Wednesday, October 29, 2008

NOH OMAR KECAM MCA

PERLU KAJIAN TERPERINCI

Kuala Lumpur - Menteri Pemhbangunan Usahawan dan Koperasi, Dato Noh Omar mengecam MCA kerana parti politik dalam Barisan nasional itu menyarankan agar menghapuskan ekuiti 30% Bumiputera dalam syarikat - syarikat awam.
Noh Omar berkata, perkar itu tidak patut ditimbulkan kerana kerajaan telah memnberi kelonggaran kepada syarikat-syarikat berkenaan untuk terus beroprasi, walaupun ekuiti Bumpiputera tidak mencukupi.
kelmarin, Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat awam bagi memastikan ia terus bersaing.
"MCA parlu melakukan kajian terperinci sebelum mengeluarkan kenyataan yang menuduh kerajaan Barisan Nasional mengenepikan hak orang lain kerana kerajaan sentiasa menjaga hak kaum lain,"katanya.
"Kerajaan cenderung untuk mewujudkan kerjasama tulen antsras syarikat Bumputera dengan syarikat bukan Bumiputera supaya semua bangsa dapat bekerjasama menaikkan perniagaan, tetapi ia gagal dilaksanakan kerana kurang mendapat kerjasama dari syarikat-syarikat bukan Bumipuatera,"katanaya lagi.

No comments: