Friday, May 8, 2009

NIK AZIZ MURSYIDUL 'AM PAS

[Nik+Aziz+sidebar.jpg]


Nik Aziz

"Nafsu adaalah anugerah Allah kepada hamba-Nya teristimewa, ialah manusia, ia amat berguna, tanpanya pasti dunia akan sepi tidak membangunan, kerana yang mampu memakmurkann dunia hanya makhluk jenis manusia, dan manusia ditadrkan berhembang baik melalui proses nafsu.
Tetpi oleh krana nafsu mempunyai kecenderungan untuk berlaku serong terhadap Khalik (Pencipta atau Allah), sebab itu Allah datangkan para Rasul alaihis salam dengan membawa syariat dan peraturan, bagi membimbing manusia agar tidak menjadiukan hawa nafsu sebagai tuhan mereka.
Itulah, hanya orang yang memuja nafsu atau menjadi hamba nafsu, akibatnya mereka tibdak akan turut perkara yang benar yang didatangkan oleh Allah Subhanahu wa Taala, ini dapat dilihat dalam sejarah manusia sepanjang zaman seperti yang digambarkan dalam Quran, mereka menolak setiap kekbenaran yang dibawa oleh para Rasul alaihis salam.
Dalam dunia moden sekarang pun semakin ramai (orang dari) golongan yang menurutkan hawa nafsu, meskipin mereka dari kalangan orang yang mendirikan solat dan mengerjakan haji, namun mereka menolak peraturan dan undang - undang Allah.
Sebab itu sering kita dsapat hukum dan peraturan sudah jadi tungging terbalik, yang haram menjadi halal dan yang halal menjadi haram, bukan kerana merek tidak tahu akan kebenaran hukum tesebut, sebaliknya kerana mereka adalah (dari) golongan orang yang memuja, men yebabkan mata hati mereka tertutup dsari mjelihat kebenaran walaupun kebenaran itu amat nyata."




No comments: