Monday, July 21, 2008

ANWAR IBRAHIM

RAJA MELAYU DUKA DIA GEMBIRA

Oleh: Mokhtar Petah

[Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah seorang tokoh politik di negara ini yang sedang mengembara di padang datar yang penuh duri dan ranjau. Beliau telah naik melonjak ke langit zaman, kemudian jatuh ke lembah sepi tidak berbulan dan bintang.

Mulai hari ini kami hidangkan cara bersambung tulisan Mokhtar Petah dalam manuskrip bukunya, Anwar Ibrahim Dalam Sejarah Alam Melayu.

Editor, Petah Shahrir Aidid.]

Anwar Ibrahim adalah sebuah nama besar dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia, Alam Melayu dan beberapa buah negara umat Islam di seluruh dunia. Para belia Islam yang berpegang kuat pada iktikad dan tauhid dan berpegang kepada ajaran ‘manusia dilahirkan dalam keadaan merdeka’.

Mereka dalam pergerakan belia Islam antarabangsa amat mengenali Anwar Ibrahim.Kebanyakan dari mereka menganggap dan menyanjung beliau sebagai seorang pelopor perjuangan belia Islam di Asia dan di seluruh dunia. Ada di antara mereka telah mengakui Anwar Ibrahim sama besar peranannya menegakkan Islam dengan para pejuang dalam parti Islam Masir, Ikhwanul Muslimin, seperti Syed Qutb, Muhammad Abduh dan Ayatullah Khumaini, Republik Islam Iran.

Demikian Anwar Ibrahim pada zaman beliau memimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan suara naganya melaungkan reformasi Islam, iaitu sebelum beliau terhitung salah seorang yang berkuasa dan kaya di Malaysia.

‘Setelah Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerang Sultan Kelantan dengan perkataan-perkataan yang kesat – seperti taukeh kereta terpakai atau pengurus syarikat kewangan memberi kata dua kepada pelanggannya yang tidak menjelaskan ansuran hutang, maka orang ramai nampak, bahawa di kalangan orang-orang penting UMNO dan menteri-menteri kabinet tidak sekata dalam isu Anwar Ibrahimn terhadap Sultan Kelantan.

Menteri Luar merangkap Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi – seorang tokoh UMNO yang sederhana dan berhati-hati sebelum bercakap, apabila ditanya mengenai Sultan Kelantan, beliau tidak memberi sebarang komen, sebaliknya memberitahu yang beliau Menteri Luar dan kementeriannya tidak ada kena mengena dengan perkara itu.

Menteri Pertanian yang juga Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Sanusi Junid nampaknya tidak mahu masuk campur dalam isu Anwar Ibrahim dengan Sultan Kelantan. Menteri-menteri lain berdiam diri seperti mengunci mulut masing-msing tidak mahu bercakap tentang Sultan Kelantan.

Seorang ahli veteran UMNO di Kuala Lumpur ketika ditanya mengenai isu tersebut telah berkata, “... Datuk Sri Anwar Ibrahim bukan seorang ahli undang-undang, bukan pegawai kerajaan yang arif tentang perlembagaan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri, beliau hanya seorang menteri kabinet yang pandai mencari publisiti dan selalu bergopoh gapah dalam mencapai sesuatu perkara.”

Kebanyakan di kalangan bijak pandai Melayu berpendapat, Anwar Ibrahim menjadikan isu itu sebagai isu kebangsaan dan antarabangsa kerana beliau sedang dalam dilema menghadapi tahun 1993, iaitu pertandingan merebut kedudukan dalam peringkat tertinggi UMNO Malaysia.

Isu itu memungkinkan Anwar Ibrahim mendapat nama yang menjulang tinggi dalam menghadapi tahun 1993 di samping beliau cuba menarik perhatian seluruh orang Melayu Kelantan supaya meninggalkan kerajaan negeri itu yang dikuassai oleh angkatan Perpaduan UYMMH – PAS, Semangat 46, Berjasa dan HAMIM.

Dengan memburuk-burukkan Sultan Kelantan, pada jangkaan Anwar Ibrahim akan menarik orang-orang Melayu menyokong UMNO dan meninggalkan PAS, kerana Sultan Kelantan sentiasa mendapat nasihat daripada Menteri Besar – seorang ulama PAS.

... Allah mnentakdirkan; dengan isu Sultan Kelantan itu telah timbul dalam UMNO dua geng yang mempunyai ahli-ahli yang berbelah bahagi – menyokong orang Melayu yang setia kepada Raja-Raja Melayu atau menentang orang-orang yang mendurhaka kepada Raja Mereka.

... bertolak dari sinilah, maka ramai ahli UMNO yang berasa terkilan dengan sikap dan tindakan Anwar Ibrahim terhadap Sultan Kelantan.

Manakala di kalangan Raja-Raja Melayu, langkah dan tindakan Anwar Ibrahim dengan beberapa orang penting dalam UMNO itu, menganggap, tidak ubah seperti tindakan ‘tidakdapat tanduk telinga dipulas’ dan bagi mereka ‘cubit paha kiri, paha kanan terasa sakit jua.’

(dari buku Kerajaan Mansuh Kekebalan Raja Melayu,1993, oleh: Mokhtar Petah)

Ramai Pemuda Islam di beberapa negara umat Islam yang menjadi ahli Persatuan-persatuan belia Islam di bawah Pertubuhan Pemuda Islam sedunia – World Association of Islamic Youth – WAMI, telah menyertai pergerakan pemuda Islam dan pergerakan pemuda kebangsaan di beberapa buah negara Arab dan negara-negara lain yang berani mati syahid, seperti HAMAS, PLO, Ikhwanul Muslimin dan sebagainya telah menyanjung Anwar Ibrahim dan perjuangannya pada masa dia menjadi Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia – AMIM, iaitu sebelum dia menyertai UMNO.

Pada tahun-tahun setelah Dr. Mahathir Mohamad berganding bahu dengan Anwar Ibrahim dalam UMNO, parti kebangsaan Melayu yang sebelumnya bersifat conservertiv telah berubah menajdi sebuah parti politik kebangsaan Melayu yang progresif dan ada cahaya gerakan Islam di dalamnya.

Sebelum Anwar Ibrahim menyertai UMNO, iaitu semenjak Tunku Abdul Rahman Putra pemimpin parti itu dan menerajui negara, kemudiannya disambung oleh Tun Abdul Razak, terdapat orang-orang yang berpegang kepada Raminisme dan Razakisme atau peodalisme, seperti ada sikap ‘menekan’ dan ‘menghimpit’ pengaruh Dr. Mahathir Mohamad.

Dr. Mahathir Mohamad yang telah mengenali Anwar Ibrahim semenjak beliau menuntut di Universiti Malaya sebagai seorang tokoh reformasi dan pejuang nasionalis –Islam telah mengundang dengan penuh hormat terhadap Anwar Ibrahim supaya berjuang bersama-samanya dalam UMNO. Anwar Ibrahim yang baru menerima latihan pemulihan idea dan azam – brain wash oleh pegawai - pegawai Polis Cawangan Khas, di Khemah Tahanan Kemunting, Perak.

Timbalan Penguasa Polis, Abdul Aziz Hassan telah memberitahu Mahkamah tinggi, Kuala Lumpur. dalam perbiacaraan ke atas Anwar Ibrahim, pada 10 November 1998, “...untuk melakukan mengubah pendirian atau menukar pendidikan ... kami menggunakan pendekatan digabungkan dengan serentak, dimainkan dengan pelbagai watak yang didukung sepenuhnya melalui pendekatan psikologi.”

Anwar Ibrahim yang dilihat oleh Dr. Mahathir Mohamad seorang nasionalis itu akan dapat memberi guna kepada perjuangannya; sekurang-kurangnya menjadi pengekal kuasa beliau dalam UMNO dan kerajaan, maka setelah mengadakan runding muafakat antara mereka berdua, maka pada 29 Mac 1982, Dr. Mahathir Mohamad telah mengumumkan yang Anwar Ibrahim telah menyertai UMNO dan akan bersamanya dalam parti kebangsaan Melayu itu.UMNO yang menjadi

Bermula pada hari itulah beberapa orang tokoh menjadi tiang empat penjuru kepada Tunku Abdul Rahman telah bercakap dengan saya tentang ramalan mereka; akan berlaku yang akan memecah belahkan UMNO akibat kemasukan Anwar Ibrahim itu.

Di antara mereka itu, Tan Sri Khir Johari dan Datuk Senu Abdul Rahman – kedua-duanya bekas menteri kabinet Tunku Abdul Rahman. Khir Johari berkata,” ...kalau dia (Anwar Ibrahim) masuk UMNO kerana nak Islamkan UMNO, lebih baik dia masuk PAS.”

(bersambung esok).

No comments: