Thursday, December 16, 2010

QURAN DAN HADIS




ALLAH LARANG BUNUH ANAK

Sesungguhnya, Tuhan – Allah – anda yang meluas – mengurniakan – rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki – Nya – menurut ketentuan atau peraturan – peraturan – Nya - , dan Dia – Allah – juga yang – berkuasa – menyempitkannya – rezeki – kepada hamba – hamba – Nya - . Sesungguhnya, Dia – Allah – Maha mendalam pengetahuan – Nya dan Maha Melihat akan hamba – hamba – Nya.
Dan jangan kalian membunuh – termasuk menggugur dari rahim ibu dan membuang pada waktu bayi – anak – anak kalian kerana takutkan kepapaan – tidak dapat menanggung makan dan minum dan lain – kepada mereka dan kepada kalian. Sesaungguhnya, perbuatan membunuh mereka, adalah satu kedalahan – dosa – yang besar.
– Al Israa’: 30, 31.


HADIS

Salah seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w. , Ma’aqil bin Yasar telah berkata: Telah datang seorang lelaki – beragama Islam lagi mu’min - menghadapi Nabi Muhammad s.a.w. dan bertanya: Sesungguhnya saya telah jatuh cinta kepada seorang perempuan – gadis – berketurunan mulia dan cantik tetapi dia tidak beranak – tidak mahu anak atau tidak boleh beranak kerana sebab – sebab tertentu - , apakah saya boleh menghawininya? Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Tidak boleh. Lelaki itu telah pergi dan kemudian datang lagi lalu bertanya sekali lagi, Junjungan tetap melarangnya – dari berikahwin dengan perempuan tersebut - . Lelaki itu telah pergi dan dia datang kali yang ketiga dan bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. masalah tersebut, maka Junjungan telah bersabda: Kahwinlah dengan wanita yang mencintai anda lagi berketurunan – boleh beranak – banyak, sesungguhnya saya bangga bersama anda.
– Perawi: Abu Daud dan Nassaee.
* Dari buku Hadis berbahasa Arab, Nailul Authar.

NOTA.
Hadis ini telah menentukan, bahasa seseorang lelaki tidak baik – terlarang – berkahwin dengan wanita yang tidak mahukan anak, mandul dan sebab – sebab lain, kerana Nabi Muhammad s.a.w. mahukan seseorang Islam itu berkahwin dan membanyakkan anaknya.
Kerana Hadis ini bersifat hukum, maka, tidak baik lelaki berkahwin dengan perempuan yang mengamalkan ubat perancang atau mengelak dari mendapat anak.
Perempuan yang tidak mahukan anak lenbih hina dari haiwan babi kerana haiwan tersebut mahukan anak banyak.

---------------------------------------------


MAKAN HARAM

Para pegawai dan kaki tangan kerajaan dan swasta, jika tidak berhati - hati, mereka paling mudah mendapat dan memakan rezeki haram pada setiap hari mereka bekerja, kerana:
1 - Melakukan rasuah atau makan suap
2 - Menjalankan pekerjaan tidak jujur.
3 - Menggunakan waktu bekerja untuk kepentingan diri sendiri, seperti
mengarang atau edit buiku untuk syarikat lain, menyulam pakaian dan
sebagainya.
4 - Makan di kantin atau di tempat lain pada waktu bekerja dalam pejabat.
5 - Membaca surat khabar pada waktu bekerja.
6 - Mengunakan telefon, faks, komputer, kamera dan lain milik kerajaan atau
swasta untuk kepentingan sendiri tanpa kebenaran.
7 - Menggunakan sarung sura belum di pakai dan lain untuk kepentingan diri.
8 - Memalsukan rsip atau bil dan sebagainya untuk kepentingan diri sendiri.

No comments: