Thursday, June 26, 2008

SULTAN AZLAN INGATKAN RAKYAT

HAK ISLAM TIDAK BOLEH DICEROBOH


“Islam adalah agama yang berpegang teguh kepada prinsip keadilan sejagat, menyeru kepada keamanan dan mempelopori keamanan.

“Islam adalah agama yang diberi pengiktirafan khusus dalam Perlembagaan Negara. Islam mempunyai talian dan ikatan sejarah yang istimewa dan lama dengan kedudukan wilayahnya.

“Islam adalah tunjang utama dalam pembentukan minda dan budaya, khususnya kalangan orang Melayu di bumi ini hinggakan umat Islam dan orang Melayu sinonim dan tidak boleh dipisahkan.

“Berdasarkan latar belakang sejarah itu, Islam diterima dan diktiraf sebagai agama rasmi dengan diberikan keistimewaan serta perlindungan dalam negara ini sewaktu perjanjian mereka dirintis.”

Sultan Perak telah bertitah demikian pada waktu merasmikan Dewan Undangan Negeri Perak penggal pertama yang ke – 12, di Ipoh, Selasa lalu.

Titah Sultan Perak itu seperti memberi peringatan kepada orang-orang bukan Melayu dan beragama lain dari Islam supaya melihat jauh ke hadapan, iaitu tidak boleh mempersendakan agama Islam, kerana selagi Islam tidak dihina dan selagi hak umat Islam tidak diceroboh, maka selama itu keamanan wujud di negara ini.

Peringatan Sultan Perak itu patut diperhati dan menjadi homeworks bagi mereka yang beragama lain dari Islam dalam Dewan undangan Negeri Perak khasnya dan seluruh negara amnya agar tidak kelabu mata melakukan penghinaan dan pencerobohan ke atas umat Islam.

No comments: