Saturday, May 30, 2009

QURAN

LAIN DARI ISLAM

Siapa yang mencari selain dari Islam (peribadatan, kehidupan termnausk kenegaraan), maka tidak akan diterima daripadanya dan di akhirat nanti termasuk di kalangan orang - orang yang rugi. - Ali Imran:85


HADIS


BARANGAN HILANG

Rasulullah Muhammad s,a.w.: Sesiapa yang mendengar seseorang yang mencari sesuatu benda yang hilang dalam masjid, maka hendaklah dia mengucapkan, " Semoga Allah tidak mengembalikan apa yang dicari itu kepada anda, sebab sesungguhnya, masjhid itu tidak didirikan untuk tujuan tersebut.
- Perawi: Imam Muslim.

PETUA


DAUN SIRI

Daun siri baik untuk mengatasi masalah perempuan yang faraj dan ketiaknya berbau busuk. Daun dirih itu dimakan sehelai sehari atau direbus beberapa helai. Air rebusan daun sirih itu diminum pada waktu pagi kira - kira tiga kali seminggu.
Air rebusan sirih itu juga baik untuk membasuh faraj untuk mengelakkan bau busuk.


*** ***



TAHUKAH?



TULISAN JAWI

Tulisan Jawi diguna - pakai di sekolah - sekolah Melayu pada zaman sebelum Pertsekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Tulisan Jawi berpandu dari hurf Quran. Bunyi dan kaedahnya mengikut kaedah dalam Quran. Pada zaman Menteri Pelajaran, Mohd. Khir Johari, tulisan Jawi di sekolah dihapuskan. semenjak itu tulisan Jawi beransur - ansur luput dari bangsa Melayu.

SANTAN KELAPA

Pada zaman silam, pada umumnya rambut wanita Melayu segar, segar, berkilat dan kepala tidak berkelemumur kerana mereka menggunakan santa kelapa untuk mencuci - sampo - rambut mereka.

AYAT QURAN

Semua ayat Quran dan semua hurfnya adalah makjizat Allah. Semua ayat Quran boleh digunakan sebagai bacaan jampi oleh orang mukmin dan mukimnah untuk mengubat sebarang jenis penyakit manusia dan haiwan. Semua bacan itu henhdklah dimulakan dengan 'basmalah' dan Fatihah .

DEDAH PUSAT

Muktanad! Perempuan dan gadis Islam yang mendedah pusat dan membuka aurat di khelayak ramai (di tempat terbuka), apabila mereka telah meninggal dunia, maka Nabi Muhammad s.a.w. tidak memberi syafaat kepada mereka unhtuk masuk syurga dan Allah menolak mereka dari memasuki syurga.

No comments: