Friday, December 24, 2010

QURAN DAN HADIS


PERTUKARKAN PEMERINTAH

Maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Allah mengasihi mereka dan mereka pun mengasihi – Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang – orang mukmin – yang beriman kepada Allah - , yang bersikap keras terhadap orang – orang kafir – yang memusuhi orang Islam - , dan berjihad di jalan Allah dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. – Al Maaidah: 54.

NOTA

Firman Allah di atas ini telah terbukti berlaku atas negeri – negeri pada zaman para rasul – Nya. Sesebuah kerajaan jatuh dan diganti dengan kerajaan lain yang diperintah oleh orang – orang lain yang taatkan perintah Allah dan para nabi - Nya.
Kuasa Allah itu akan terus berlaku sehingga selagi dunia belum dihancurkan oleh kiamat. Maka, umat Islam di Malaysia mestilah berfikir dan insaf, adakah mereka taat dan sayangkan Allah, iaitu menjalankan peraturan dan pemerintahaan seperti yang ditunjukkan oleh Allah dalam Quran, iaitu dasar negara, politik, ekonomi, sosial dan lain.
Sesiapa pun yang memahami perintah Allah dan Islam adalah Addin, tentulah khuatir, kalau – kalau kerajaan kita sekarang akan bertukar kepada orang – orang lain setelah pilihan raya umum akan datang.
Adakah kerajaan kita mengikut petunjuk dalam Quran, iaitu semua amalan dan peraturan negara dan kehidupan orang ramai mengikut yang ditunjukkan Allah.
HADIS
ORANG MUKMIN MESRA
Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Orang – orang mukmin – mereka lelaki dan perempuan yang beriman kepada Allah dan semua dalam rukun iman – itu mesra lagi senang diajak bermesra. Tidak ada kebaikan – kebajikan – pada orang yang tidak mesra dan tidak boleh diajak mermesra – lebih – lebih lagi berbincang - .
- Imam Ahmad, At Tarmizi dan Al Hakim.
------------------------------------------


SETINGGAN MELAYU

Pada sekitar tahun 1970 – 1980-an, penduduk-penduduk Melayu di sekitar kawasan pinggir Bandar Ipoh, kebanyakkannya terdiri dari mereka yang berpendapatan kecil dan mereka tinggal di rumah-rumah dalam kawasan setinggan, iaitu menduduki tanah kerajaan negeri (state lands) tanpa kebenaran. Di antara kawasan-kwawsan tersebut, ialah Pasir Putih, Pangkalan Pegoh, Seri Kinta, Manjoi, Buntong, Tambun dan Bercham.
Pada pandangan para pegawai pejabat Tanah dan Galian Negeri Perak, semua setinggan terdiri dari manusia-manusia yang tidak diingini, rumah-rumah mereka mesti dirobohkan. Kebanyakan wakil rakyat pihak kerajaan melihat mereka sebagai satu kumpulan insan yang menyusahkan mereka dan kerajaan.
Aku melihat semua setinggan sebagai kumpulan insan yang memberi guna kepada kerajaan dan parti-parti politik yang mempunyai pandangan yang jauh ke hadapan, di antaranya:
( 1 ) Sebelum mereka pindah ke bandar, mereka hidup sebagai orang-orang kampung yang mempunyai pendapatan terlalu rendah, secara rata pendapatan mereka kira-kira antara RM50.00 dengan RM 120.00 sebulan. Nama mereka tidak wuud dalam buku daftar pembayar cukai pendapatan.
( 2 ) Setelah mereka tinggal sebagai setinggan dan bekerja dan bergaji atau berniaga sebagia peniga kecil, mereka telah menguntungkan kerajaan, kerana mereka termasuk dalam golongan rakyat yang membayar cukai pendapatan.
( 3 ) Menambahkan bilangan penduduk bandar yang membantu kerajaan meluaskan kawasan bandar dan diperbandarkan. Mereka menjadi rakyat yang menjadi pembeli atau pelanggan yang membantu peniaga-peniaga dalam bandar dan dengan demikian menjadikan para peniaga itu terpaksa menambah jumlah cukai pendapatan mereka kepada kerajaan.
( 4 ) Masyarakat setinggan menambahkan bilangan pengundi Melayu dalam kawasan bandar dan menguntungkan parti- parti politik dalam sesuatu pilihanraya. Contohnya, banadar-bandar yang kurang bilangan penduduk Melayu, seperti beberapa kawasan di Pulau Pinang, Ipoh, Kuala Lumpur dan banar-bandar lain UMNO sukar mendapat kemenangan dalam setiap kali pilihanraya diadakan.
PARTI PEMBANGKANG
Pada tiap-tiap kali pilihanraya, aku telah ditanya oleh kebanyakan pengundi Melayu dalam kawasan-kawasan setinggan, iaitu calon-calon parti manakah yang baik mereka memberi undi. Aku memberitahu kepada mereka, iaitu yang baiknya mereka mengundi calon-calon parti pembangkang. Kalau kawasan yang ramai pengundi Melayu, wakil rakyat dari parti kerajaan terdiri dari orang- orang bukan Melayu, maka mereka sukar mendapat bantuan pembangunan dan sebagainya dari wakil rakyat mereka. Tetapi kalau wakil rakyat itu dari parti pembangkang, maka mereka mudah mendapat dari kerajaan untuk tujuan pembangunan dan kebajikan di tempat mereka
Peruntukkan wang bagi pembangunan dan kebajikan dalam semua kawasan Dewan Rakyat yang diwakili oleh pihak parti pembangkang, disalurkan kepada Pegawai Daerah dan tidak kepada wakil rakyat. Maka mudahlah penduduk-epnduduk mendapatkan bantuan wang untuk pembangunan dan kebajikan.
Ramai orang Melayu dalam kawasan Dewan Rakyat yang diwakili oleh orang bukan Melayu dari parti Kerajaan, mereka sukar mendapat bantuan dari pihak kerajaan, seperti bantuan kebajikan dan yang berhubungan dengan agama Islam seperti untuk surau dan sebagainya.
Sebenarnya hingga pada waktu aku menulis buku ini (Ramadan 1426) masih wujud rasa perkauman di kalangan mereka dalam parti-parti politik yang menyokong kerajaan masih menebal dan sukar dikikis.
(Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: