Tuesday, July 22, 2008

MUBAHALAH TIDAK UNTUK JENAYAH?

Oleh: Petah Sharir Aidid

Putrajaya: Sumpah dan muhabalah bukanlah kaedah yang digunakan untuk mensabitkan pesalah, demikian Iman Masjid Putra, Haji Abd. Manan bin Haji Mat menegaskan dalam khutbah Jumaatnya bertajuk ‘Hak Allah’ pada hari ini.

“Sumpah digunakan dalam kes bukan jenayah (iaitu kes mal) sahaja,”katanya.

Berikut ini disiarkan sepenuhnya khutbah tersebut: “Pada zaman Rasulullah s.a.w. pelbagai ujian telah berlaku, sama ada ke atas diri Baginda, keluarga atau umat Islam pada masa itu. Kesemua ujian itu dapat ditangani (oleh Baginda) dengan baik. Berasaskan keadaan itu, Allah s.w. t. telah mengajar Rasulullah s.a.w. metologi untuk berhujah dengan kaum musyrik, munafik dan sebagainya. Salah satu kaedah yang dinyatakan dalamQuran ialah muhabalah atau mula’anah.

Muhabalah bererti pihak yang berbalah saling doa mendoa untuk membersihkan diri antara mereka supaya diturunkan laknat ke atas salah seorang daripada mereka yang berbohong.

Dalam sejarah Islam, Rsulullah s.a.w. pernah menggunakan kaedah ini (muhabalah) setelah diwahyukan oleh Allah Subhanahu wa Taala sebagai mana di dalam surat Ali Imran, maksudnya:

Maka sesiapa yang membantahmu mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu semua dan isteri-isteri kami serta isteri kamu semua, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan sesaungguhnya, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpa kepada orang-orang yang berdusta.

Peristiwa ini telah berlaku pada tahun kesembilan Hijrah di mana beberapa orang utusan Nasrani Najran di Selatan Semenanjung Arab berhampiran Yaman bertandang ke Madinah Al Munawwarah bertemu Rasulullah s.a.w. ujntuk berhujah tentang keyakinan batil mereka berkenaan Nabi Isa a.s. Meskipun Rasulullah s.a.w. telah memberi penjelasan lengkap mengenai kenabian Nabi Isa a.s. tetapi puak Najran itu tidak menerima. Lalu Allah subhanahu wa Taala meminta Rasulullah s.a.w. supaya mencabar pula mereka dengan bermuhabalah. Bagaimanapun puak Najran ini menolak untuk bermubahalah kerana bimbang pembohongan mereka diketahui.

Persoalan besar timbul, ialah, apakah boleh diamalkan dalam membuktikan kes-kes jenayah tanpa melalui proses perundangan? Kes-kes jenayah Islam seperti pembunuhan, zina, liwat, qazaf dan pemberontakan dan sebagainya adalah dikategorikan sebagai hak Allah Subhanayu wa Taala. Dalam melaksanakan hukuman bersabit hak-hak Allah ini, sumpah dan mubahalah bukaanlah kaedah yang digunakan untuk mensabitkan pesalah. Sumpah digunakan dalam kes-kes bukan jenayah (kes mal atau civil) sahaja.

Oleh sebab itu dalam kes jenayah, Islam menentukan prinsip undang-undang tertentu dalam menegakkan keadilan. Tidak ada ajaran mudah dan singkat untuk menuduh dan mensabitkan seseorang bersalah. Keadilan boleh ditegakkan melalui proses undang-undang.

Disebabkan ketinggian sifat kasih Allah kepada manusia ialah, maka kedudukan kita sentiasa dipelihara dengan berbagai peraturan dan undang-undang supaya umat manusia terpelihara dengan berbagai-bagai peraturan dan undang-undang supaya umat Islam tidak terus hanyut ditimpa dosa bahkan mendapat ganjaran berlipat ganda.

Firman Allah subhanahu wa Taalah dalam surah Al Baqarah, bermaksud:

Dan (ingatlah) pada ketika Tuhan kamu berfirman kepada malaikat: Sesaungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka (malaikat) bertanya: Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi aitu manusia yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa mensucikan- Mu? Tuhan berfirman: sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahui.

Inilah kemuliaan yang sangat besar diberi Allah kepada manusia agar kita dapat memakmurkan bumi ini tanpa sebarang persengketaan atau pertumpahan darah. Namu begitu masih terdapat segelintir manusia yang gagal mematuhi peraturan tersebut. Maka kerana itu undang-undang Allah sangat berkesan mencegah kerosakan di dunia ini.

Apapun tanggungjawab setiap umat Islam hendaklah sentiasa memelihara hak-hak Allah dengan terlebih dahulu menjaga akan hak-hak manusia. Antara hak-hak manusia itu adalah menjaga hak beragama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda daripada dirosakkan atau menjadi perosak kepada orang lain.

Dengan sedemikian, untuk menjaga kemakmuran, keharmonian dan keselamatan, maka kita perlu mematuhi dan menghormati undang-undang.

Mimbar (imam) ingin menasihatkan umat Islam, bahawa dalam menyelesaikan kes-kes jenayah Islam atau hak-hak Allah subhanahu wa Taala hendaklah kita kembali menghormati dan mematuhi prinsip undang-undang menurut bidang kuasa mahkamah yang telah ditetapkan. Kita perlu ingat jangan mempermain-main dan mempersendakan hukum Allah bagi mengelakkan kemurkaan Allah Subhanahu wa Taala.

No comments: