Friday, May 29, 2009

HADIS

HADIS

AYAT KURSI

Abu Hurairah berkata: Rasulullah s.,a.w. telah menyerahkan kepada saya untuk menjaga zakat Ramadan (fitrah), maka seseorang telah datang kepada saya lalu dia mencakup sebahagian bahan makanan (kurma yang sedang dijaga), lalu saya menangkap dia, maka saya katakan: Sesungguhnya saya akan laporkan kepada Rasulullah s.a.w., lalu dia mengisahkan sebuah cerita: Saya sangat perlukan kurma, kerana keluarga saya ramai. Maka orang itu saya lepaskan dan kemudian berkata lagi: Biarkan saya, saya akan mengajarkan anda kalimat - kalimat yang Allah memberi manfaat kepada anda dengan kalimat itu . Lalu saya bertanya: Apa dia? Dia menjawab: Jika anda masuk ke tempat tidur anda, maka bacalah ayat Kursi, tidak berhenti - henti (ada) bersama anda penjaga (malaikat) dari Allah, dan syaitan tidak akan menndekati anda sampai ke pagi. Rasulullah s.a.w. bersabda: Benarlah dia (berkata) kepada anda (tentang ayat Kursi).

- Perawi: Imam Bukhari.

PETUA


ULAR ORANG HINDU

Ramai Orang tua - tua Melayu telah memberi petua kepada anak cucu mereka, iaitu, jika bertemu dengan orang Hindu (orang India beragama Hindu) dan ular, maka bunuh orang Hindu dulu. Kemudian bunuh ular.

Berkawan dengan orang Cina tidak sampai bawa ke rumah, hanya berkawan di kaki lima sahaja.

Kerana sejak pada zaman kerajaan Melayu Melaka orang Hindu banyak putar belit dan tipu helah kepada orang Melayu.

Kerana pada zaman silam kebanyakan orang Cina menipu orang Melayu, terutama dalam bidang perdagangan dan mncari makan.

*** ***

TAHUKAH?


MALAIKAT DALAM RUMAH

Setiap rumah orang Islam atau mukmin ada banyak malikat dan wali Allah di dalamnya. Mereka menjadi sahabat baik kepada keluarga rumah tersebut. Oleh itu rumah orang Islam atau mukmin sejati tidak diceroboh oleh perompak dan pencuri.

Rumah orang Islam yang berlaku maksiat di dalamnya atau wang dan barangang yang hasil dari haram, seperti riba, judi, zina dan sebagainya tidak ada malaikat dan wali Allah di dalamnya.

Maka, jika ada rumah orang Islam atau mukmin diceroboh oleh pencuri atau perompak dan mengambil wang dan harta benda di dalamnya, maka ada di antara wang dan harta benda itu dari hasil haram.

ORANG MELAYU

Ada di antara orang Melayu yang bermastautin di Australia adalah keturunan orang - orang Melayu Pasir Salak dan Hilir Perak yang tekah menjadi hamba atau abdi di negara itu pada saman silam.

Mereka itu telah dijual oleh para pembesar dan saudagar Melayu kepada pelayar - pelayar Australia pada zaman ketuanan Melayu, iaitu pada zaman Sultan Abdullah.

MENTERI BESAR

Seorang mualim tua telah meramalkan, jika bekas Menteri Besar Perak, Dato Seri Mohd. Nizar Jamaluddin bersabar (kuatkan hati) dan terus berjuang, beliau akan kembali memerintah Negeri Perak, palinhjg lambat selepas pilihanraya umum akan datang.

Dikatakan, Nizar adalah satu - satunya menusia ditunjukkan olehm Allah untuk bepenanan menngmebangkan syiar Islam dan menghapuskan keburuikan di Negeri Perak.

BAYARAN

Senilangan kontraktor Melayu dari kelas F hingga kelas A terpaksa gulung tikar, bergadai rumah tempat tinggal, bercerai berai dengan isteri kerana Kementerian Kewangan atau kementerian - kementerian lain lambat atau tidak membayar wang hasil keraja menyiapkan projek - projek kerajaan.

Seorang kontraktor memberitahu, bayaran yang belum diterima semenjak Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi lagi.

No comments: