Friday, December 17, 2010

QURAN DAN HADIS





LARANGAN BERSETIA DENGAN MUSUH ISLAM


Semoga Allah akan mengadakan perasaan kasih sayang kalian dengan orang – orang yang kalian musuhi dari kaum kerabat kalian itu - dengan menjdikan mereka itu insaf dan memeluk agama Islam – menerima Islam sebagai addin, iaitu agama yang menyeluruh bagi kehidupan manusia di dunia dan di akhirat. Bermakna bernegara dan berpolitik mengikut dasar Quran dan beribadat mengikut usuluddin – pokok pangkal agama Islam - , iaitu Allah dan tauhid - . Dan - ingatlah – Allah Maha Kuasa dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Allah tidak melarang kalian daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada – orang – orang kafir - yang tidak memerangi kalian kerana agama kalian – Islam – dan tidak menghalaukan kalian dari kampung halaman – negeri atau negara - , sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang berlaku adil.
Sesungguhnya Allah melarang kalian daripada menjadi teman rapa – front atau organisasi orang – orang kafir yang memerangi kalian kerana agama kalian – Islam – dan menghalauj kalian dari kampung halaman – negeri atau negara, serta membantu orang lain – musuh – untuk mengusir kalian. Dan – ingatlah – sesiapa yang menjdikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang – orang yang zalim. – Al Mutahanah: 7 – 9.

NOTA.

Ikatan kerjasama antara UMNO dengan MCA, MIC dan parti – parti orang bukan Islam dan kerjasama antara PAS dengan DAP dan parti – parti politik bukan Islam selagi para para pemimpin dan ahli parti – parti poolitik bukan Islam itu tidak memusuhi orang Islam, mengkhianati agama Islam dan menghalau orang Melayu – Islam – dari negeri dan negara ini.
Orang – orang Islam – UMNO dan PAS mestilah ingat, jangan kerana kepentingan perpaduan mereka merelakan diri mengikut kehendak atau kemahuan orang – orang bukan Islam, tunduk dan menyertai adat dan perayaan untuk agama bukan Islam. Perbuagtan itun boleh menjadikan orang Islam syubhat dan ikut menjadi orang menganu agama bukan Islam. Kita memohon perlindungan daripada Allah dari berlaku syirik atau murtad atas diri kita.
Di sinilah letaknya, Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak wajib meminta nasihat atau tunjuk ajar dari para ulama – tidak menghampu – untuk melakukan sebarang kerjamasama dan sebagainya dengan orang – orang kafir di negara ini. – mokhtar petah



HADIS

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Hendaklah kalian – umat Islam – mendengar dan mematuhi perintah – berhubungan dengan agama dan peperintahan Islam - , walaupun yang dilantik untuk memerintahi kalian itu – adalah – seorang hamba dari bangsa Habsyi – berkulit hitam legam – rambutnya bagaikan buah anggur kering. – Perawi: Anas bin Malik dan Imam Bukhari.


NOTA

Hadis ini memberi pengajaran kepada umat Islam, bahawa Allah dan Rasul – Nya, Muhammad s.a.w. tidak mementingkan kedudukan, mertabat atau kasta amanusia, kerana manusia sama sahaja, meliankan orang yang beriman dan taqwa kepada Allah.
Hadis ini memberi fahaman, Islam tidak mementingkan ’ketuanan Arab’ dan apa jua ketuanan sesuatu bangsa, termasuk ’ketuan Melayu’. Ketuanan satu – satu bangsa itu tidak mengikut ajaran Islam, tetapi mengikut asal usul dari kerajaan Rom tua, orang – orang Hindu dan mereka yang beragama lain dari Islam.
Bangsa Melayu mesti dipertahankan. Bangsa Melayu menjadi pemilik – bukan tuan – negara ini atasu Semenanjung Tanah Melayu dan seluruh kepulauan Melayu. Ertinya kita mahu ’ kekanusiaan Melayu ’ bukan ’ ketuanan Melayu’. Jika ada ’ ketuanan Melayu’ maka tentulah ada ’ kehambaan Melayu’. Berlaanan dengan Islam. – mokhtar petah


------------------------------------------------

GANTUNG

Saya menyanjung ketegasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Mohd. Nazri bin Abdul Aziz Yeop - asal usul Melayu Pattani - kerana mengamukan usul menggantung Pemimpin Pembangkang dalam Dewan Rakyat, Dato' Seri Anwarf Ibrahim dan di ikuti tiga ahli Dewan Rakyat di gantung selama 6 bulan. Selema itulah mereka tidak boleh menghadiri sidang Dean Rakyat.
Saya juga memuji Speakar Dewan RWakyat, Pendekar Amin Mulia kerana menggunakan kuasanya dan timba atau neraca untuk menerima usul tersebut. Dan empat orang ahli Dewan rakyat dari PKR itu di gantung.
Banyak benar kata 'gantung' digunakan di kalangan bangsa Melayu sejak pada zaman silam hingga pada zaman ini.Iaitu:
1 - Gantung diri - ertinya seseorang itu membunuh diri.
2 - Gantung tidak bertali - Iaitu seseorang isteri dikenakan tindakan hukum nusuz kerana derhaka
atau apa - apaan yang salah terhadap isterinhya.Dia diceraikan dan tidak boleh berkahwin lelaki
lain selama masa ditentukan.
Di Kota Lama Kiri, Kuala Kanmgsar, pada tahun 1960 - an, seorang wanita ahli UMNO, Hajah Zaleha
telah diantung tidak bertali oleh suaminya hingga ke akhir hayatnya.
3 - Gantung kahwin atau kahwin gantung - iaitu paangan yang berkahwin sebelum diadakan istiadat
kehnduri klahwin.
Semua gantung itu ada baik dan ada buruknya.
Gantung terhadap Anwar Ibrahim dan tiga lagi orang - orang dari parti pembangkang, baiknya ada, tetapi sedikit. Bujruknya ada, tetapi banyak. Tindakan menggantungkan mereka itu seperti memberi amaran perang besar akan bermula. Pilihan raya umum akan diadakan, mungkin pada Mei tahun ini. Maka, akibat dari 'Gantung' itu akan diterima oleh UMNO dan parti - parti sahabatnya. Perang berlaku - pilihan raya umum - akan menjadikan seluruh negara ini Dewan Semua Rakyat - orang ramai akan memilih parti - parti pembangkang untuk menjadi parti politik induk kerajaan Malaysia.
Kalau 'gantung' itu berlaku, tentulah - kuasa Allah jua yang memakbulkan doa hamba - hambanya ayang teraniaya - UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan parti - parti lain akan menjadi seperti perempuan yang menerima hukuman nusuz atau 'gantung tidak bertali'.
Saya menyangka, ada kemungkinan juga, tindakan Nazri Abdul Aziz yeop itu adan jadual tertentu. Dengan langkahnya, UMN O dan Barisan Nasional akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang dan Najib Razak tidak jadi Perdana menteri lagi.
Pada zaman Tun Abdul Razak bin Dato’ Hussein Perdana Menteri Malaysia, sebahagian besar orang – orang Melayu Pattni, marahkan beliau, kerana beliau telah bekerjasama dengan Kerajaan Thai – Siam – untuk melemahkan perjuangan menuntut kemerdekaan bagi empat wilayah Pattani di Selatan Thailan.
Tetapi saya tidak fikir Nazri Abdul Aziz Yeop memendam dendam orang – orang Pattani tersebut. – mokhtar petah

No comments: