Wednesday, May 27, 2009

QURAN


BERPASANGAN

Maha Suci Allah yang telah menciptakan pasangan – pasangan (kelamin), baik dari sesuatu yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri mahupun dari sesuatu yang mereka tidak ketahui. - Yassin: 36


HADIS

MENAMPAR MUKA ISTERI

Rasulullah s.a.w. Ditanya: “Apakah hak isteri dari suaminya?” Jawab Junjungan: “Dia wajib memberi makan kepada isterinya bila dia makan, dia wajib memberi pakaian kepada isterinya, bila dia berpakaian.Dia tidka boloeh menampar muka (isterinya) dan mengejek – ejeknya serta tidak boleh membiarkan isteri (sendirian) kecuali dirumah (nya). - Perawi: Ahmad dan para ahlus sunnah.


PETUA

SEMBAHYANG

Berpuasa untuk tujuan tidak kerana Allah, seperti membantah keoutusan mahkamah, kepuusan Sultan dan sebagainya, adalah haram, kerana sembahyang semata – mata kerana Allah. - Mufti Perak, Dato' Harussani Zakaria.


*** ***


MALAYSIA


Filem 'Tiga Abdul' hasil karya seniman P.Ramlee adalah sebuah filem berunhsur politik.Filem itu memprotes gagasan Malaysia yang dilaksanakan oleh Tunku Abdul Rahman,dengan kehendak Inggeris dan dibantah oleh Presiden Indonesia, Ir.Soekarno. Dua orang Abdul yang memakai sut hitam, ialah Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak dan yang memakai sut putih, ialah Ir. Soekarno.


PARTI KOMUNIUS MALAYA

Parti komunis Malaya (PKM), adalah cabang Parti Komunis Cin (PKC), di negara Cina yang diketuai oleh Mao Tze Tong telah melakukan pergolakan besenjata di Tanah Melayu hingga ke sekitar Borneo, mempunyai tujuan serampang dua mata, iaitu menghalau penjajah Inggeris dan menjadikan Tanah Melayu hingga sekitar Borneo sebuah negara Cina baru (komunis).


KACANG

Sebarang jenis kacang,kecuali kacang tanah dan kacang kuda, tidak elok dimakan selalu oleh lelaki yang berusia lebih 40 tahun, kerana akan mengakibat lemah tenaga batin.


BOTOK

Perempuan dan lelaki yang menggunakan kaedah botok untuk mengerlakkan wajah dilarang masuk syurga oleh Nabi Muhammad s.a.w. Kerana bahan botok itu ada sedikit dari lemak babi. Babi danzat babi tidak boleh masuk syurga. - ulama.


*** ***



MOKHTAR PETAH


DATO SERI NAJIB TUN RAZAK


PERDANA MENTERI


MALAYSIA





DI BAWAH


SANG SAKA BANGSA










No comments: