereka tidak setuju.
Mungkin, mereka sekuat – kuat iman menentang keburukan dengan poerbuatan dan selemah – lemah iman menentang dengan hati.

No comments: