Wednesday, October 8, 2008

PERDANA MENTERI KECEWA

TINDAKAN HINDRAF DIKUTUK UMAT ISLAM

Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi kecewa terhadap sekumpulan anggota pertubuhan haram, Hidraf yang melakukan perbuatan biadab dalam majlis jamuan hari raya fitraf Pedana Menteri dan para menteri kabinet, di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur pada 1 Oktoberi lalu.
Pada hari itu sekumpulan lelaki dan perempuan beragama Hindu yang menjadi ahli Hindraf berpakaian seragam dengan simbol pertubuhan tersebut telah menceroboh masuk ke dalam majlis hari raya itu dan melakukan kebiadaban dengan melaung dan mengemukan tuntutan terhadap Perdana Menteri.
Kekecewaan Perdana Menteri itu telah disambut dan disokong oleh umat Islam di negara ini dan mereka mengutuk perbuatan para anggota Hindraf itu.
Mereka khuatir kalau tidak dikawal rapi, pada masa akan datang ada kemungkinan mereka yang beragama Hindu akan membubuh pemimpin kita dalam majlis-majlis yang dihadiri oleh orang ramai.
Menteri Penerangan, Dato Ahmnad Shabery Cheek disampin ikut kecewa bersama Perdana Menteri, mahu perayaan-perayaan agama pada pasa akan datang dikaji semula dan diketatkan dengan kewalan keselamatan.
Pada umumnya ahli-ahli Hindraf mempunyai semangat ekstrim Hindu seperti pemeluk-pemeluk agama Hindu yang menentang agama Islam dan umat Islam di India.
Seorang ulama yang tidak mahu namanya disiarkan, mengingatkan Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Syed Hamid Albar, jika berlaku sebarang kelemahan anggota-anggota agensi di bawah kementeriannya seperti berlaku di Pusat Dagangan dunia Putra pada 1 Oktober lalu, tidak mustahil pada satu hari nanti pemimpin Islamm di negara ini akan dibunuh.
"Saya percaya ahli-ahli Hindraf itu orang-orang fanatik agama Hindu dan penyokong umat beragamna Hindu di India yang sentiasa menunggu masa untuk membinasakan umat Islam dan rumah ibadat mereka,"katanya.
"Orang-orang Hindu itu tidak menghormati perayaan agama Islam, mereka bukan sahaja musuh agama Islam dan umat Islam, bahkan mungkin musuh kepada orang Melayu kerana orang Mekayu beragana Islam," katanya lagi.
"Semua agama mengajar pemeluknya beradab sopan, tetapi mengapa ahli-ahli pertubuhan haram Hindu itu tidak mengikut agama, berlaku biadap dalam majlis hari raya umat Islam,"tambahnya.
Seorang pengarang Melayu mengingatkan, jika kerajaan tidak berwaspada, pada satu masa nanti orang-orang Hindu seperti anggota Hindraf mungkin akan membunuh pemimpin kita seperti orang-orang Hindu di India membunu pemimpin India, Mohandas Karamchand Gandi pada tahun 1948.
"Kami takut kesempatan masuk ke majlis-majlis perayaan orang Islam, orang-orang Hindu yang fanatik seperti anggota-anggota Hidraf akan mengambil peluang membunuh pemimpin umat Islam.
Pemimpin Gerakan Melayu, Ustaz Osmab Bakar, menuduh ahli-ahli Hidrap adalah pelampaau agama Hindu yang dalangnya dari orang-orang hindu yang berkedudukan tinggi, seperti ahli politiki dan ahli ekonomi di negara ini.
"Tindakan seperti itu tidak boleh dibiarkan, kerana akan mengundang huruhara antara rakyat seperti trgedi 13 Mei 1969,"katanya.
"Ahli-ahli Hindraf mesti ingat, jangan sampai umat Islam di negara ini bangun memusuhi orang-orang Hindu, kalau berlaku demikian Malaysia akan menjadi sebuah dunia kecil yang huruhara akibat permusuhan para pemeluk agama Hindu dengan umat Islam," katanya lagi.
Beberapa orang dari badan NGO telah menyalahkan para pengawal keselamatan di dewan tempat jamuan hari raya tersebut kerana mereka membenarkan ahli-ahli Hindraf yang berpakaian seragam mempunyai simbul Hindraf masuk ke dalam majlis tersebut.
Mereka menyuru syed Hamid Albar sebaga menteri yang bertanggungjawab mengambil tindakan ke atas para pendukung dan ahli Hindraf yang bersifat pertubuhan haram itu.




No comments: