Friday, September 11, 2009

QURAN , HADIS DAN LAIN


KURNIAAN ALLAH

Dan sesungguhnya Kami telah kurniakan kepada (Nabi) Daud dari kelbihan Kami, lalu Kami berfirman: Hai gunung ganang dan burung - burung bertasbilah (kepada - Ku) bersama Daud. Dan Kami telah mlunak (lembut)kan besi yang besar - besar dan susunlah anyamannya, dn kerjakanlah amalan soleh. Sesungguhnya Aku meliht akin apa yang kalian lakukan. - Saba: 10,11.

HADIS

MENYETUBUHI ISTERI

Rasulullah Muhammad s.a.w. telah ditanya seorang wanita Ansar tentang attajbiyah (bersetunbuh belakang isteri), maka Junjungan (menjawab) membaca firman Allah (baru diturunkan)” Isteri -isteri kalian itu adalah (sebagai) tanah ladang kalian, maka datangi (tanam)lah tempat bercocok tanam itu dengan cara yang kalian Kehendaki.
- Perawi: Imam Ahmad.


PETUA

DEDAH AURAT

Apa sahaja sumber rezeki hasil dari permpuan membuka aurat, seperti wanita bekerja di restoran, kelab, stodio dan lakonan (buka aurat, paha dn dedah sedikit buah dada), maka di segi agama Islam adalah haram dan sama dengan hasil zina.
TAHUKAH?
MAHASISWI
Di mana - mana universiti terdapat para mahasiswa mencapai kelulusan lebih tinggi dari mahasiswa - mahsiswa, kerana mahasiswi belajar rajin dengan mnumpukan kepada buku - buku teks, maka mereka itu laksana kuda lomba yang dihadang kiri kanan matanya pada ketika berlomba, agar ia menumpukan kepada denai laluannya sahaja, maka, terdapat para mahasiswi pandai dan terpandai tetapi tidak bijaksana atau inteletual.
Perhatikan: Orang pandai kerana rajin membaca buku diajar oleh guru atau pensyarah, tetapi orang bijaksana atau ineletual, dihidayatkan oleh Allah.

No comments: