Thursday, May 7, 2009

QURAN



KASIHKAN IBU BAPA


Dan Tuhan anda telah memerin tahkan agar kamu jangan menyembah
selain Dia, dan henhdaklah kamu berbuat baik kepada dua ibu bapa anda
dengan sebaik - baiknya. Jika seorang dari mereka atau kedua - duanya
sampai berusia lanjut dalam jagaan anda, maka sekali - kali jangan anda
berkata kepada keduanya (dengan) perkataan 'uh' dan jangan anda
membentak mereka, dan ucapkanlah kepada mereka (dengan) perkataan
yang mulia. Dan rendahkan diri anda terhadap mereka berdua dengan
penuh kasih sayang dan ucapkanalah (doa): Wahai Tukhan hamba,
kasihanilah mereka berduam sebagaimana mereka telah mendidik
hamba pada masa hamba kecil (dahulu). - Al Isra: 23 , 24.



HADIS


TALAK TIGA


Seorang perempuan telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: Suami saya
telah menceraikan saya dengan talak tiga. Kini saya telah berkahwin
dengan lelaki lain, dia telah me nyetubuhi saya, tetapi hanya sebentar,
tak ubah seperti kerutan baju, lantas tidak kendekati saya lagi ,
hanya sekali itu sahaja, dan pada waktu ini tidak ada khabar berita
tentangnya . Bolehkah saya kembali (rujuk) kepada suami saya
yang pertama? Jawab Rasul: Anda tidak boleh kembali kepada
susmi anda yang pertama sebelum suami anda yang kedua
merasakan kemanisan anda, dan anda juga merasa kemanisannya.
- Perawi: Muttafaq 'alaih.


PETUA


WAKIL RAKYAT


Jika anda wakil rakyat - ahli Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri,
jangan anda bercakap berdegar - degar dalam dewan tersebut sahaja,
sedangkan rakyat dalam kawasan anda tidak anda jenguk - jenguk dan mengabaikan
amanah mereka. Perbuatan anda itu menjadikan anda orang yang
menghimpun dosa kerana tidak menunaikan amanah.

No comments: