Saturday, June 28, 2008

KADIR JASIN

“Penulis mesti berani,” katanya.

Wartawan Kadir Jasin mengakui laman blog tidak dapat mengatasi pengaruh surat khabar arus perdana, tetapi ia dapat mempengaruhi orang ramai seperti pada pilihan raya baru-baru ini.

Menurutnya, dulu orang ramai tak kenal laman web dan blog, tetapi blog jadi terkenal kerana surat khabar arus perdana dan para politikus marahkan penulis blog.

Kadir Jasin bekas Ketua Pengarang Kumpulan Straits Times telah bercakap sambil memegang nasi lemak bersama Aziz Desa dalam rancangan TV9 pagi Sabtu.

Kadir Jasin sedang pegang bungkus nasi lemak – gambar kaca TV9

Kadir Jasin sedang bercakap dengan Aziz Desa – gambar kaca TV9

“Saya menulis dalam blog saya apa yang saya tulis supaya orang ramai tahu ..., saya suka menulis,” katanya.

“Penulis blog mesti berani, tapi saya tak tahu, mengapa kita di Malaysia ini ada rasa takut, kalau yang kita tulis itu benar,” katanya lagi.

“ ... ada penulis blog yang menulis menyembunyikan nama, guna nama samaran ...,” tambahnya.

Beliau menjelaskan, blog sekarang seperti surat khabar pada tahun 1950-an dan 60-an dulu, ramai orang buta huruf, tapi orang terpengaruh dengan surat khabar, kerana orang cakap surat khabar kata ...,” jelasnya.

“Sekarang ini ramai orang buta internet, tapi orang politik kata blog yang kata begitu ..., pada pilihan raya baru ini Barisan Nasional mengalami kekalahan,” jelasnya lagi.

No comments: