Wednesday, May 4, 2011

IKHTIAR KITA, TAKDIR ALLAH




IKHTIAR MENYEMBUH PENYAKIT


Al Quran adalah sebuah kitab dari Allah yang telah diturunkan kepada Rasul-Nya Muhammad sallallahu alaihi wa sallam.Semua ayat-ayat al Quran dinamakan wahyu Allah atau kalam Allah yang penuh hikmah.
Semua ayat-ayat Al Quran adalah mukjizat (Miraculous),iaitu yang berlawanan dengan hukum alam, akal dan fikiran,menghairankan.Semua ayat-ayat al Quran boleh menjadi penawar penyakit manusia,sama ada penyaki jasmani mahupun penyakit ruhani. Firman Allah yang bermaksud:
Dan Kami turunkan dari al Quran itu apa yang menjadi ubat dan rahmat untuk orang-orang yang beriman.
(ayat: al Isra’:82)

Hai umat manusia,sesungguhnya telah datang kepada kalian pelajaran dari Tuhan kamu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit dalam tubuh dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.
(ayat: Yunus:57)

Pada hakikatnya al Quran telah menjadi satu dri rukum iman enam perkara,iaitu: beriman kepada Allah,para malaikat-Nya,Kitab-kitab-Nya,Rasul-rasul-Nya,hari akhirat dan dan qudrat-Nya.
Saya mengaturkan di sini ayat-ayat al Quran yang dapat kita pergunakan sebagai doa kepada Allah untuk menyembuhkan peyakit jasmani dan penyakit jiwa serta permohonan yanhg lain yang kita perlukan pertolongan dari Yang Maha Kuasa itu.
Sebagai orang yang beriman,untuk memohon dari Allah,hendaklah ada kepda kita keyakinan dan tawakal kepada-Nya. Allah telah memperakui,bahawa jika sesiapa memohon kepada-Nya, nescaya di kabulkan; dengan kehendak-Nya jua.

Aku memperkenankan permohonan orang yang
memohon.
( ayat:al Baqarah: 186)

Dan Tuhan kamu berfirman; ‘memohon (berdoa)lah kepada Aku, (nescaya)Aku perkenakan permohonan (doa) kamu itu.
(ayat:al mukmin: 60)

Kerana kita orang Islam dan beriman,maka untuk memohon bagi menyembuhkan penyakit dan mengatasi segala kesulitan hendaklah memohon kepada Allah sambil kita sendiri melakukan ikhtiar atau usaha. Jangan sekali-kali memohon kepada lain daripada Allah,sepereti syaitan,jin,puaka,kubur dan seumpamanya, kerana perbuatan demikian itu akan menjerumusikan seseorang kepada kekufuran dan kebinasaan.
Memohonlah kepada Allah dengan hati yang taqwa dan tawakal,insya Allah setiap sesuatu yang membebankan kita akan disembuhkan atau di selesaikan oleh-Nya.
Ayat-ayat dari al Quran adalah mukjizat (Miraculous). Ia Suci dan boleh menyucikan, mulia dan boleh memuliakan. Ia mempunyai kekuatan yang luar biasa dan tidak dapat dijengkau oleh fikiran atau akal manusia.Allah telah menegaskan,maksudnya:
Jikalau al Quran ini kami turunkan atas sebuah gunung,sudah tentu kamu akan melihat gunung itu tunduk dan belah (roboh) kerana takutnya kepada Allah.Dan itulah perumpamaan-perumpamaan yang kami buat untujk manusia mudah-mudahan mereka dapat memikirkan.
(ayat: al Hasyr:21)

Setiap indiviu yang hendak memohon kepada Allah untuk menyembuhkan penyakit dan segala macam yanhg menimpa diri dan keluarga,hendaklah melakukan cara yang terbaik.Dengan cara yang demikian mudah-mudahan Allah akan memakbulkan permohonan hambanya itu.
Cara – cara yang terbaik,seperti berikut:
1 - Badan kita suci daripada kotor,iaitu hadas kecil dan
hadas besar.
2 - Berada dalam wudhu’ atau air sembahyang.
3 - Niat dan lafaz tobat tiga kali,iaitu, ‘Astaghafirul Lahal
Azim allazi la ilaha illa Hual Hayyum Wayyum, wa
atubu ilaih’.
4 - Duduk dan mengadap arah kiblat (Kecuali di tempat-
tempat yang sukar mengadap kibalt,seperti dalam
kenderaan di udara,daratan dan lautan).
5 - Berdoa dengan suara yang lembut dan seakan-
akan berbisik.
6 – Tidak boleh campur adukkan doa dengan
memohon kepada makhluk seperti jin dan
sebagainya.
7 – Tidak boleh dalam keadaan mabuk atau khyar
ganja.
8 - Tidak boleh berdoa untuk orang kafir,walau ibui
bapa sendiri.
9 - Gunakan bahan-bahan atau sesuatu yang
diperlukan dalam pengubatan (tidak boleh
dalam bentuk atau cara haram). Iku syarat-
syarat.
10 - Tidak boleh berhati kotor,serong,tidak amanah
dan sebagainya.
Panduan dan cara mengubat ini bukanlah rekaan saya,tetapi adalah hasil dari tuntutan dan pengkajian saya (Bermula daripada masa saya menuntut di sekolah agama dan menuntut ilmu sains politik di bawah riayah al marhum Presiden Soekarno,Indonesia) daripada ulama dan orang-orang yang telah melakukan pertapaan (bersunyian atau khalwat) kerana mengamalkan ilmu-ilmu tersebut.
Di antara ulama itu,ialah: Allahyarham Sheikh Nawawi Muhammad,Sheiku Tahir Jalaluddin, Sheikh Othman Parang Panjang,Ustaz Haji Abdul Samad Nor,Haji Mat Saman Kati (Perak),Sheikh Abdullah Fahim dan Haji Ahmad Scor (Seberang Perai),Haji Sulung atau Haji Muhmmad Sulong bin Haji Abdul Kadir (Pattani),Haji Abdullah Abbas Nasution, Haji Abdul Rahman Merbuk dan Haji Hussein Che Dol (Kedah),kiyai Salleh (Johor), Haji Abdul Malik Karim Amarullah (HAMKA), Hassan Bandung (Indonesia) dan Ibrahim Akibi (Pulau Pinang) dan beberapa orang bomoh dan dukun (yang menggunakan ayat-ayat al Quran) di Kuala Lumpur dan Selangor.
Elok saya jeklaskan,bahawa terdapat dalam jampi serapah orang Melayu perkataan-perkataan ‘mambang’,misalnya, “Hai mambang hijau yang jaga lautan,Tasik Pauh Janggi”. Ertinya, Nabi Hedhir yang menjaga lautan dan segi tiga Bermuda.
Jika disebut ‘mambang merah’ dan ‘mambang kuning’,maka mestilah di awasi supaya tidak terjeratr dengan cera menyengutukan Allah,kerana menurut kebiasaan ‘ mambang merah’,ialah Allah atau tuhan bagi agama-agama lain dan ‘mambang kuning’ kebiadaannya ialah ‘jin,syaitan,palsit,puaka dan sebagainya’.Kalau ada dukun atau bomoh menyebut dua jenis mambang itu,maka eloklah tidak mendapatkan pertolonhgan daripadanya,kerana akan men jadikan kita kufur.
Perhatikan juga akan kata-kata bomoh, “Aku bomoh maha bomoh mengubat segala penyakit”, “Aku gusti alam mengubat semua penyakit”, “hai penyakit segala penyakit akulah penawar…”dan sebagainya. Maka perkataan-perkataan bomo atau dukun itu boleh mengakibatkan kufur atau murtad orang yang meminta tolong kepadanya.
Elakkan memakanan makanan yang haram sifatnya dan haram sumbernya,seperti memakan daging khinzir (babi) atau makanan yang dicampur atau diadun dengan bahan daging tgersebut,haiwan yang tidak disembelih mengikut Islam,hasil curi, samun, penipuan,pemerasan, riba, rasuah, harta pusaka tidak sah,harta anak yatim dan sebagainya.
Semenjak saya berkecimpung dalam bidang kewartawanan dan penulisan,saya telah melakukan kaji selidik kepada individu-individu yang beragama Islam yang diserang atau mengidap sakit payah adalah akibat dari dosa yang mereka telah lakukan sendiri. Perhatikan berikut ini:
1 - 7 dari 10 individu (Lelaki) yang mengidap sakit
kencing manis,terdiri daripada pegawai dan kaki
tangan kerajaan dan mereka yang ada kuas
dalam kerajaan.
Mereka telah melakukan perbuatan rasuah,
makan riba dan melakukan hal-hal yang
menyebabkan orang lain
tersiksa atau menderita. 6 dari 10 individu
perempuan kerana banyak makan dan melawan
secaraserius dan tidak serius terhadap suami.
2 - 6 dari 10 individu (Lelaki) yang mengidap sakit darah tinggi,terdiri daripada bekasa pegawai dam laki tangan kerajaan dan mereka yang ada kuasa dalam kerajaan.Mereka telah melakukan perbuatan rasuah,minum arak,tidak berpuasa,makan riba, makan harta anak yatim 8 dari individu (perempuan) kerana banyak makan gula dan melawan suami secara serius dan tidak serius.
3 - 5 dari 10 invidu (lelaki) yang mengidap sakit
Jantung keranan tekanan emosi,tidak tahan
sabar,melakukan,minum arak,makan riba dan
melakukan khianat terhadap orang lain.
6 dari 10 individu (perempuan) kerana tidak taat
kepada suami secara serius dan serius.
4 - 8 dari 10 individu (perempuan) yang mengidap
sakit kenser (Barah) payu dara
telah melakukan perbuatan menetang
suami,mengekang
suami,tidak melayan suami dengan baik dan
melakukan perbuatan-perbuatan yangt tidak
disukai oleh suami.
Manakala 4 dari 10 individu (Isteri) telah berlaku curang atau melakukan hubungan kelamin atau berkasih dengan lelaki lain. Manakala 6 dari 10 individu tidak pernah menyusukan anak mereka dengan susu mereka sendiri kerana terikut-ikut dengan trend zaman kini.
Selain dari dari hal-hal di atas,maka terdapat ramai dari mereka tidak atau jarang-jarang sembahyang fardhu dan tidak berpuasa pada bulan Ramadhan.
Patut diingatkan,sekiranya individu yang memohon kepada Allah itu,tidak ada dalam hatinya iman,taqwa dan rasa rendah diri kepada Allah,tak usahlah diharapkan permohonannya itu akan dimakbulkan oleh Allah. Jika dimakbulkan pun individu itu adalah satu dari banyak jumlah yang tidak dikabulkan, kerana Allah yang Maha Mengetahui akan hal diri hamba-hamba-Nya.
Eloklah saya mengingatkan,setiap individu yang hendak memohon kepada Allah supayapenyakit dalam diri disembuhkan atau di hapuskan,yang penting hendaklah meminta maaf atau ampun kepada orang-orang bersangkutan dengan perbauatan atau tindak tanduk individu itu,seperti teriniaya dan sebagainya. Isteri-isteri amat penting meminta ampun daripa suami-suami mereka dan dalam permintaan ampun itu perjelaskan keslahan-kesalahan yang telah dilakukan. Kalau tidak dilakukan demikian,amat sukar penyakit –penyakit yang mereka hidapi itu akan sembuh,iaitu Allah tidak akan mekbulkan permohonan atau doa mereka itu.
Ingatlah firman Allah yang bermaksud di bawah ini:
(ayat: Muhammad:7)
Jika kamu menolong Allah (agama Islam), nescaya Allah menolong
kamu dan meneguhkan kedudukan kamu.
Oleh itu pada waktu hendak berdoa kepada Allah amat perlu dilakukan niat dan ucapkan meminta pengampuanan atau tobat atas dosa-dosa yang telah dilakukan.
Dengan penjelasan ini,diharapkan setiap individu yang memohon (berdoa) kepada Allah akan di makbulkan atau diterima oleh-Nya.
* Kenser Payu Dara
Apabila doktor anda telah mengesahkan payu dara ada tanda-tanda kenser,iaitu masih belum bernanah,segeralah berikhtiar dengan berdoa kepada Allah memohon supaya disembuhkan penyakit anda itu.Jika telah bernanah terpaksa meminta rawatan kepada doctor.
Bahan yang diperlukan:
1 - Madu lebah yang asli (Sebaik-baiknya dari rimba atau madu
lebah Arab).
2 - Sekadar satu liter Air kolah masjid lama (Masjid yang dibina
sebelum negara kita merdeka).
3 - Minyak zaiton.
Cara melakukan:
1 - Sebaik-baiknya pada tengah malam.
2 - Ada wudhu.
3 - Sembahyang Hajat memohon kepada Allah supaya di
makbulkan hajat.
Baca ayat lazim pada qiam awal: Qul ya ayuhal kafirun.Pada qiam kedua:
Baca: Qul hual Lahu Ahad.
4 - Duduk mengadap kiblat.
5 - Lapaz tobat: (kalimat) Taubat dan hembuskan pada
payu dara.
a. Al Fatihah sebanyak tahun bagi usia pesakit.
b. Basmalah.
c. (ayat Asy Syu’ra:80)
d. (ayat:Lau anzalna hazal Quran :al Hasyr:21)
e. (Yana rukuni:Al Anbia’:69)
f . (Lauhala wala)
g. Salawatkan nabi Allahuma salli ala Sayyidina Muhammad.
* Baca ulang tiga kali dari Basmalah hingga salawatkan
nabi).Setiap akhir bacaan hembus pada bahan.
* Sapu sedikit minyak zaiton dan madu pada seluh kedua
buah dada dan urut atau usap dengan tangan sambil
membaca ayat-ayat di atas dan setiap kali baca hembus
pada buah dada dan urut atau usap hingga minyak zaiton
dan madu akan kering.
Minum sekadar secamca air kolah masjid. Air itu gunakan
untuk membasuh buah dada pada tiap-tiap pagi selama
hari berubat.
* Lakukan tujuh malam.
(Kalau bersuami minta suami mengusap dan menjampi
buah dada).
* Kalau ada melakukan keingkaran kepada suami,minta
ampun daripadanya.
* Sakit Dalaman
Sakit dalaman,ialah berbagai jenis penyakit dalam tubuh,seperti:
Sakit perut gestrik(Gastric) sakit dalam tali perut atau
ulser(Ulcer) barah dalam perut.
Bahan-bahan:
* Kira-kira lima helai daun selaput tunggul (Tumbuh menjalar
dalam semak dan kambing suka memakannya).Rumbuk atau perah daun-
daun itu dengan air sekadar sesuku gelas kecil.
* Susu kambing segar atau tepun susu kambing
Cara membuatnya:
1 - Susu kambing kira-kira setengah gelas kecil dan campur
dengan air daun selaput tunggul.
2 - Baca ulang lima kali ayat-ayat berikut.Setiap kali selesai
membaca,iaitu pada akhir salawatkan Nabi,hembuskan
pada susu dan air daun selaput tunggul itu.
a. Fatihah
b . (ayat asy Syu’ra:80)
c . (ayat:as sajadah: 4)
d. (Yanarukuni, al anbia:69)
e . Lahaulawala
f . Selawatkan Nabi Muhammad.
Setiap kali akhir membaca doa ini hembuskan kepada air susu itu.
Peringatan: Orang yang berpenyakit ini tidak boleh makan cuka,asam,ulaman mentah termasuk togeh.
Sakit perut kerana angin
Sakit dalam daging
Sakit sendi-sendi
Sakit dalam dada (Bukan sakit jantung atau barah),
dan sakit angina telur kemaluan lelaki(Bukan burut).
Bahan-bahan:
* Halia bara,isi cekur atau isi lengkuas ranting
* Minyak hangat (Elak dari minyak yang bercampur
minyak kayu putih kerana memijaukan kulit.
Cara membuatnya:
1 - Halia bara,isi cekur atau isi lengkuas ranting dihjiris
Halus halia dan direbus dengan segelas besar air kira-
kira 20 minit.
2 – Baca ulang tiga kali ayat-auar di bawah ini.
a . Al Fatihah
b . (Iza maridhtu, asy syura: 80)
c . (wali Sulaiman, Saba:12)
d . (ya narukuni, anbia:69)
e . La haula…
f . Salawat
g . Setiap kali selesai membaca iaitu akhir salawatkan
nabi,hembuskanpada air halia bara,isi cekur atau
lengkua ranting.
h . Air hali hendaklah diminum dan minyak diurut
pada tempat sakit.Dua telur kemaluan dipicit –
picit perlahan dengan minyak hangat hingga
hilang rasa sengal.
Peringatan: Setelah meminum ubat ini dan urut anda akan kentut atau sedawa. Tidak boleh makan manakan yang ada mengakibatkan angin,seperti: Uni kayu,ubi keledek,nangka,pisang,kacang dan sebagainya.

* Sakit Mata
Sakit mata ada berbagai-bagai jenis. Sekiranya sakit itu telah teruk,seperti bengkak yang teruk,bernanah atau kecederaan biji mata,hendaklah mendapat rawatan doktor. Walau bagaimana pun sebagai ikhtiar awal,eloklah melakukan rawatan sendirian,iaitu dengan memohon kepada Allah.
Cara merawatnya ada dua cara,iaitu:
1 - Baca ayat-ayat berikut sebanyak tiga kali
dan tiap kali akhir,iaitu di hujung salawatkan
nabi,hembuskan pada dan tapak tamgan,
kemudian usapkan kepada mata yang sakit.
2 - Baca ayat-ayat berikut sebanyak tiga kali dan
kali akhir,atau di hujung salawatkan
nabi,hembuskan pada air dalam binjaaana atau
amangkuk sabun.Kemujdian air itu di minum
sedikit dan yang bakinya gunakan untuk
membasuh mata. Kalau sakit dalam mata,elok
rendamkan muka dalam air itu dan celekkan
mata dalam air itu beberapa kali.
Baca:
a. Al Fstihah.
b. Iza maridhu fa Hua yasyfiin
- Asy Syu’ra:80).
c. Ya narukuni bardan wa salama ala Ibrahim.
- Anbia:69)
d.
e. Lauhaula wala quwwata illa billah…
f. Salawatkan nabi Muhammad.

Sesiapa npun dari umat Islam – mu’min dan mu’minah - boleh mencoba dan mengamalkan ayat – ayat Quran di atas, tetapi henhdaklah dengan kekuatan iman kemapada Allah, yakin kepada Qudrat dan iradat Allah. Hanya Allah yang menyebuh segala penyakit dengan kehendak dan kuasaNya.
(Dipetik dari manuskrip buku ilmu tauhid dan suf, Manusia Dan Ibadat Hakiki Kepada Allah, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: