Monday, January 2, 2012

MAKSUD DARI AL QURAN





                                                         KAHWIN

...maka kahwinilah wanita - wanita yang kalian senangi (cinta sama cinta), dua (2x2), tiga dan empat. Jika kalian takut tidak boleh berlaku adil (antara isteri - isteri kalian), maka (kahwinlah) seorang sahaja.
- An Nisa:3
Berkahwinlah orang - orang yang bersediri8an ( iaitu lelaki belum berkahwin dan wanita belum bersuami) di antara kalian, dan orang - orang yang layak (berkahwin) dari hamba - hamba sahaya kalian lelaki dan perempuan (pada zaman permulaan Islam), jika mereika miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaan - Nya. Dan Allah Maha luas(kurniaan - Nya) lahi maha Mengetahui.
- An Nisa:32.

Nota.
Perkahwinan dalam Islam wajib lelaki dan perempuan sama - sama cinta.Jika, kahwin tanpa cinta dan kahwin dengan paksaan, oleh ibu bapa, waris dan lain, maka kahwin itu tidak sah. Sama dengan ziana.
Maka, saya nasihatkan kepada para remaja dan lelaki perempuan yang bercinta untuk kahwin, jika, dihalang oleh ibu bapa gadis, maka, teruskan perkahwinan itu, walaupun berkahwin menggunakan wali hakim atau kahwin di luar negara atau di tempat yang jarak jauhnya yang ditentukan Islam.
Lelaki yang gagal kahwin dengan kekasih yang ditegah oleh ibu bapa atau waris itu, maka, lelaki itu tidak amanah, tidak berharga sebagai lelaki dan dayus.
Oleh itu setiap lelaki dan perempuan yang bercinta, hendaklah ada keberanian dan takwa kepada Allah.Kahwinlah.

No comments: