Tuesday, November 8, 2011

BERITA LEWAT

AHLI PARLIMEN SEDIH

Sebilangan dari para pengudi kawasan Parlimen - Padang Besar, Perlis, sedih dan ada yang mengalir air mata, kerana mereka mendengan sungutan wakil mereka, Datuk Azmi Khalid kerana Kerajaan Pusat tidak bina jambatan terbangkalai sejak 2006.

”Saya sedih, dan banyak kalia bercakap fasal jambatan itu dalam Parlimen, tetapi jambatan tu yang siap juga,”katanya.

”Saya sedih, saya wakil rakyat di sana, jambatan di tempat saya tak siap,” katanya kepada wartawan RTM di Parlimen, pada tengahari tadi.

*** ***

PUJI MENTERI BESAR KERNA JIMAT

Beberapa orang Melayu dan Cina yang sedang makan nasi kandar di kedai nasi kandar Line Clear, dalam Bandaraya Pulau Pinang bercakap sesama mereka mengenai tiga menteri besar dan seorang ketua menteri yang pandai dan berjaya jima wang negeri masing - ,masing.

Tiga menteri besar da seorang ketua menteri yang mereka puji itu ialah, Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Selangor, Tan Seri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Kedan, Dato’ Azizan Abdul Razak dan Ketuan Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

”Depa tu betul - betul utamakan rakyat, tak bazir wang kerajaan, wang rakyat, ”kata seorang Melayu sambil menyuap nasi ke mulutnya.

*** ***


KAHWIN PEREMPUAN ORANG ASLI

Beberapa lelaki Cina di Pahang dan Melaka telah mendapat harta terpijak setelah mereka berkahwin dengan perempuan - perempuan Orang Asli.

Mereka telah mengusahakan tanah milik isteri masing - masing, seperti menanam pkok getah dan pokok buah - buahan.

”Saya ada lbih enam ekar dusun durian, tanah isteri saya, tapi saya kerjakan,”kata seorang lelaki Cina di sebuah kampung di Melaka.

Di Pahang, para suami kepada perempuan Orang Asli yang mengerjakan tanah milik istgeri masing - masing, di puji oleh kaum Orang Asli kerana berusaha rajin untuk memajukan keluarga mereka.

No comments: