Sunday, May 29, 2011

KISAH DARI NOVEL

KISAH SEORANG JANDA

Sharifah Sakinan tidak seperti pada zaman dia bersuamikan Nawawi dulu. Lelaki penghuni kampung Kelip-Kelip, di Batang Berjuntai. Lelaki buruh lombong pasir. Lapan puluh sembilan peratus peribadinya telah berubah dari peribadi perempuan kampung Kelip-Kelip, Kuala Selangor.

Tubuhnya kelihatan langsing dan lampai. Wajahnya lebih muda dari usianya. Mungkin ada orang yang menyangka usianya baru mencecah dua puluh lima tahun cuma.

Kata seorang cendakiawan Melayu, “Perempuan yang maju, perempuan yang pandai mencari kesempatan dalam kehidupannya.”

Sharifah Sakinah seorang perempuan yang pandai mencari kesempatan dalam kehidupannya.Tahu benar dia; Allah tidak mengubah keadaan satu-satu kaum, melainkan kaum itulah yang mengubah keadaannya.

Akibat kemiskinan yang sering membelit keluarganya. Lara hatinya kerana ditinggalkan suami. Sharifah Sakinah menjadi seorang perempuan yakin diri. Perempuan Melayu yang berdikari.

Sharifah Sakinah telah menjadi pembuat ubat tardisional. Berniaga ubat-ubatan dan kosmetik tradisional. Ubat dan kosmetik yang berupaya mengubah daya tubuh wanita - wanita dewasa. Mengubahkan wajah mereka yang kelihatan tua kembali muda. Kuat tenaga lahir dan tenaga batin.

Kosmetik Syarifah Sakinah menjadikan wajah mereka mencantik Tidak kelihatan tua, conot dan ganyut. Kebanyakan wanita yang menggunakan kosmetik yang dijual oleh Shrifah Sakina, wajah masing - masing telah berubah kepada berkeadaan berseri dan menarik.

Sharifah Sakinah telah tinggal di UK Perdana. Sebuah kawasan perumahan atas bukit yang berkembar dengan Taman Zooview, Kamesah Height dan Bukit Antrarabangsa, di Ulu Klang. Kawasan berbukit bukau itu terletak di pinggir Bandaraya Kuala Lumpur. Kawasan baru itu telah menjadi tempat kediaman kebanyakan orang dari golongan elita warga Malaysia.

PEMANDU PELANCONG

Kampung Kelip-kelip dan rumah peninggalan suaminya, di Batang Berjuntai ditinggalkan. Hanya menjadi sebuah kenang-kenangan. Adik saudaranya yang bekerja sebagai penjaga kelip-kelip dan pemandu pelancong, tinggal di rumah tersebut sementara menunggu rumahnya siap dibina di Kampung itu juga.

Kehidupan Sharifah Sakinah telah berubah. Tinggal di kampung pendalaman menyukarkannya untuk menjalankan perniagaan. Dia mengambil keputusan tinggal di Bandar. Harapannya; tidak lama lagi, anaknya, Namlatun Sa’adiah yang sedang menuntut di London akan pulang ke pangkuannya. Anak tunggalnya itu akan bekerja di Kuala Lumpur. Akan tinggal bersamanya.

Kira - kira dua tahun sebelum Nawawi meninggal dunia, Sharifah Sakinah telah belajar membuat berbagai jenis ubat tradisional. Ubat-ubatan itu untuk memulih tenaga batin lelaki dan perempuan. Sakit pinggang. Barah dan sebagainya. Ubat-ubatan yang khusus untuk perempuan. seperti untuk berlulut. Berlangir. Bertangas. Berdiang. Datang haid tidak menentu. Keputihan. Faraj berkulat. Busung. Barah payu dara. Barah rahim.

SAKIT KEPUTIHAN

Ubat- ubatan tersebut dibuat dari kayu. Kulit kayu. Akar kayu. Daun, Buah. Bunga tumbuh-tumbuhan. Rumput rumpai. Cendawan rimba.

“…Pah, abang ajar pah buat ubat-ubat ni, bukan apa, mana tahu, kalau abang pendek umur, …abang mati dulu, … boleh juga Pah buat ubat…,” kata-kata suaminya masih subur dalam minda Sharifah Sakinah.

“Ubat-ubat ni laku dijual, …la ni ramai orang jantan, orang perempuan ada penyakit tenaga batin...,” kata suaminya.

“Orang perempuan banyak yang sakit, sakit keputihan, datang bulan tak betul, lemah tenaga…, tak ada nafsu, …laki jadi jemu...,” kata suaminya lagi.

Nawawi telah berkata kepada isterinya, kalau dia pandai membuat ubat dan berniaga ubat, dapatlah dia mencari wang untuk belanjanya dan anak perempuan mereka, Namlatun Sa’adiah.

Nawawi juga telah memberitahu isterinya, dalam rimba di kiri kanan jalan Batang Berjuntai ke Rawang banyak pokok ubat atau herba seperti Kacik Fatimah, janda galak, seruntun, legundi, tepus pelaga, lengkuas ranting, tunjuk langit dan bermacam-macam lagi.

UBAT TRADISIONAL

Suami syarifah Sakinah tidak sahaja mengetahui pokok-pokok ubat atau herba-herba, bahkan dia sendiri telah mengamalkan memakan ubat-ubat tradisional. Tenaga Nawawi sebagai seeorang lelaki sejati memang diakui oleh sharifah Sakinah.

Nawawi juga pandai menjampi ubat-ubat yang dibuat untuk dirinya sendiri. Kadang-kadang ada juga orang lelaki yang datang minta dia mengubati mereka dengan cara berjampi atau bermantera.

Ada pantun-pantun mantera suaminya masih segar dalam ingatan Sharifah Sakinah, iaitu:

“…ya Allah, ya Qahhar,

dengan berkat namaMu,

Kaukuatkan tenaga batinku ini,

seperti besi Kharsani,

tempa di tanah Jawa,

tak cukup bini melarat emak mertua,

tak cukup satu tambah dua, dua,

tak cukup empat,

gundik empat lima,

La haula wala quwwata illa billahil Azim,

Allahumma salli ala Muhammad.”

Mantera untuk mencantikkan wajah:

Hai seri mani wadh dhuha,

kun kata Allah qul kata Muhammad,

cantik aku macam Zaleha,

sekampung, sebenua,

asyikkan aku.

Mentera untuk pengasih:

“Innahu min Sulaiman,

wa innahu bismillahir Rahmanir Rahim,

jadikan... kasihkan aku,

Terentak terenting atas batu,

berak terkencing ingatkan aku.”

Sharifah Sakinah kenal benar akan pokok-pokok atau tumbuh-tubuhan seperti tongkat Ali, ubi jaga, tunjuk langit, lampuyang, pelaga, janda galak, kacip Fatimah, lengundi, temu lawak dan bermacam-macam jenis tumbuhan yang berkhasiat.

MODAL PERNIAGAAN

Beberapa orang lelaki Orang Asli dari Ulu Klang dan Gombak telah diupah oleh Sharifah Sakinah untuk mencari pokok-pokok dan akar-akar kayu dalam rimba sekitar jalan raya Batang Berjuntai – Rawang. Rimba di Bukit Kancing – Templer Park, Ulu Yam. Rimba kiri kanan di sepanjang jalan lama Gombak – Janda Baik dan di kiri kanan jalan dsari Ulu Yam ke Tanah Tinggi Genting.

Mustafa telah menyumbangkan wangnya yang banyak kepada Syarifah Sakinah untuk modal perniagaannya. Selain dari modal untuk berniaga, rumah teres dua tingkat yang dihuni oleh Sharifah Sakinah di UK Perdanadia telah membeli oleh Mustafa sebagai hadiah kepada bakal ibu mertuanya.

Harapan Mustafa amat murni; dia mahu janda yang gigih itu hidup senang.

Untuk menggalakkan Sharifah Sakinah berniaga dan sentiasa gembira, Mustafa telah menunjukkan kasih sayangnya sebagai bakal menantu kepada bakal ibu mertuanya. Tidak ada niat dalam hatinya untuk mengambil Sharifah Sakinah untuk dijadikan isterinya. Hajat Mustafa muktamad; dia akan berkahwin dengan anak kepada janda itu, Namlatun Sa’adiah.

SANGGUP BERLOMBA

Sharifah Sakinah yang mendapat layanan baik dari Mustafa, telah tumbuh subur sangkaan dalam hatinya; Mustafa mencintainya. Hati Syarifah Sakinah sering meruntunnya supaya mengambil Mustafa menjadi kekasihnya. Menjadi suaminya. Untuk mendapatkan seorang suami, Sharifah Sakinah sanggup berlumba dengan anak perempuannya sendiri.

Setiap ketika Mustafa bertemu dengan Sharifah Sakinah, dia disedarkan oleh hati nuraninya sendiri; perempuan itu bakal ibu mertuanya. Kalau dia terlanjur melanggar batasan dan sempadan, sepanjang hidup, dia tidak akan dapat berkahwin dengan Namlatun Sa’diah. Mungkin dia akan menjadi bapa tiri kepada gadis kekasihnya.

Mustafa orang politik. Orang politik yang bijak selalu berwaspada menghdapi sesuatu keadaan. Menjaga diri dari terseradung kepada kejahatan. Menjaga nama lebih penting dari mengikut runtunan hawa nafsu. Perhubungannya dengan bakal ibu mertuanya dijaga dengan baiK.

Sharifah Sakinah sanggup melakukan apa saja asalkan dia dapat bersuamikian Mustafa. Cintanya kepada lelaki itu sukar dipunggah. Hajatnya, pantang janda gagal dalam memupuk cinta. Kalau gagal bererti dia akan menempah kekecewaan sepanjang hidupnya.

“…Encik Mustafa, kalau Encik kahwin dengan Atun, Encik jadi menantu Inah,…Inah jadi emak mertua Encik, …kalau Encik kahwin dengan Inah, Atun jadi anak tiri Encik, …kan elok, …abang tak ada anak…,” kata Sharifah Sakinah kepada Mustafa.

Kata-kata itu terluah dari mulut Sharifah Sakinah, pada waktu mereka sedang minum petang dalam restoran di Bukit Antarabangsa pada satu petang.

Mustafa diam.

“…aku tak nak kawin dengan janda,… aku nak kahwin dengan anaknya, …anak dara…,” hati Mjustafa bersuara. Tegas.

Sharifah Sakinah merenung wajah Mustafa. Lelaki Bangladesh yang berdiri dekat tempayan besar tempat membakar roti nan mencuri padang pipi kanannya. Pembakar roti itu sedang mencari wanita Melayu untuk menjadi kawannya.

“...cinta tak boleh diubah - ubah, tak boleh dipaksa - paksa, Inah,” kata Mustafa.

Sharifah Sakinah senyum kelat.

Mustafa merenung wajah Sharifah Sakinah. Dari wajah perempuan yang menaguhkan cintanaya itu dua biji mata terpelanting kepada lelaki Bangladesh yang sedang merenung ke arah mereka. Hati Mustafa bersuara, “ Baik janda ni kahwin dengan lelaki tu ...” (Disunting dari manukrip novel, Kelip - Kelip Di Kota Lomdon, oleh: Mokhtar Petah).

No comments: