Tuesday, February 23, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN



DIHASUT SYAITAN

Terimalah apa yang mudah anda lakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik serta berpalinglah (jangan hiraukan) mereka yanbg jahil (yang degil kerana kejahilan).

Dan jikan anda (Muhammad) di hasut oleh sesuatu hasutan dri syaitan, maka mintalah perlindungan (pertolongan) dari Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. – Al A’araaf:199,200.



HADIS

AHLI NUJUM

Nabi Muhammad s.a.w. memberi amaran: Sesiapa yang menemui tukan ramal (ahli nujum, bomoh, duku, pawang dan tok pekong), lalu menenya (meminta) sesuatu yang ghaib, kemudian dia percaya kepadanya, maka tidak diterima (oleh Allah) solat (sembahya



PETUA

PERBUATAN PASIK

Orang – orang Islam atau mukmin yang melihat sesuatu perbuatan pasik (jahat dan tidak adil) kerajaan atau sesuatu gerakan, maka tentanglah dengan perbuatan atau jihad, jika tidak upaya, tentang dengan perkataan dan melalui media, dan jika tidak terdaya juga, pohonlah kepada Allah dengan sembahyang hajat,membaca surah Yasindan ayat – ayat Quran selain dari Yasin serta berdoa kepada Allah. Tawakal kepada Allah. Insya Allah segala yang tidak diingini itu akan terhapus.



TAHUKAH

BALAK DAN PASIR

Pencerobohan rimba raya kerana mencuri balak dan pasir pasir sungai dan pasir paya lombong oleh orang –orang tertentu, ada dalang – dalang di belakang mereka. Dalang - dalang itu ada tangan – tangan besai (berkuasa) di belakang mereka.

Walau tidak dapat ditentukan dengan sahih, tetapi tentulah, ada diantara anggota – anggota Exco yang rapat dengan Menteri Besar, pegawai – pegawai Jabatan Hutan, menikmati hasil dari perbuatan yang curang tersebut.

No comments: