Monday, December 20, 2010

MENGENANG MASA SILAM





GADIS HITAM DAN KAPAL TERBANG

Pada tahun 1954
Pada satu hari Luchmy telah mengajak aku datang ke rumahnya, di George Town. Dia mahu memperkenalkan aku kepada ibu dan bapanya. Ketibaan aku di rumah Luchmy telah disambut dengan mesra oleh ibu dapa bapanya. Luchmy telah memperkenalkan aku kepada ibu dan bapanya.
Bapa Luchmy sedang menjalankan perniagaan sebagai seorang ’Keling botol’ atau peniaga besi buruk (scrap). Setelah kami minum teh, bapa Luchmi, S. Virasamy telah membawa aku ke sebuah rumah tempat dia berniaga dan tempat dia menyimpan besi-besi buruknya.
Dalam rumah lama dan di kawasan belakang rumah itu yang dipagar dengan zink buruk, ada bertimbun besi-besi buruk berbagai berbagai jenis. S. Virasmy telah menerangkan kepadaku; dia dan beberapa orang rakannya yang berniaga besi buruk di Jalan Bandar, Ipoh, telah mengeksportkan berbagai jenis besi buruk ke beberapa buah nagara lain yang memerlukannya.
Perniagaan besi buruk menjadi salah satu dari banyak perniagaan yang mmepunyai rangkaian di seluruh dunia. Berniaga besi buruk sepertri juga orang yang bercinta antara lelaki dengan perempuan, iaitu selagi dunia masih bernama dunia dan masih belum hanyut dalam kiamat, besi buruk menjadi salah satu keperluan bagi manusia-manusia yang mahu meneruskan kehidupan.
LADANG GETAH
Pada waktu aku melihat besi-besi buruk itu, mindaku seolah-olah telah meninggalkan diri, ia terimbau ke sebuah kapal terbang perang Jepun yang telah terjatuh dalam ladang getah Sungai Biong Estate dekat kampungku, pada tahun 1942.
Seperti yang aku telah ceritakan, bahawa aku telah melihat kapal terbang itu terbang laju di udara atas ladang bapaku, di Paya Pak Banon pada tahun itu. Kapal terbang itu terbang dengan mengeluarkan asap berkepul-kepul di bahagian buntutnya sebelum jatun terhempas ke dalam ladang getah tersebut. Aku percaya bangkai kapal terbang itu masih ada sana.
’7 December 1941, on Sunday morning, 7.55 Honololo time, Japanese planes from carrieres attack Pearl Harbor, Hawaii, where most of the US Pacific Fleet lier at anchor. Nineteen ships (including 8 battleship)are sunk or disibled; 188 planes are destroyed; 2403 soldiers, sailors and civilians are killed, 1178 wounded. Japanes palnes and ship also attack US bases in the Philippines, Guam, and Midway, as well as British base in Hong Kong dan the Malay Peninsula, within the next 24 hours.’
Aku telah bertanya kepada S.Virasamy kalau-kalau dia hendak membeli besi buruk bangkai kapal terbang Jepun. Aku juga bertanya akan harga besi dan aluminium kepadanya. Sebaik-baik sahaja mendengar pertanyaanku, S.Virasamy telah termenung sejenak. Mungkin dalam mindanya tidak dapat menggamabarkan kapal terbang yang aku katakan itu.
“…mana boleh dapat itu kapal terbang…?”Dia bertanya.
“Adala, …kalau aya mau,”jawabku.
BESI BURUK
Dia sengeh. Dua biji matanya yang bulat warna hitam dan putih kekuningan merenung kepada anaknya, Luchmy yang sedang berjalan ke arah kawasan besi buruk itu. Aku telah merenung kearah Luchmy. S.Virasamy mengalih renungannya dari anaknya dan merenung wajahku.
S.Virasamy seperti kebanyakan perniagaan yang berpengalaman, dia cepat nampak keuntungan dari sesuatu barang yang akan diperniagakan. Dia senyum dan memberitahu kepadaku, sekiranya ada bangkai kapal terbang, dia sanggup membelinya.
“…besi kalau, ada macam-macam, …harga ada 35 sen dampai 65 sen, …aluminium kalau, macam-mamam juga, …taka pa saya kira 35 sen sapai 70 sen,”katanya.
Percakapan S.Virasamai terhenti kerana Luchmy telah tiba di hadapan kami.
“…adakaaa? S.Virasamy bertanya.
“Ada…,”jawabku.
“Apa, apa,…Encik Mokhtar?” Luchmy bertanya.
“Kapal terbang Jepun,”aku menjawab.
“Ini Encik Moktar mau jual kapal terbang Jepun…,”S.Virasamy memberitahu kepada anak gadisnya.
“Kapal terbang Jepuuun, …di mana, you berniaga kapal terbang…?” Luchjmy bertanya.
Setelah aku menerangkan sebuah kapal terbang Jepun ada dalam ladang getah dekat kampungku, barulah S.Virasamy yakin. Pada ketika itu kalau tidak ada bapanya, sudah tentu Luchmy memeluk tubuhku kerana gembiranya.
KAPAL TERBANG
S.Virasamy telah bersedia untuk membeli besi-besi buruk bangkai kapal terbang itu. Dia akan menghubungi rakannya yang berniaga besi buruk di Jalan Bendahar, Ipoh, supaya rakannya itu dapat bekerjasama dengannya membeli besi-besi buruk bangkai kapal terbang itu dari aku.
Aku telah memaklumkan kepada S.Virasamy, iaitu pada hari Jumaat, lusa, aku akan pulang ke kampungku untuk mengambil besi-besi buruk bangkai kapal terbang tersebut. Kebetulan pula, mulai esok sekolahku bercuti selama beberapa hari.
Luchmy telah meminta izin kepada bapa dan ibunya untuk mengikut aku pulang ke kampungku. Dia hendak melihat bangkai kapal terbang perang Jepun itu. Seumur hidupnya, dia tidak pernah melihat bangkai kapal terbang Jepun. Di samping itu di samping dia ingin melawat kawasan luar bandar, di negeri Perak.
Bapa dan ibunya telah membenarkan dia mengikut aku. Mereka telah berpesan kepadanya, supaya dia menjaga dirinya, di tempat orang.
MENCUBIT PIPI
Pada pagi lusanya aku dan Luchmy seperti sepasang kekasih telah menumpang kereta api dari stesen keretapi Perai menuju ke Kuala Kangsar. Dalam sepanjang perjalanan dalam keretapi itu, aku baru tersedar yang Luchmy ada menaruh hati kepadaku, iaitu setelah aku meneliti gerak geri atau body languagenya. Dia telah beberapa kali meramas tanganku, melilitkan lengannya ke pinggangku dan dua tiga kali dia telah mencubit pipi dan menjemput hidungku.
Kesedaranku itu kerana aku telah menilai keperibadian, jiwa dan perasaan cinta seseorang gadis yang baik lagi bermaruah; dia tidak akan melakukan kepada seseorang lelaki seperti yang telah dilakukan oleh Lachmy kepadaku, kalau tidak wujud dalam sukmanya perasaan cintanya kepada lelaki itu.
Aku anak lelaki yang menjadi peneliti dan cinta manusia. Aku telah menghargai cinta Luchmy kepadaku. Seperti sumpah pemuda Indonesia atas tanah airnya, maka begitulah aku bersumpah tidak akan mencintai Luchmy guruku apa lagi untuk mengahwininya, kerana aku telah menganggapnya seperti kakakku.
Allah Maha Kuasa, sebaik-baik sahaja aku dan Luchmy turun dari kereta sewa yang membawa kami dari stesen keretapi ke perhentian bas dalam bandar Kuala Kangsar, aku telah tertembung dengan jurutera Mohd. Noh, kawanku apada masa aku menuntut di Padang Rengas dulu. Setelah aku memberitahu kepadanya yang aku mahukan dia bekerjasama denganku untuk membuka besi-besi bangkai kapal terbang Jepun dan menjualkan kepada peniaga besi buruk, maka dia telah bersetuju dan berjanji akan datang ke rumahku pada pagi esoknya.
RUMAH TUMPANGAN
Mohd. Noh telah tinggal sementara di kampung Sauk, kerana dia telah menjalankan kerja-kerja kontrak bersama rakannya, di Ampangan Perak River Hidro.Rumah tumpangannya kira-kira tiga kilometer dari ibuku.
Sebaik-baik sahaja aku dan Luchmy tiba di rumahku, aku melihat dua biji mata ibu dan bapaku terbeliak dan mereka seperti terkena pukau, kerana mereka telah menyangka aku telah membawa balik menantu mereka, seorang perempuan India. Setelah aku perkenalkan Luchmy kepada mereka dan menjelaskan tujuan kedatangan gadis itu, barulah kelihatan mereka senyum dan mesra dengan Luchmy.
Pada malam itu rumah ibukuku telah dikunjungi ibu-ibu dan bapa-bapa saudaraku. Mereka telah datang untuk melihat Luchmy. Mereka telah hairan, Luchmy seorang gadis India, guru bahawa Inggeris dan tinggal dalam bandar Pulau Pinang, telah sudi datang ke kampung mereka.
Pada esok paginya, aku, Luchmy, Mohd.Noh dan bapa saudaraku, Haji Ahmad dan abang saudaraku, Hasanuddin telah menaiki dua buah perahu dayung (aku pinjam dari tuannya), menyeberangi tasik Chenderoh, di Changkat Duku, telah pergi ke kawasan hutan – pokok-pokok rotan, buluh, mengkudu dan berbagai pokok lagi -, yang terletak dalam ladang getah, Sungai Biong Estate.
BIMBINGAN JURUTERA
Bangkai kapal terbang perang Jepun itu telah buruk dan usang dalam hutan kira-kira 50 ela dari tebing tasik Chenderoh. Pokok-pokok rotan, dedaun akar dan semak samun sedang menyelimuti bangkai kapal terbang itu.
Pada sepanjang hari itu kami telah membuka badan kapal terbang itu dengan bantuan dan bimbingan jurutera Mohd.Noh. Bangaki kapal terbang itu telah dapat kami buka dan mengasingkan bahagian –bahagian badannya. Kami berhenti kerja pada waktu makan dan sembahyang Zohor dan Asar sahaja.
Kira-kira jam 5.00 petang, kami telah mengangkut lima kali dengan tiga buah sampan akan semua besi-besi waja, besi biasa, aluminium dan lain-lain ke pengkalan perahu, dekat jalan raya, di Changkat Duku,dekat kampungku.
Pada tengah hari esoknya, bapa Lachmy telah datang bersama orang-orangnya dengan dua buah lori besar. Semua besi-besi aluminium buruk dan kawat-kawat tembaga telah timbang dan dimasukkan ke dalam lori-lori tersebut.

MINYAK PELINCIR
Bapa Luchmi telah membayar harga besi-besi, semua aluminium dan kawat-kawat tembaga bersama minyak pelincir kapal terbang itu kepadaku, sebanyak $4,653.40. Pada ketika aku menerima wang dari S.Virasamy, hatiku telah berkata, Kamulah orang Melayu pertama menjual kapal terbang perang Jepun.”
Luchmy telah mengikuti bapanya dalam lori besi buruk itu pulang ke Pulau Pinang.
Pada petang itu kami telah mebahagikan wang $4,653.40 itu sesama banyak antara kami, setelah ditolak kos-kos lain termasuk sewa tiga biji sampan.
Aku berterima kasih kepada Kerajaan Jepun dan General Hideki Tojo. Walaupun mereka telah menzalimi ramai penduduk Tanah Melayu dan manusia-manusia seluruh Kepulauan Melayu dan Asia, tetapi tindakan kejam mereka itu telah membuka mata orang-orang Melayu untuk menuntut kebebasan dari penjajah Ingeris.
TANAH MELAYU
Kapal terbang Jepun yang aku dan kawan-kawan telah menjual kepada ’Keling Botol’ di Pulau Pinang telah menjadi titik indah dalam sejarah hidupnya. Yang penting; Jepun dan penderitaan penduduk Tanah Melayu telah menjadi seperti ubat penawar kepada orang-orang Melayu supaya bangun sebagai manusia sejati, menuntut hak untuk hidup, iaitu kemerdekaan dan kemanusiaan sejagat.
Tindakan tentera-tentera Jepun mengebom pelabuhan Pearl Harbor pada 7 Dicember 1941, adalah dengan kehendak Allah jua dan ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya aku mempunyai catatan dalam sejarah hidupnya menjual sebuah kapal terbang terbang perang milik negara berani memusnahkan Pearl Harbor.
’Responsible as premier for leading Japan into war with the United State, General Hideki Tojo epitomized the militarism the gained the ascendancy in Japan during the 1930s. Impressed by Hitler’s power, angered by American oil embargoes the placed a strain on Japan’s economy, he rushed into ill-advised war on the United States with the surprise attack on Pearl Harbor (7 December 1941). While hispopularity ran high during early victories, as America gained strength he was discredited and forced to resign as premier. The son of, with an exclusively military background, Tojo failed at retual suicide before being arrested as Japan’ chief war criminal. He was convicted on nine counts of war crimes, condemmned, and executed.’
Sebatang besi wajah dari bangkai kapal terbang Jepun itu – untuk kenang-kenanganku - , telah digunakan oleh ibuku sebagai halu lesung tangannya untuk menumbuk emping, beras dan kopi. Beberapa lama kemudian, besi wajah itu telah hilang entah ke mana.

Besi waja buatan Jepun,
Jadi halu lesung ibu,
Padi huma ibu tumbukkan,
Kini hanya ingatan terhimpun,
Bumi Melayu terpesung tuju,
Laksana Jawi peranakan.
Cucu, cicit nanti bertanya,
iakah kita Melayu,
atau laksana bertam di nyiru.
Adakah bumi kita milik Melayu,
kita berdagang di bumi sendiri?
Seminggu kemudian, dengan wang hasil menjual kapal terbang perang Jepun itu, aku telah membeli sehelai sari dari India, sepasang kasut buatan England dan sebotol air wangi jenama tersohor, di sebuah toko pakaian, di George Town dan aku telah hadiahkan kepada guru dan kakak angkatku, Luchmy S. Virasami.
(Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah)

No comments: