Wednesday, December 15, 2010

PERISTIWA

BELUM TIBA AJAL, KASIH KEMBANG HARUM
Beberapa orang jururawat berdiri di sisi saya. Mereka merfenung wajah saya. Tidak kelihatan pada wajah mereka bayang sedih atau duka. Mereka telah biasa dengasn orang – orang sakit serius dan orang – orang mati.
“ ... saya tak pernah sakit seriaus ..., sakit begini atau sakit lain...., lama benar saya tak masuk hospital ...., saya masuk pada tahun 1950, kerana sakit kudis buta,” kata saya.
“ Di hospital Kuala Kangsar ..., di hospital Butterworth,” kata saya lagi.
Doktor dan jururawat merenung saya sambil menahan senyuman. Saya menambah: “ ...masuk hospital Butterworth kerana demam ...”.
Mereka tidak berkata walaupun sepatah kata. Masing – masing melangkah pergi.
Sebelum persitiwa itu, iaitu pada petang semalam, 17 Julai 2010, kira – kira jam 3.00 – 4.20, saya dihantar oleh sebuah van ambulan ke Hospital Putrajaya. Isteri saya, Sitti Haishah binti Abdul Rahman duduk sedih merenung saya. Dia berwajah sedih. Duka. Dua telaga matasnya dibenak oleh air jernih. Air itu luruh atas pipinya. Tentulah dia menyangka saya akan mati tidak beberap minit atau beberapa jam lagi.
MERENUNG ISTERI
Menurut isteri saya, saya telah terjatuh dalam bilik air. Kulit kepala saya luka. Dia telahmelihat banyak darah atas lantai dan atas ketil tempat saya berbaring. Tetapi saya tidak sedar, bila saya terjatuh.
Kulit kepala saya sebelah kanan dijahittujuh jahitan.
Pada ketika saya atas katil hospital, saya membuka dua pelupuk mata saya dan merenung isteri saya. Hati saya berkata,”... sayang, kalau saya mati ..., saya bawa cinta saya ke syurga ...., tinggallah sayang dengan anak – anak kita, Petah Wazzan Iskandar Jauhari, Petah Shahrir Aidid dan Petah Ibnu Khaldoon.”
“ ... saya tidak ada di dunia ini, sayang kekalkan iman dan taqwa kepada Allah, jaga diri dengan akhlak mulia...,” suara hatiku seperti menerpa hati isteriku.
“Anak – anak ayah;
Khairul Anuar,
Noor Iskandar,
Saiful Alimin,
Akhdiat Miharja,
Petah wazzan Iskandar Johari,
Petah Shahrir Aidid,
Petah Ibnu Khaldoon,
jika ayah tidak ada di dunia ini,
kukuhkan kemanusian kalian,
taat dan taqwa kepada Allah,
kita berjumpa di syurga ..,” hati saya bersuara kepada anak – anak saya.
AIR JERNIH
Pada ketika itu saya terasa air mata saya mengalir, tetapi saya upaya menahannya. Seorang jururawat perempuan merenung wajah saya.
Saya merenung wajah isteri saya. Wajahnya muram. Sedih membungku dirinya. Dua telaga matanya digenang air jernih. Dikesat air itu dengan hujung jelabat – selendangnya.
“Sayang, cinta kita agung ...,” suara hati saya kepada isteri saya.
Wanita setia itu tidak mendengar suara hati saya. Dia hanya merenung dengan sedih kepapa wajah saya. Mungkin dia menyangka saya akan mati. Biasanya orang yang trjatuh dalam bilik air atau di mana kerana sakit jantung, tidsk lama hidup. Setidak – tidaknya dia akan tgerus kom atau lumpuh hingga ke akhir hayat.
“ Sayang, jika saya pergi ke alam lain, saya tidak ada lagi bersama saying, tidak adadi dunia ini lagi, yakinlah, cinta kita mulia ..., kekal ...,” hati saya bersuara kepada isteri saya.
‘ ... saya tidak ..., sayang tidak akan melarang sayang ..., sayang dapatkan pengganti saya ...,” suara hati saya seperti terluah kre mana – mana.
“ Tapi, jika sayang reda ..., tidak mencari ganti saya ...insya Allah, saya nanti sayang di syurga,” suara hati saya lembut amat.
Isteri saya memegang lengan saya dan kemudian mengusap dahi dan kepala saya dengan tangan kanannya. Wajahnya muram.

GELOMBANG DARAH
Pada ketika isteri saya meninggalkan saya. Dia keluar dari wad itu. Dia mahu pulang ke rumah sebentar. Anak – anak tiada di sisi. Hanya dua tiga oang jururwat wanita datang menemui saya. Ada yang memeriksa gelombang darah. Ada membetulkan alat penafasan saya.
Maha Kasihani Allah kepada saya. Dua lubang telinga saya dibuaikan dengan kalam – kalamnya, seolah – olah mengingatkan saya, bahawa pada detik – detik begitu, Allah dilupa jangban. Berdoa sentiasa kepada - Nya.
Pada petang itu, saya rasa sekitar wad itu dipenuhi para malaika, para jin Islam dan para wali Allah. Mereka melihat saya.
Setelah para doktor dan jururawat tiada di sisi saya, saya memejamkan sepasang mata saya. Fikiran saya – fikiran seorang penulis berjalan liga. Saya digtunda oleh perasaan mahu menulis. Manu menulis dengan computer. Mahu mencatata dengan pena.
KELILING KA’ABAH
Pada ketika saya memejamkan sepasang mata saya, tidak lena dan tidak bermimpi, Saya mengucapkan:"Asyahadu an la ilaha illallah wa asyhadu anna Muhammad rasulullah." .
Saya mendengar makhluk berbisik dari arah penjuru wad di hujung kepala saya:"Mokhtar Petah ..., kamu belum mati.”
Saya diam. Hati sayab yakin saya tidak akan mati pada ketika itu. Mungkin esok, lusa atau beberapa minggu lagi saya akan mati.
“ Kau akan mati, tapi tidak pada hari ini ...,” suara itu putus.
“Al hamdulillah,” suara terluah dari dua ulas bibir saya yang kering. Pucat.
“Iza ja ajaluluhum la yasta'nisuna saatan ...,” suara itu melafazkan firman Allah dengan mengguna bahasa Quran.
Kau akan terus hidup,Terus menulis, kerana kain kapankau belum ditulis insan," suara itu lunak.
Pada ketika itu, saya terkenang kepada masa saya dan isteri saya di Makkah al mukarramah pada 1990 - Ramadan 1415 Hijrah lalu. Pada sebelah pagi saya mengambil seketul batu kira – kira 20 gram di kaki gunung Thur. Tujuan saya untuk membawa kembali batu itu ke Malaysia. Batu itu saya masukkan ke dalam boos jeket saya. Lepas sembahyang di masjidula haram da bertawaf di keleling kaabah, saya dan isgteri kembali ke biklik hotel tempat kami menginap.
DOA MUJARRAB
Kira jam 1.40 pagi saya telah bermimpi,sahabat Nabi Muhammad s.a.w., Abu Bakar as Siddiq dengan berpakaian serba putih, gtelah datang menemuji saya dan berkata:
“Anda telah mengambil batu tanah haram ini,” katanya dalam bahasa Arab.
Saya diam.
“Anda tidak boleh bawa balik batu itu ke negara anda, kerana Negara anda darul kufr – negara kufur ,” katanya lagi.
“Ia,” sahut saya.
“Saya gantikan kepada anda firman – firman Allah ..., doa – doa mujarrab ini untuk anda amalkan ...,” katanya.
Saya mengangguk dan berkata: “Naam, terima kasih, la haula wala quwwatailla billahil aliyul Azim, saya terima.”
Abu Bakar membaca firman – firman Allah yang bersifat doa itu.Sejenak kemudian, dia menghilang. Saya percaya mimpi saya itgu benar, kerana pada waktu saya akan tidur, air sembahyang masih ada pada badan saya dan saya membeca Al Fatihah sebelum tidur. Syaitan dan iblis tidak datang. Makhluk Allah yang dijdikan dari api itu takut membaca ayat – ayat Quran.
Pada waktu Subuh, saya dan isteri saya pergi beribadar di Masjidul haram. Sebaik – baik lepas sembahyang, saya berjabat salam dengan seorang tua Arab. Mungkin dia seorang muallim yang mursyid. Saya bertanya tentang dua tiga ayat Quran tersebut. Dia berkata kepada saya: “Ayat – ayat suci itu memang menjadi amalan dan doa para ulama di sini sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w. lagi.”
KAKI GUNUNG
Pada waktu pagi, setelah saya memaklumkan mimpi saya kepada isteri saya, dengan hati yang penuh harapan dan azam akan menghantar balik batu hitam itu ke kaki gunung Thur.Saya mencari dalam semua saku boos jeket saya, batu hitam itu telah tidak ada lagi.
“Sesunguhnya, Allah berkuasa atas segala – galanya ...,” hati saya mengaku.
Sebahagian dari ayat – ayat Quran yang berikan kepada saya itu, adalah seperti berikut:
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, terimalah amalan kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
(ayat Quran)
Dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkau Pnerima taubat lagi penyayang.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah menganiayai diri kami senri dan jika Engkau tidak ampunkan kesalahan kami dan tidak Engkau mengasihi kami tentulah kami menjadi orang – orng yang rugi.
(ayat Quran)
Yang Tuhan kami, kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksaan neraka.
(ayat Quran)
Kami dengan dan kami ikut, kami mohon keampunan Engkau. Ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat (kami) kembali.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat atas bahu – pundak – kami sebagaimana Engkau telah pikulkan atas bahu – pundak orang – orang yang sebelum kami, janganlah engkau pikulkan agtas bahu kami sesuatu yang ada kesanggupan kami. Maafkanlah kami dan ampunkanlah dosa kami dan kasihanilah kami. Engkau Penguasa kami, ampunilah kami dan kasihanilah kami. Engkau Penguasa kami, maka tolongolah kami melawan kaum yang kafir.
(ayat Quran)
Yang Tuhan kami, janganlah Engkau sesatkan kami, setelah Engkau tunjuki kami dan kurniakanlah kami rahmat dari sisi – Mu kepada kami, sesungguhnya Engkau banyak pemberian – pemberi.
(ayat Quran)
Yang tuhanku, kurniailah aku zuriat yang baik dari sisi – Mu, Sesungguhnya Engka Maha Mendengar doa – permohonan.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada apa yang Engkau turunkan – Quran – dan kami ikut Rasul itu – Muhammad s.a.w. - , maka tulis – daftar – lah kami bersama orang – orang yang syahid – mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan pekerjaan kami yang melampau dan tetapkanlah telapak kaki kami (kekuatan hati kami) dan tolonglah kami (melawan) kaum – musuh - yang kafir.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah beriman (kepada Allah dan Rasul – Nya), oleh itu tulis – daftar – lah kami bersama orang – orang syahid (mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.).
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami bersama kaum yang zalim.
(ayat Quran)
Yang mencukupkan Aku, hanya Allah, tiada Tuhan melainkan Dia – Allah - , kepada – Nya aku bertwakal dan Dia Allah ‘arasy yang agung.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah bertawakal kepada Allah, yan Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami mendapat fitnah (cubaan aytau dugaan) dari kaum yang menginaiaya – kami.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah menganiayakan diri kani sendiri dan jika Engkau tyidak ampukan keselahan kami dan Engkau tidak mengsasihani kami, tentulah kami menjadi manusia – manusia yang rugi.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, ampunilah hamba dan dua ibu bapa hamba dan mereka yang beriman pada hari penetapan hisab – perhidutang.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat dari sisi – Mu dan sediakanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan kami.
(ayat Quran)
Bahawa tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya hamba antara orang – orang yang aniaya.
(ayat Quran)
Ya Tuhan hamba, janganlah Engkau biarkan hamba seorang diri (tanpa anak) dan engkau sebaik – baik yang memwariskan.
(ayat Quran)
Ya Tuhan, aku berlindung dengan Kamu daripada was – was (bisikan) syaitan – syaitan.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, kami telah beriman – kepada Allah - oleh itu ampunilah – dosa – kami dan kasihanilah kami dan Engkau – adalah – yang sebaik – baik yang mengsihani.
(ayat Quran)
Yang Tuhan, ampunilah dan kasihanilah – aku - dan Engkau – adalah sebaik – baik yang mengasihani.
(ayat Quran)
Ya Tuhan kami, hindarkanlah kami dari siksa neraka. Sesungguhnya siksanya itu mesti menimpa (orang – orang yang kafir). Sesaungguhnya, neraka itu seburuk – buruk tempat menetap dan tempat mendiami – nya.
Saya telah memasukkan ayat – ayat Quran yang diberi oleh Sahabat Nabi Muhammad s.a.w., Abu Bakar as siddiq itu dalam buku tulisan saya, Falsafah Ibadat Umarah Dan Haji, di terbitkan dengan wang Menteri Besar Perak, Tan Sri Ramli bin Ngah Talib. Buku – buku itu dihadiahkan kepada orang – orang Islam di Negeri Perak yang berangkat menunai ibadat Umrah dan Haji pada 1990 - 1415 Hijrah.
(Dicabut dari manuskrip buku. Nota Kematian, oleh: Mokhtar Petah)

1 comment:

Anonymous said...

As salam....moga sihat dan dimurahkan rezeki...serta dilindungi Allah.....saya baru mengikuti blog ini.....banyak info yg berguna.....