Tuesday, May 26, 2009

QURAN


BAKHIL

Dan jangan kalian jadikan tangan - tangan kaklian terbelenggu ke leher (bakhil) , dan jangan pula kalian kembangkan seluas -luasnya (terlalu murah), nanti kalian akan duduk tercela dan sangsara. - Al Isra: 29



HADIS


HIJRAH

Rasulullah Muhammad s.a.w. Telah brsabda: Bila anda mendirikan solat dan menunaikan bayaran zakat, maka anda adalah orang yang berhijrah (kerana Allah), walaupun anda meninggal dunia di Hadaramah (Yamamah).

- Perawi: Ahmad.


PETUA

SYUBHAT

Orang Islam yang menolak persahabatan atau kerjasama dalam sesuatu urusan dengan Islam dan lebih mengutamakan orang kafir dalam perkara teqrsebut, maka mereka bersyubhat dengan orang kafir atau sama dengan mereka.


*** ***


TIDAK SEMBAHYANG

Lelaki Islam yang tidak sembahyang seumur hidup, sedangkan dia mengetahui akan hukumnya, maka dia adalah sama dengan orang kafir musyrikin.


TIDAK FAHAM POLITIK


Dalam sesebuah parti politik di negara kita ini, lebih ramai ahlinya yang tidak faham dasar politik (iaitu sama ada nasionalisme, kapitalisme, sosialism, komunisme atau Islamisme). Mereka itu seperti burung tiung yang boleh bertutur.

AYAM

Orang – orang yang gemar makan ayam kampung Rangoon (bandar di Burma atau Mnyamar) yang diu bawa masuk ke negara ini, adalah memakan

daging ayam yang digemukkan dengan oganik najis manusia dan najis babi.

BELACAN

Penggemar - penggemar belacan yang dibuat oleh orang - orang Cina kerana untuk perniagaan, sering termakan belacan yang dikotori najis (tahi atau air kencing anjing), kerana belacan itu dijemur di tempat yang tidak berpagsr dan anjing bebas di atasnya.



No comments: