Tuesday, December 21, 2010

QURAN DAN HADIS

MENGEMBARA KE SERATA DUNIA

Maka tidak sedikit – banyak – negeri yang Kami telah binasakan kerana kesaliman penduduk – penduduknya, lalu runtuh ranaplah bangunan – bangunan; dan tidak sedikit pula perigi – telaga – yang terbiar dan istana – istana yang terseregam – seperti istana Firaun, istana Namrud dan lain – telah kosong dan ditinggalkan – disebabkan para penduduknya terbunuh dan lari.
Oleh itu, bukankah ada kebaikannya mereka mengembara – melancong - di muka bumi – seleuruh dunia – supaya – dengan melihat – memerhati – kesan – kesan – sejarah – tersebut mereka – yang mengembara atau melancong – menjadi orang – orang yang ada hati – fikiran dan perasaan – yang dengan demikian meeka dapat memahami, atau ada telinga yangb dengannya mereka dapat mendengar. (Tetapi kalau mereka mengembara – melancong – pun tidak juga berguna – tidak boleh faham atau berfikir - , kerana keadaan yangb sebenarnya bukanlah mata kepala meeka yang buta, tetapi yang buta itu, ialah mata hati yang ada dalam dada.
– Al Haj: 45, 46.

NOTA

Mengembara atau melancong adalah baik bagi manusia. Mereka tidak sahaja untuk menghiburkan hati dan perasaan, bahkah dapat mempelajari sejarah di tempat – tempat yang mereka telah lawati itu. Jika melancong ke kawasan peninggalan para Nabi Allah, mereka dapat melihat dan mempelajari sejara umat manusia pada zaman sila, terutama yang telah dibinasakan oleh Allah disebakkan mereka menderhakakan Allah.
Misalnya, sesiapa yang dapat melancong ke Palestin, tentulah dapat mempelajari dan mengetahui, betaspa zalimnya umat Yahudi. Begi juga jika melawat ke Vietnam, Afghanistan dan Iraq, mereka dapat mengetahui betapa zalimnya orang – orang Amerika.
Saya mengesyirkan, para penulis elok banyak melancong dan setelah kembali mereka menulis artikel atau buku mengenai pengalaman mereka itu untuk dibaca oleh orang ramai.
Orang yang paling dungu – bodoh dan tidak dapat diajar - , ialah mereka yang tidak mengetAhui sejarah, tiak mahu mempelajari sejarah atau buta sejarah.


HADIS

SEMBAHYANG DAN JIHAD
Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Pokok utama segala sesuatu ialah agama Islam dan tiangnya – agama Islam – ialah solat – sembahyang – dan kemuncaknya, ialah berjihad di jalan Allah.
Jarak seseorang lelaki – perempuan – dengan kekafiran, ialah meninggalkan sembahyang.
– Perawi: Imam Muslim dan Imam At Tarmizi

NOTA
Setiap individu Islam mestilah menunaikan sembahyang wajib lima waktu pada sehari dan semalam. Jika seseorang Islam tidak menunaikan sembahyang, maka, dia samalah dengan orang kafir. Walaupun dia berbuat amalan yang baik, tetapi Allah tidak menerimanya.
Ada orang – orang Islam yang jahil berkata: Tak sembahyang tidak apa asalkan hati baik. Perkataan itu srelain menunjukkan kejahilannya, maka dia juga dari golongan umat manusia yang dilaknat oleh Allah.


----------------------------------------------


KATAK BETONG

Katak betong, ialah katak besar yang berbunyi kuat dan sering berada dalam paya, kubang dan sebagainya.Daging katak ini ada khasiatnya, iaitu:
1 - Gadis atau wanita yang mahukan muka tidak berjerawat, kulit licin halus dan suara menarik,
makanlah sup katak ini pada tiap - tiap pagi.
2 - Lelaki yang rasa malas bekerja, tidak minat berkahwin dan kurang yakin diri, makan sup katas ini.
Katak betong dan katak hijau - yang melompat jauh - sedap dimakan, jika digoreng rangup.

No comments: