Sunday, July 28, 2013

Mokhtar Petah: Kemenangvan calon UMNO

  1. Kemenangan calon UMNO dan kekalahan calon PAS dalam pilihan raya kecil Kuala Besut, Terengganu adalah sediakit benar kerana kecenderungan politik kepada UMNO - BN, tetapi yang hakikinya kerana UMNO - BN menggunakan kerajaan menaburkan wang yang banyak, berjanji akan membaangun dan membena kemajuan di sana. Maka, sebilangan pengudi di sana memilih pihak yang boleh memberi makan, seperti ikan ternakan dalam kolam, mimilih orang yang memberi makan.
    Dalam pilihan raya, jaika parti politik yang menguasai kersajaan, menggunakan kerajaan untuk memberui wang kepada orang ramai dalam kawasan mjengundi dan janjin pembangunan dan sebagainya , adalah suatu cara yang tidak boleh dipandang baik dalam amalan politik yang berdasarkan Islam.
  2. Umno sebuah parti besar - kata orang yang berkata, 3 juta ahlinya - , saya tidak fikir semua ahli UMNO yang berbagai pendidikan tidak terlibat dalam Mazhab Syi'ah, Mazhab Wahabai, Qadiani dan lain. Tetapi apakah mencelarukan Melayu kerana mazhab, menjamin UMNO menyatukan Melayu dan umat Islam? Saya harap tidak ada seorang pun dalam UMNO menjadi alat 'penjajah bentuk baru', bertujuan memecahkan Melayu dan umat Islam, maka, menggunakan 'mazhab' sebagai perkara yang
    yang besar atau satu 'alat krisis' umat Islam dan Melayu.
  3. Mokhtar Petah commented on a link.
    Saya meneliti sejarah Islam. Perpecahanan umat Islam, di antaranya, disebabkan politik (mazhab). Mazhab Wahabi adalah organsasi politiik Sheikh Abdul Wahab. Ia didalngi golongan anti Arab dan Islam. Mazhab Ahlus sunnah wal jamaah juga organisasi politik. Demikian juga mazhab Syi'ah. Saiapakah yang boleh membukti seseorang Melayu berzamhab syiah.Kita juga ada tangan untuk memecah belahkan Melayu dan umat Islam menggunakan individu ' menusuh' orang itu mazhab itu danmazhab ini.

No comments: