Tuesday, December 22, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


HIKMAH

Allah mengurniakan hikmah (pengetahuan dan bijaksana) kepeda sesiapa yang dikehendaki – Nya. Dan sesiapan yang dikurniakan hikmah, maka sesungguhnya dia telah danugerahkan kebaikan yangb banyak. Dan tiaalah dapat mengambil pelajaran(Ingatan dan keinsafan) melainkan mereka yang bijak sana (kreatif akal dan fikiran). – Al Baqarah: 269.


HADIS

MENUNJUK – NUNJUK

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Allah tidak akan melihat pada hari kiamat nanti kepada seseorang yang melabuhkan sarungnya – hujung baju atau sarungnya menghela ke tanah – dengan tujuan menyombong (menunjuk – nunjuk).

Hadis ini sepakat antara ahli – ahli hadis.


PETUA

BERSIH DIRI

Jika anda mahu menjadi orang yang bersih luaran dan dalam diri anda, maka jauhkan diri anda dari orang – orang ini: 1 – 1 – Tidak sembahyang, 2 - Mengumpat san gosip, 3 – Khianat, 4 – Hasad, 5 – Haloba, 6 – zalim, 7 – Menipu, 8 – Melawan ibu bapa, 9 – Menentang gerakan Islam, 10 – Berzina dengan isteri orang.


TAHUKAH?

SEMBAHAYANG

Orang yang tidak sembahyang fardu akan ada pada dirinya, lima jenis yang buruk dan menakutkan, iaitu: 1 - Sombong dan ria, 2 – Tamak atau haloba, 3 – Resah gelisah, 4 – Tidak yakin diri, 5 – Berpenyakit yang ngeri atau teruk. Di antara penyakit – penyakit itu: a. Barah , b – Busung dan c – cacar.


NOKTAH HIDUP

TERBAKAR HIDUP – HIDUP

Lelaki ini kaya raya. Dia mengumpulkan hartanya dari apa jua sumber; rasuah, riba dan lain. Pada waktu dia sakit berseorangan dalam banglonya, isteri dan anak – anaknya tiada bersamanya, tiba – tiba Allah mentakdirkan rumahnya dipanah petir. Rumahnya dan hartanya terbakar dan dia mati hangus dalam unggun api yang besar itu.

No comments: