Tuesday, May 17, 2011

MENGENANG MASA SILAM


PERJUANGAN ORANG MELAYU

Beberapa orang tokoh politikus dalam Parti Hizbul Muslimin dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dan Angkatan Pemuda Insaf (API) sering datang ke Ipoh. Setiap kali mreka datang, kami telah bertemu di beberapa tempat, seperti di restoran atau di Masjid Negeri dan beberapa tempat lagi.

Mereka itu, ialah Allahyarham Ustaz Abu Bakar al Baqir bekas Yang Dipertua Parti Hizbul Muslimin, Dr Burhanuddin Helmi, Ustaz Othman Hamzah, Ustaz Abdul Wahab Noor, Ustaz Abdul Rauf, Abdul Rashid Karim (Hizbul Muslimin), Ustaz Hassan Adli, Panglima Jihad PAS, Ustaz Haji Abdul Samad Noh(PAS) dan Mustafa Hussein (PKMM).

Dua hari dalam seminggu, ustaz Abu Bakar telah berjumpa denganku. Pada masa itu dia telah menjalankan perniagaan kilang kaolin (tanah liat putih), di Bidor. Kami sering makan bersama di restoran dan kadang-kadang bercakap-cakap di Masjid Negeri atau dalam bilik hotel tempat dia menginap.

Dalam percakapan denganku, Ustaz Abu Bakar al Baqir telah memberi beberapa pendapatnya.

+ Umat Islam di Malaysia tidak akan bersatu secara ’bulat air kerana pembetung’ selagi UMNO tidak bersatu dengan jujur atau kerana Allah dengan PAS.

+ Negara ini walau macam mana kayanya, rakyat akan terus sebagai orang tidur berselimutkan kain panjang lima; tutup kepala kaki telanjang, tutup kaki kepala terbuka, selagi para pemimpin dari atas hingga ke bawa tidak jujur, para pegawai-pegawai dan kaki tangan kerajaan mengamakan rasuah dan hukum-hukum dalam agama Islam dipandang tidak penting, kerana kemakmuran tidak mendapat keredaan Allah.

+ Untuk menanam rasa kasih rakyat kepada negara, mereka hendaklah diberi pengetahuan sejarah perjuangan bangsa Melayu secara jujur, kerana dengan cara itu dapat menjadikan rakyat, terutama generasi muda berjiwa patriotik, sanggup membela dan mempertahankan negara dalam apa jua keadaan.

Allahyarham ustaz Abu Bakar al Baqir adalah bekas murid kepada Allahyarham Sheikh Abdullah Fahim. Dia telah menuntut di pondok, di Kepala Batas pada tahun 1930-an.

Selama masa aku bekerja sebagai wartawan, aku telah menjelajah kemerata –merata tempat – bandar, kampung, teluk, permatang dan kawasan pendalaman termasuk kawasan orang Asli di Ulu Perak, Kinta, Cammeron Highlands dan beberapa tempat lagi. Di tempat-tempat itu ramai belia yang dahagakan ilmu pengetahuan, tetapi kerana mereka brada dalam kepompong kemiskinan, maka mereka ketinggalan.

Apabila kerajaan mengadakan kemudahan-kemudahan bagi penuntut-penuntut luar bandar mendapat pelajaran, seperti memberi bisiswa, menempatkan mereka di sekolah-sekolah berasrama dan hingga ke institusi-institusi pengajian tinggi, maka dari semasa ke semasa belia-belia di kampung – kampung dan kawasan pendalaman, termasuk kawasan Orang Asli telah mengalami perubahan. Mereka telah berubah menjadi angkatan belia yang berilmu pengetahaun.

Setiap kali aku bertugas di kawasan-kawasan bandar, aku mendapati ramai belia-belia berminat kepada bidang kerjaya seperti aku. Mereka mahu menceburkan diri dalam bidang kewartawanan dan penulisan. Ramai dari mereka itu telah bertanya kepadaku akan peluang bagi mereka untuk mempelajari ilmu kewartawanan dan penulisan dan seterusnya bekerja sebagai pemberita atau wartawan.

Aku yang memiliki sedikit sebanyak ilmu pengetahuan dan pengalaman dalam bidang tersebut, lebih-lebih lagi aku telah mengadakan kursus ilmu tersebut pada masa lalu, maka rasa bertanggungjawab untuk menyebarkan lagi ilmu pengetahuan tersebut kepada mereka. Aku telah mengadakan Kursus kewartawanan Gaya Pos di Ipoh. Kursus itu atas nama syarikat kecil Mata Publication.

Lebih lima ratus orang belia termasuk mereka yang telah dewasa telah mengikuti program Kursus Kewartawanan Gaya Pos itu. MataPublication telah menjadi pusat akademik kecil untuk melatih calon-calon pemberita secara jarak jauh.

Sistem pelajaran yang aku telah jalankan, ialah setiap peserta mengikuti kursus itu selama empat hingga enam bulan. Pelajaran dikirim kepada para peserta pada tiap-tiap dua mingu sekali. Apabila mereka telah sampai kepada pelajaran menulis berita dan artikel, maka aku mengarahkan mereka supaya mengadakan penyelidikan atau mencari bahan-bahan berita dan artikel(cara praktik). Berita dan artikel yang mereka telah tulis itu mereka mengirimkannya kepada Mata Publication .

Aku telah memeriksa semua berita dan artikel dari mereka itu, seperti menyunting dan memberi tokok tambah yang perlu. Kemudian aku mengirimkan semula kepada mereka dengan mengarahkan mereka menulis semula berita-berita dan artikel-artikel itu dan mengirimkannya kepada mana-mana surat khabar atau majalah.

Peserta-peserta kursus yang rajin atau aktif, maka berita-berita atau artikel-artikel yang mereka telah kirimkan kepada surat khabar atau majalah dan telah disiarkan, maka mereka telah menerima sagu hati atau honorarium dari media-media berkenaan.

Semua peserta kursus kewartawanan memiliki kad pengenalan ’pelatih pemberita’. Kad pengenalan itu untuk memudahkan mereka mencari bahan-bahan berita atau artikel-artikel di tempat-tempat tertentu. Setelah mereka tamat dengan baik, aku telah memberikan satu sijil kepada tiap-tiap pesereta itu, menandakan mereka telah menyertai kursus kewartawan anjuranku.

Kemudiannya, aku mendapat tahu, ramai dari mereka yang telah mengikuti kursus kewartawanan dan penulisan itu telah bekerja sebagai pemberita atau pemberita sambilan dalam syarikat-syarikat akhbar. Ada juga yang telah melayakkan diri sebgai penulis kreatif, iaitu cerpenis dan penyajak atau penyair.

Pada satu petang dalam tahun 1973, Menteri Besar Perak, Dato’ Sri Haji Kamaruddin bin Haji Mat Isa telah menjemput aku datang ke pejabatnya, di Jalan Dato’ Panglima Bukit Gantang, Ipoh. Aku telah tiba di pejabatnya pada waktu para kakitangan kerajaan sedang bersiap-siap hendak pulang. Aku mendapati Dato’ Ishak Tadin (Tan Sri) Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Timbalannya, Encik Nasir Taha, Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Kamaruzzaman dan Pegawai Penerangan Negeri, Encik Ismail Shah sedang berada dalam pejabat tersebut.

Aku telah duduk atas sofa antara Haji Kamaruddin dengan Encik Nasir Taha.Setelah aku menghirup air teh dalam cawan yang telah disediakan untukku, Haji Kamaruddin telah bercakap atas tujuan dia telah menjemput aku ke pejabatnya.

”Encik Mokhtar, ...di Taiping minggu lalu, Encik Mokhtar ada mencadangkan kepada saya, supaya kerajaan negeri terbitkan surat khabar Berita Perak...,” kata Haji Kamaruddin.

”Ia, Dato’...,”sahutku.

”Macam mana Dato’?” Haji Kamaruddin telah bertanya kepada Ishak Tadin.

” Ia, boleh kita terbitkan, tapi siapa yang nak jalankan?”Tanya Ishak Tadin.

”...Encik Mokhtar ada pengalaman, ...kita minta dia jalankan Berita Perak..., adakan peruntukan duit...,”kata Haji Kamaruddin.

Semua pegawai-egawai tinggi kerajaan Negeri Perak itu telah setuju menerima aku memegang jawatan pengarang surat khabar bulanan Kerajaan Perak bernama ’Berita Perak’.

Aku telah mengemukakan pendapatku; Sebagai sebuah surat khabar suara Kerajaan negeri, Berita Perak tidak akan menyiarkan ucapan atau kenyataan dari tokoh-tokoh politikus parti-parti kerajaan dan parti-parti lain. Ia hanya akan menyiar ucapan berhubungan dengan kerajaan oleh Menteri Besar, anggota-anggota Exco dan pegawai- pegawai kanan kerajaan. Menteri Besar dan pegawai-pegawai kerajaan itu telah bersetuju dengan pendapatku itu.

Pada petang itu, keputusan yang telah dicapai, bahawa surat khabar Berita Perak, akan diterbitkan pada tiap-tiap awal bulan. Kerajaan Negeri Perak akan mengadakan peruntukan wang untuk menerbitkan surat khabar itu dan membayar elaun kepadaku sebagai editornya.

Oleh kerana kerajaan tidak mengadakan kakitangan untuk mengendalikan surat khabar itu, maka aku telah menjalankan tanggungjawab serentak, iaitu sebagai editor, penyelidik, penulis, membaca proof, jurugambar dan berurusan dengan pihak pejabat cetak kerajaan yang mencetak surat khabar itu.

Menurut Ishak Tadin, tujuan utama pihak Kerajaan Perak mengambil aku untuk mengendalikan Berita Perak, supaya dapat menyekat atau melembutkan kegiatan aku dalam menulis berita dan artikel mengkritik wakil-wakil dan kerajaan negeri itu.

Ishak Tadin telah banyak membantuku dalam mengendalikan surat khabar Berita Perak. Dia telah memberi kepadaku beberapa buah fail rasmi kerajaan mengenai pembangunan kerajaan dan sebagainya. Memberi kemudahan kepadaku untuk menghubungi semua pegawai-pegawai daerah dan pegawai-pegawai lain termasuk polis dan tentera di seluruh negeri Perak.

Aku juga diberi kebenaran mengikuti mesyuarat-mesyuarat tertutup kerajaan, seperti masyuarat Jawatankuasa Keselamatan Negeri, Pembangunan Negeri dan hal-hal berkenaan sidang Dewan Undangan Negeri Perak.

Aku telah berkesempatan membaca banyak nota dalam fail rasmi kerajaan mengenai Pembangunan Negeri dan sebagainya. Dari nota-nota dan catataan-catatan mesyuarat, aku telah mendapati banyak wang kerajaan telah digunakan dengan cara tidak mengikut keputusan dan jadual.

Dari fail-fail pembangunan Kerajaan Negeri Perak yang aku telah membacanya, aku telah mendapati ada ’kelemahan’ dalam mengagihkan peruntukan wang bagi pembangunan dalam negeri itu.

Disebabkan sentimen politik, ada kawasan yang patut mendapat peruntukan bagi pembangunan telah diketepikan. Misalnya kawasan-kawasan yang ramai pembangkang tidak diberi peruntukan pembangunan dan dibiarkan mundur.

Ada pula wang peruntukan untuk satu-satu kawasan dipindahkan kepada kawasan lain kerana sebab-sebab dalaman, misalnya menteri besar tidak bersefahaman dengan wakil-wakil rakyat dalam satu-satu kawasan. Akibatnya, ramai penduduk luar bandar ramai yang ’menggigit jari’ kerana tidak dapat menikmati pembangunan kerajaan, terutama di kawasan-kawasan luar bandar.

Pada masa itu aku sering menaiki helikopter Tentera Udara Malaysia (TUDM) mengikuti pegawai-pegawai tentera dan kerajaan melawat dan meninjau kawasan-kawasan luar bandar, termasuk kawasan-kawasan Orang Asli dan khemah-khemah askar dan polis hutan di seluruh negeri Perak.

Pada satu subuh aku telah menaiki helikopter TUDM, Nuri, bersama Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Ishak Tadin, Timbalannya, Nasir Taha, Pemerintah Tentera Darat di Perak, Brigadier General Abdul Abdul Latif Hussein(telah meninggal dunia) dan pegawai Penerangan Negeri Perak, Ismail Sahah telah terbang ke kawasan hutan belantara Hulu Perak dan mendarat atas sebuah bukit dekat khemah Askar Wataniah dekat Lebuh Raya Timur Barat – Pulau Pinang- Kelantan.

Sebaik-baik sahaja kami mendarat atas bukit itu, kami telah dikawal oleh berpuluh-puluh orang anggota askar Wataniah yang lengkap dengan senjata.

Kami telah dibawa masuk ke dalam sebuah khemah Askar Wataniah di pinggir Lebuh Raya Timur – Barat yang sedang dibina oleh sebuah syarikat pembinaan ’Malaysian and Thailand Development (MTD).

Pada malam tadi segerombolan gerila Islam pemisah Selatan Siam yang diketuai oleh ’Tok Janggut’, telah membakar beberapa buah jentolak dan lori milik syarikat MTD, atas lebuh raya yang sedang dalam pembinaan itu, tidak jauh dari khemah Askar Wataniah tersebut.

Menurut keterangan seorang pegawai askar di khemah itu, gerombolan gerila Islam pemisah Selatan Siam itu telah datang pada waktu tengah malam, dari atas bukit di bahagian atas kawasan khemah itu. Mereka telah memberi amaran dengan alat pembesar suara kepada askar-askar dalam khemah itu, supaya meletakkan senjata kerana mereka hendak membakar alat-alat jentera milik syarikat MTD di atas lebuh raya itu.

Semua anggota Askar Wataniah itu telah meletakkan senjata masing-masing dalam keadaan ketakutan. Pada saat begitu semua anggota Askar Wataniah itu hanya berpaut kepada keyakinan; mereka beragama Islam dan gerila-gerila itu beragama Islam juga, dengan kehendak Allah, tentulah mereka tidak di apa-apakan.

Setelah gerila- gerila itu membakar semua alat-alat jentera tersebut, mereka telah memberitahu kepada pasukan Askar Wataniah itu, apabila gerila-gerila itu telah meninggalkan kawasan itu, supaya mereka melepaskan seberapa banyak tembakan rambang untuk mengelakkan dari anggapan pegawai-pegawai atasan mereka yang mereka telah tidak melawan pengganas komunis.

Pada waktu itu, walaupun aku seorang wartawan, tetapi kerana sebab-sebab tertentu, aku terpaksa mengikut kehendak pihak yang berkuasa. Aku telah menulis berita atau artikel mengenai kejadian itu berbeda dari fakta sebenarnya. Aku telah menjadi salah seorang dari ramai penulis-penulis yang membohongi orang ramai.

Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dalam khemah itu, pada hari itu telah memutuskan, kerana keselamatan dan kempen memburuk-burukkan pengganas komunis, maka satu kenyataan kepada akhbar akan dikeluarkan, iaitu kejadian tersebut telah dilakukan oleh pengganas komunis.

Pada waktu makan, aku telah bercakap dengan Brigadier General Abdul Latif Hussein. Dia memberitahu kepadaku dengan ’off the record’, bahawa pihaknya memang telah mengetahui akan pergerakan gerila-gerila Islam, di Selatan Siam itu. Menurutnya, mereka itu bukan pengganas, tetapi pejuang-pejuang untuk membebaskan tanahair mereka dari dijajah oleh Kerajaan Siam seperti umat Arab Palestin menentang Israel.

”...I pegawai tentera, tapi I hairan mengapa negara-negara Asia tidak mencari jalan membantu umat Islam Selatan Thailand mencapai kemerdekaan, seperti mereka membantu umat Arab Palaestin...? ” Tanya Brigadier General Abdul Latif Hussein.

Sebelum bersara, Brigadier General Abdul Latif Hussein telah bertukar ke kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, Sabah untuk menjadi pemerintah Tentera Malaysia, di sana.

(Dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah).

No comments: