Monday, May 18, 2009

DARI BUKIU

                           

            MAZHAB KRISTIAN BARU

MIRIP ISLAM 

Sebuah cabang dalam agama Kristian, amalan ibadahnya kelihatan hampir sama dengan Islam. Orang Islam sudah tentu boleh membezakannya kerana ada bahagian tertentu solatnya amat berbeza tetapi apa yang dikhuatiri, bagi orang yang baru ingin mengenal Islam atau anak - anak kecil dan remaja yang masih belum kukuh keIslamannya, pasti akan jadi keliru. Maka dipercayai, tujuan direka agama baru itu  bukan untuk orang - orang Islam yang sedia ada, ia adalah untuk bakal orang Islam yang akan datang termasuk genarasi muda kita.

Cabang baru agama Kristian itu bersolat Maghrib, dan cara mereka bersolat juga berdiri tegak, rukuk dan sujud, tetapi solat mereka diringi dengan muzik.

Semua yang bersoloat itu berkopiah, mendirikan saf dan dipimpin oleh seorang imam.

Cabang agama Kristian yang baru ini dikatakan bernama Kanisah Ortordok Syria. Bertambah mengelirukan lagi, semasa solat mereka nerjemaah dan menggunakan bahasa Arab.

Jika umat Islam solat lima kali sehari,penganut Kanisah Ortodok Syria ini solat sebanyak tujuh kali sehari dan setiap waktu solatnya hanya dua rakaat.

Waktu solat mereka ialah subuh yang mereka panggil sa'atul awwal , saatu thalis (dhuha), saa'tul sadis (zhuhur), saatul tisa'ah (asar), saatul ghurub (maghrib), saatun naum (Isya), dan sa'atul layl (tengah malam). (Dari buku: Penddahan Ekskelusif, oleh:Azizan Ahmad, Arjuna Anggun Publication.)

No comments: