Tuesday, July 22, 2008

KERJASAMA PAS DAN UMNO


DOSA PECAH BELAHKAN BANGSA SENDIRI

Oleh: Mokhtar Petah

Berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu berpecah belah.

Dan hendaklah ada di antara kamu sekalian umat yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh melakukan segala yang baik dan melarang dari melakukan segala yang salah. Dan mereka yang melakukan demikian adalah orang-orng yang berjaya.

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Kristian) yang telah berpecah belah dan berselisihan setelah datang kepada mereka keterangan-ketgerangan yang jelas. Dan mereka yang melakukan demikian akan mendapat azab sangsara yang besar.

(Ali Imran: 103,104, 105.)

Sebelum saya melanjutkan tulisan ini, saya suka bertanya kepada umat Islam, iaitu:

1 - Komunis dan komunisme itu menafikan wujud dan kuasa Allah dan yakin, bahawa alam ini tidak ada yang menjadikannya, ia terjadi dengan sendiri.

2 - Sosialis dan sosialisme hampir sama dengan komunis dan komunisme tentang menafikan wujud Allah dan kuasa Allah.

3 - Sosio-demokrasi adalah dari aliran komunisme dan sosialisme. Pemerintahannya tidak beraja (republik), tiada rupa bangsa dan tidak beragama, iaitu agama tidak boleh dicampurkan dengan politik dan pemerintahan.

4 - Kapitalis dan kapitalisme, tidak menentang wujud dan kuasa Allah, tetapi boleh mengabai atau mengenepikan perintah Allah. Malaysia salah sebuah negara kapitalis, tetapi kerana Islam menjadi agama rasmi, maka banyak undang-undang atau peraturan Islam diamalkan secara boleh memilih dan mengagih.Ada kalanya mencari cara dan kaedah untuk menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya.

5 - Islam, sebuah agama Allah. Menunjukkan kepada manusia jalan kehidupan di dunia dan di akhirat. Permerintahannya boleh republik (Presiden atau khalifah), boleh ada Raja Pemerintah, tetapi Raja Pemerintah di bawah Perlembagaan yang berdasarkan Quran dan Sunnah. Boleh ikut iklim dan geografi, iaitu tidak ada rupa bangsa, hanya orang Islam boleh mengetuai dan memerintah negara Islam. Di Malaysia, boleh kekal bangsa Melayu kerana Melayu beragama Islam, tetapi mereka dari bangsa-bangsa lain yang beragama (rakyat Malaysia) boleh mengetuai dan memerintah Negara Islam.

Kita boleh melihat corak atau pegangan parti-parti politik terbesar di Malaysia. Iaitu:

* UMNO; nasional (Melayu)– kapitalis (guna beberapa perkara dari Islam). Tidak termasuk UMNO di Sabah.

* PAS ; Islam dan tiada rupa bangsa tetapi guna pakai Ummah – Islam.

* MCA; nasional (Cina) - kapitalis.

* MIC; nasional (India) - kapitalis

* GERAKAN, Sosio- demokrasi (ambil kira pada mula ditubuh dulu).

* Parti Progresif Rakyat (PPR), ditubuh dan dipimpin oleh S.P. Seenivasagam dan adiknya, D.R. Seenivasagam, pegangannya. Sosio-demkrasi.

* Parti Keadilan Rakyat; Sosio – demokrasi.

* DAP; Sosio - demokrasi (seperti People Action Party) Singapura.

Saya dan siapapun yang ada pengetahuan Islam dan beriman kepada Allah, para rasul-Nya, para malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan hari kiamat berasa bangga dan gembira apabila mendapat tahu UMNO (Pekembar) dan PAS sedang berusaha mencari titik pertemuan kerjasama sebagai dua buah parti politik ummah.

Sebagai orang Islam, saya berdoa kepada Allah, “ Ya Rabi, Kau kurniakanlah taufik dan hidayat kepada Abdullah Badawi, Najib Tun Razak dan semua ahli UMNO dan kepada Haji Hadi Awang, Haji Nik Abdul Aziz dan semua ahli PAS; mudah-mudahan usaha mereka untuk bersatu dan bekerjasama itu berjaya dan mendapat keredaan- Mu.”

Hasrat Presiden UMNO dan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, bahawa UMNO berhasrat untuk bermuzakarah dengan tujuan untuk kepentingan umah dan agama Islam adalah amat baik.

Abdullah Badawi telah menyambut kenyataan Presiden PAS, Datuk Haji Abdul Hadi Awang yang PAS akan berunding dengan UMNO mengenai kepentingan Islam dan bangsa Melayu di negara ini.

Haji Hadi Awang teleh mengetuai delegasi Majlis Harian PAS Terengganu seramai 12 orang telah bertemu dan berunding dengan Menteri Besar merangkap Ketua Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, di pejabat Menteri Besar, pada 15 Julai lalu.

Manakala Mursyidul ‘Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan, Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat mnenyambut baik hasrat murni itu, tetapi beliau mahu tujuan itu mestilah dari UMNO sendiri dan bukan peribadi Abdullah Badawi.

Saya berpendapat, untuk perpaduan kedua buah parti itu, tidak perlu muzakarah, kerana masing-masing telah amat faham akan firman-firman Allah dalam Quran mengenai perpaduan umat Islam, mempertahankan Islam dan sebagainya.

Yang baiknya, kedua belah pihak berunding secara sulit dan tidak diadakan publisiti atau yang ini ada sidang akhbar dan yang itu adakan sidang akhbar. Kerana perbuatan itu tidak memberi apa-apa faedah.

Dalam perundingan itu, masing-masing kembali kepada ayat-ayat Quran Ali Imran:P 103 – 104 yang saya telah catatkan di atas. Dalam perundingan itu masing-masing berkongsi kebijaksanaan dengan tujuan kebaikkan dan untuk mendapat keredaan Allah.

UMNO yang sejak merdeka masih mengamalkan konsep atau dasar nasionalis – kapitalis merelakan diri kembali kepada ajaran Islam, iaitu melaksanakan Baldatun Tayyibah wa Rabbun Ghafur – negara bertuah dan Allah Maha Pengampun, ertinya mendapat keredaan Allah.

Pada masa ini dan masa akan datang dalam UMNO lebih ramai ahlinya yang mahukan UMNO mencari hala tuju kepada sebuah negara keredaan Allah atau negara yang menggunakan perlembagaan Islam.

Perpaduan Melayu dan ummah tidak akan berjaya dilaksanakan oleh pertubuhan-tubuhan kebajikan atau NGO. Kejayaan akan dapat dicapai dengan parti-parti politik orang yang ada kuasa, luas fahaman politik, lebar pengaruh dan serius amalannya.

Seperti yang kita ketahui, kerana UMNO masih bertegak dan bertahan pada konsep nasional dan kapitalisnya, maka pilihan raya ke 13 baru-baru ia telah mendapat ujian besar yang membuktikan orang-orang Islam tidak lagi yakin kepada konsep nasional- kapitalis. Mereka mahukan Islam sebagai amalan hidup di dunia dan akhirat.

Dalam menghadapi perundingan itu nanti, sama ada pihak UMNO mahupun pihak PAS tidaklah boleh menunjukkan taring masiang-masing; kalau pandai jangan menunjuk pandai, tetapi biar pandai boleh diikut dan tidak pandai boleh diajar.

Saya melihat, sementara Abdullah Badawi masih memegang tampuk kerajaan dan memimpin UMNO, maka perundingan itu elok diadakan, kerana beliau telah mendapat sokong dari akar umbi dalam UMNO dan kerajaan. Perundingan itu pula diharapkan kedua-dua parti politik itu kembali kepada Allah, iaitu merujuk kepada Quran dan Sunnah.

Saya amat khuatir, kalau-kalau negara kita ini tidak mendapat keredaan Allah kerana kita tidak mengamalkan Islam sebagai addin, Allah tidak mengurniakan keredaan-Nya. Seperti kata kebanyakan ulama, bahawa walau bagaimana makmur pun negara kita, kalau Allah tidak reda, rakyat susah, keadaan seperti berselimutkan kain panjang lima; tutup kepala kaki telanjang, tutup kaki kepala terdedah.

Kita ambil contoh, dua negara yang mengamalkan Islam sebagai Addin, iaitu Arab Saudi (negara telah dijanjikan Allah kepada Nabi Ibrahim) dan Iran. Arab Saudi hanya pengeluar minyak, tidak ada sumber pendapatan lain, rakyat tidak dikenakan cukai pendapatan dan cukai kenderaan (road tax), tetapi rakyatnya makmur.Begitu juga Iran.

Selamat bekerjasama UMNO dengan PAS.

1 comment:

infogue said...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/kerjasama_pas_dan_umno

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikanartikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!