Monday, February 1, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN

SYAITAN

Umpama syaitan, pada ketika berkata kepada manusia:”Toloak Allah (ertinya jangan percayakan Allah).” Setelah menusia menolak Allah, (syaitan) berkata: “Aku berlepas tangan terhadap kamu, sesungguhnya aku takut kepada Allah. Pemimpin semesta alam. – Al Hasyr:16


HADIS

KAYA

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Tidak dinamakan kaya itu kerana banyak harta bagi seseorang, tetapi dinamakan kaya itu, sebenarnya kaya jiwa (ertinya jiwa baik, tenang dan bahagian). – Para ahli Hasis sepakat.




PETUA


PEMIMPIN


Jika anda menjadi pemimpin, hendaklah perhatikan para pengikut dan penyokong anda; adakah mereka itu jujur atau berpura – pura atau menyokong anda, kereana ada kepentingan masing – masing. Jika anda tidak perkatikkan dan hati – hati terhadap mereka, maka anda akan terjerumus kepada keburukkan, sepereti digulingkan oleh rakyat atau tentera.





TAHUKAH?


DEMOKRASI


Demokrsi yang kita guna – amalkan sejak negara kita meredeka pada 1957 hingga kini, adalah demokrasia ciptaan para cendekiawan Yahudi yang duduk dalam Pertuhbuhan Bangsa – Bangsa bersatu - PBB. Tujuan utama, demokrasi itu mengurakan daya umat Islam atau memuupuskan mereka dari dunia ini.



NOKTAH HIDUP


KESEORANGAN


Dulunya, dia seorang pembesar dihormati oleh orang ramai, pada ketika dia akan meninggal dunia dalam banglonya, dipinggir bukit rimba, tiada siapa di sisinya; isterinya telah lama meninggal dunia dan anak – anaknya – tiga lrelaki dan 2 perempuan tinggal berjauhan daripadanya.

No comments: