Saturday, July 13, 2013
FALSAFAH ALA QURAN DAN AL HADIS
REZEKI
Katakan (Muhammad
s.a.w.):Sesungguhnya Tuhan mencukupkan dan membatasi rezeki bagi sesiapa yang
dikehendakiNya di antara hamba - hambaNya. Dan sesuatu yang kalian belanjakan
(di jalan kebaikan termausk belanja sepanjang bulan puasa ini), nescaya Allah
akan menggantikannya, dan Dia (Allah)lah yang mengurniakan sebaik - baik
rezeki. *
- Saba:39
* Setiap diri kita yang beragama Islam
(termasuk orang Melayu) hendaklah sedar, bahawa segala rezeki yang kita dapat,
adalah dari Allah, oleh yang demikian, janganlah kita bakhil untuk berbelanja
bagi isteri, anak - anak, ibu bapa dan mereka yang fakir, dan juga ’jihads fi
sabilillah ’ perjuangan pada jalan Allah.
Orang - orang yang
murah hati dan ikhlas menghulurkan bantuan atau pertolongan dengan sedikit dari
harta dan wangnya, nescaya Allah akan membalasanya kepadan rezekit yang belipat
ganda.
WASIAT
Rasul Allah,
Muhamma s.a.w. memberi makluman kepada uamt Islam, yang maksudnya: Sesiapa yang
hendak memberi wasiat (di luar pesaka) kepasa sesaorang atau organisasai dan
lain, hensaklah dia menulis surat (surat akuan wasiat) dengan segera (adakah
dua saksi yang tidak fasid), sebab, siapa atahu, bahawa ajalnya akan datang
pada ketika dia sedang tidur pada waktu malam.
- Perawi: Ibnu Umar
radhiallahu ’amhu.
* Elok
diesembangkan di sini,suara wasiat ini perlu dibuat, terutama untuk memberi
harta dan wang kepada anak angkat lelaaki atau perempuan. Jika tidak ada surat
wasiat, ada kemungkinan anak - anak kandungnya tidak mahu memberi apa - apapun
kepada anak angkatnya. Maka, selain dari anak angkat tidak mendapat apa- apa,
maka maksud yang memberi itu tidak tercapai.
Satu perkara,
sesiapa yang mengambil anak angkat, jangan menamakan bapa anak itru dengan
namanya, kerana, yang demeikian akan mengakibatkan, tidak baik dan berdosa. Di
antaranya:
1 - Kalau anak angkat lelaki akan membolot harta
peninggal bapa angkatnya itu dn anak - anaknya sendiri (terutam perempuan akan
teraniaya).
2 - Bapa angkat akan menikahkan anak angkatnay
atau memberi izin nikah kepada anak angkatnya yang perempuan, maka, pernikahan
itu tidak saha.
3 - Anak kandung
sesesorang, perempuan dan adan akangkat lelaki yang napa bapanya sama dengan
nama anak perempuannya, jika dia menjadi wali nikah adiknya (disangka adik kandung), pernikahan itu tidak sah.
- Anak
angkat itu duduk dalam rumahnya tidsak mengetahui beza batas - bata anak angkat dengan anak kandung, seperti dengan ibu angkat dan adiak -
adiak atau kakak - kakak angkatnya.
Nota: Pada hari
saya di Alor Setar, Kedan, pada Rabu lalu. Seorang memberitahu saya, bahawa
seorang lelaki dan isterinya kaya raya.Mereka ada seorang anak perempuan dan
seorang anak anagkat lelaki dengan menamakan bapa anak angkat itu dengan
namanya,maka, setelah mereka meninggal dunia, sebahagian besar dari harta
mereka berepindah menajdi harta anak angkat mereka.
*** ***
PANTUN
Olah hati ke Pekan
Rabu,
Hendak beli ketayap
putih*;
Harap hati beristeri satu,
Allah beri ’tambah’
lebih.
* Kupiah lebai atau
kupiah putih.
Petua saya: Lelaki
yang layak berpoligami, iaitu sempurna akalf, berpengetahuann, terutama
pengetahuan Islam, tubuh badan sihat, tidak nyanyuk atau gila, segar dan ’lelaki
sejati’ - the mas, kaya atau kaya raya, tidak mahu-tidak dapat berpolitgami
kerana takutkan isteri - bukan kerana ’cintakan kasihan’ akan isterinya -, maka
dia adalah lelaki dayus.
Ada sebuah hadis
Rasul Allah, Muhammad s.a.w., yang bermaksut, ’Addayuth la yadkhuul jannah’ -
’lelaki dayus tidak (dibenarikan) masuk syurga’.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment