Sunday, May 24, 2009

QURAN

GODAAN PEREMPUAN

Dan perempuan (Zulaikha) yang di rumah tempat tinggalnya (Nabi Yusuf alaihis salam) itu cuba menggodanya (Yusif) agar menurut kesukaan (keberahian) nya, dan oleh perempuan (Zulaikha) itu ditutupnya pintu - pintu (mahligai) dan berkata: "Mari ke mari!" Dia (Yusuf) menyahut: " Saya berlindung kepada Allah, sesungguhnya Tuhan saya telah mengurniakan tempattinggal paling baik kepada saya, tentulah tidak bruntung mereka yang bersalah.
Dan sesungguhnya perempuan (Zulaikha) telah asyik (berahi) dengannya (Yusuf) dan Yusuf juga berahi dengannya (Zulaikha). Andainya dia (Yusuf) tidak melihat petunjuk Tukhannya (Kebanyakan ahli tafsir mengatakan Nabi Yusof tidak berahi kepada Zulaiha, akan tetapi kerana godaan Zulaikha terlalu menghairahkan, hingga andainya Yusuf tidak nampak petunjuk Allah, iaitu iman yang kukuh, tentulah dia terjerumus ke dalam perbuatan maksiat). Demikianlah Kami memalingkannya (Yusof ) dari kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya usuf itu termasuk hamba - hamba Kami yang ikhlas. - (Yusuf: 23,24)


HADIS


HAKIM

Nabi Muhammad telah bersabda: Apabila seseorang hakim itu berijtihad (sebelum) Allah, maka dia mendapat dua pahala, dan jika hakim menjatuhkan hukuman dengan tidak ijtihad, maka dia mndapat satu pahala.
- Perawi:Muttafaq 'alaih.

* Hakim yang menjatuhkan hukuman kerna menyebelahi orang yang memberi
rasuah kepadnya, maka dia seperti orang - orang lain juga, iaitu akan menerima
laknat dari Allah.



PETUA


BIJI TAMAR NABI

Biji tamar nabi, goreng hingga hitam (garing), tumbuk hingga jadi serbukm
bancuh dengan air panas dan campur dengan satu camca besar madu lebah
asli (madu lebah Pulau Langkawi, Rimba Pahang dan rimba - rimba lain atau
madu Arab), insya Allah akan menguatkan tenaga batin lelaki, walaupun
lelaki itu berusia lebih 80 tahun.




*** ***


MELAYU ASAL


MENTERI BESAR

Cerita orang tua - tua, orang Melayu asal Negeri Selangor (yang bersal dari orang Asli Selangor) telah pupus, jika ada pun ada di Borga, Gombak dan Ulu Selangor. Yang ramai di Selangor kini, adalah orang - orang keturunan dari pulau Jawa dan pulau - pulau sekitar Sumatera, iaitu, Jawa, Bugis, Banjar, Mendahiling, Rawa dan Minangkabau.
Sultan Selangor ketgurunan orang Bugis.
Kononnya, Sultan Abdul Samad telah bersumpah, orang Jawa tidakselamat menjadi pemimpin kerajaan Negeri Selangir.


ORANG PATTANI

Semenjak Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan hingga kini, orang Melayu keturunan Melayu Pattani (Selatan Thailand), adalah mereka yang berkuasa di Negeri Perak. Enam dari sepuluh orang Menteri Besar adalah keturunan orang Melayu Pattani: Tan Sri Mohd. Ghazali Jawi, Dato' Haji Ahmad bin Saaid, Dato' Sri Haji Kamaruddin Mat Isa, Dato' Sri Wan Mohamed bin Haji Wan Teh dan Dato' Seri Tajol Rosli bin Mohd. Ghazali.
Dato' Ashaari bin Shafie (Piai) keturunan Melayu Perak. Tan Sri Ramli bin Ngah Talib, keturunan Melayu Aceh - Melayu Perak, Dato' Sri Mohamed Nizar Jamaluddin, ketgurunan orang Telu atau Batu Bara dan Dato' Sri Dr. Zabri bin Abdul Kadir, keturunan India - Melayu.


No comments: