Monday, November 14, 2011



MAKSUD DARI AL QURAN

BENCI DAN KASIH
Boleh jadi kalian benci akan sesuatu, sedangkan ia adalah baik bagi kalian, dan boleh jadi kalian kasihkan sesuatu, sedangkan ia adalah kejahatan (keburukan) bagi kalian.
- al Baqarah:216
Nota:
Sesungguhnya manusia ini selalu gelisah dan lebih banyak kebodohan dalam dirinya berbanding dengan kecedikan dan kebijaksanaan. Maka kerana demikian itu kita serin ditipu oleh fikiran kita sendiri. Kita dipedaya oleh khayalan kita sendiri.
Contohnya,Allah melarang percaya atau beriman kepada syaitan dan kaum kerabatnya, tetapi kebanyakan dari kita beriman kepada makhluk - makhluk itu dengan tujuan untuk sihat, cantik, kut dan kuasa.
Lelaki cintakan perepuan yang cantik dan tidak yang hodoh, perempuan cintakan lelaki yang kacak, tidak lelaki hodoh, tetapi sering berlaku yang cantik dan kacak itu menbahayakan lelaki dan perempuan.
Nasihat orang ali agar kita sembahyang di masjid atau surau pada waktu malam, tetapi kita keluar melepak di pasar atau membuang waktu dengan berfoya - foya di mana - mana. Dan yang lebih meysihkan, meninggalkan sembahyang kerana berhuibur di kelab malam dan sebagainya.
Begitu juga orang - orang politik (poilitikus), rakan - rakan nasiahat; berjuanglah delam parti Islam atau berjuanglah kerana Islam, tetapi mereka tidak menerima nasihat itu. Mereka berjuang dalam parti kapitalis dan yang menentang sebahagian hukum Islam.
 - mokhtar petah

No comments: