Thursday, June 26, 2008


PELANCARAN MINGGU PELAYARAN

PUTRAJAYA


Putrajaya: Bekas Ketua Setiausaha Negara merangkap Presiden Perbadanan Putarjaya, Tan Sri Shamsuddin Osman telah melancarkan ‘Minggu Pelayaran 2008” Tasik Putrajaya di sini hari ini.


Beliau berkata, inilah kali pertama pelayaran dalam tasik diadakan di negara ini.


Katanya, “Untuk makluman, Putrajaya Sailing Week 2008 ini adalah kejohanan peringkat antarabangsa yang julung kalinya dianjurkan oleh Kelab Tasik Putrajaya, dengan kerjasama pihak Perbadanan Putrajaya dan Sail Putrajaya.


Mungkin kita biasa melihat pertandingan perahu layar yang diadakan di atas laut, tetapi keunikan Putrajaya Sailing Week ini adalah ianya pertama bagi kejohanan seumpamanya di Malaysia, yang dilangsungkan di atas permukaan tasik seperti Kejohanan Pelayaran Eropah di Tasik St. Moritz, Switzerland dan Tasik Garda, Itali.


Jesteru di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak jawatankuasa penganjur yang diketuai Kelab Tasik Putrajaya, di atas inisiatif dan usaha dalam menganjurkan kejohanan ini, yang bukan sahaja dapat mempromosi, bahkan menambahkan lagi keceriaan dan pengisian aktiviti Tasik Putrajaya, sejajar dengan visi menjadikan Putrajaya sebagai sebagai ‘Destinasi Rekreasi dan Sukan Air yang terunggul di Malaysia’.


Sebagai permulaan, sebanyak tujuh disiplin utama akan dipertandingkan dalam kejohanan ini iaitu Optimists, Lasers, International 420, International 470, Access 2.3 (OKU), Radio Controlled dan Corporate Sailing. Saya difahamkan bahawa sambutan yang diterima daripada para peserta begitu menggalakkan. Setakat ini, sebanyak 160 pelayar telah pun mengesahkan penyertaaan termasuk daripada luar neagara seperti Jepun, Singapura, Hong Kong, Australia, Englad dan Poland dan dijangkakan sebanyak 50 lagi penyertaan akan diterima menjelang kejohanan.


Saya ingin menyeru agensi-agensi serta wakil-wakil komuniti dan pengetua sekolah khususnya daripada Putrajaya yang hadir pada hari ini, agar dapat mengambil peluang menyertai kejohanan ini, bagi mencungkil dan mengasah bakat-bakat Putrajaya dalam acara perahu layar ini.


Saya juga amat berharap, kejohanan ini akan terus mendapat sokongan khususnya daripada pihak Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pelancongan, dan Kementerian Wilayah Persekutuan pada masa hadapan agar ianya dapat dijadikan sebagai acara tahunan bagi meningkatkan lagi prestij kejohanan ini.


Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak termasuk Kelab Tasik Putrajaya, Sail Putrajaya, Malaysian Yatching Association(MYA), Singapore RC Team, Tentera Laut Diraja Malaysia, para peserta serta pihak lain yang terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.

No comments: