Wednesday, May 28, 2008

RASUAH MUSNAHKAN NEGARA

Pengamal Rasuah Manusia Hina Dilaknat Tuhan

[Apabila Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia) mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, amalan rasuah – penyakit bahaya - yang dilakukan oleh para pegawai penjajah telah berpindah kepada para pemegang amanah negara kita pula.

Semenjak negara ini di bawah Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra hingga kepada Perdana Menteri yang kelima, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, amalan rasuah telah menjadi seperti orang makan nasi lemak setiap pagi.

Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang dikatakan terkongkong sejak tahun 1981 hingga 2003, kini, telah bangkit dengan semangat baru dan tanggungjawab yang telus telah menjalankan tindakan ke atas mereka yang melakukan amalan rasuah dan yang bersifat tidak amanah kepada negara.

Berikut ini kami menyiarkan sedutan dari dua bab dalam buku Basmi Rasuah, oleh: Mokhtar Petah yang akan terbit. Di harapkan akan dapat memberi manfaat kepada pembaca.

Editor-Petah Shahrir Aidid.]

Jika amalan rasuah dalam sesebuah negara tidak dibendung atau wujud kebebasan mengamalkan rasuah dari peringkat atasan – raja pemerintah, presiden, perdana menteri, menteri, gabenor, ahli parlimen - hingga pegawai badan awam kaki tangan bawahan seperti polis, tentera, petugas bandaran, kerani, buruh dan sebagainya, maka negara itu akan menjadi miskin dan muflis atau dijajah oleh kuasa-kuasa lain.

Sejarah umat Arab yang telah dijajah oleh penjajah-penjajah dan pada masa ini mereka tertekan atau terkekang di bawah kuasa-kuasa besar, disebabkan raja dan orang-orang atasan – al malik atau sultan dan pembesar-pembesar termasuk pegawai tinggi kerajaan - di negara-negara tersebut mengamalkan rasuah.

Semenjak kejatuhan kerajaan Islam Othmaniyah Turki (1299 – 1922) jatuh, dan dijatuhkan dengan berbagai menggunakan berbagai corrupted (rasuah) dan persenjataan, maka negara-negara Arab telah terkekang di bawah kuasa penjajah – British,Amerika, Yahudi,Perancis dan kuasa-kuasa lain dalam bidang politik dan ekonomi.

Demikian juga kejayaan Yahudi membentuk negara Israel di bumi Baitulmuqaddis, adalah menerusi rangkaian rasuah British dan Yahudi kepada pembesar-pembesar dan golongan perdagangan Arab pad masa itu rasuah. Dengan cara demikian memudahkan kuasa-kuasa besar(terutama Amerika dan British) dalam Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dan dengan keputusan badan dunia itu, maka bumi kiblat awal dalam agama Islam menjadi negara Zionis.

Kemusnahan

Kehancuran Negara Islam Afghanistan (Taliban) dan kemusnahan Negara Sosio-nasionalis Iraq akibat diserang dan diperangi oleh Amerika Syarikat, adalah disebabkan sebilangan dari rakyat–rakyat di negara-negara tersebut menerima rasuah dari kuasa besar itu.

Sebelum dua negara itu musnah – media melaporkan - , bahawa mereka yang menentang pemerintah Negara Islam Afghanistan (Taliban) dan Presiden Saddam Hussein dan kerajaannya, hidup mewah, sentiasa melawat atau pergi ke Amerika Syarikat, Great Britain dan negara-negara lain dengan menaiki pesawat mewah, menginap di hotel-hotel mewah dan berfoya-foya atau berseronok dengan segala kemewahan di tempat-tempat hiburan eksklusif.

Mereka itu telah menerima segala kemewahan itu daripada negara-negara yang berhajat besar untuk menghancurkan dua buah negara itu – Afghanistan dan Iraq. Tindak tanduk yang tidak berperikemanusiaan Amerika Syarikat, Britain dan sekutu-sekutu mereka kerana beberapa sebab, di antaranya ialah:

* Memusnahkan agama Islam dan ummah.

* Kepentingan industri senjata canggih.

* Kepentingan Ekonomi, terutama minyak.

* Penjajahan bentuk baru pada zaman jahiliah moden.

* Membantu umat Yahudi.

Protokol

Jika sesiapa mengkaji buku ‘Protokol Yahudi’ – Zionis Sages Protocols - maka tentulah tidak menafikan, bahawa amalan rasuah di negara-negara Arab dan di seluruh dunia sedikit sebanyak lahir dari hikmah atau pengajaran dari ‘protokol’ tersebut.

‘Dalam Protocols kedua disebutkan:

‘…kitalah yang mempersiapkan Darwin, Marx, Neicthe dan kita tidak menganggap kecil kesan kerosakan yang ditimpakan oleh teori-teori mereka terhadap bangsa selain Yahudi’

Protocols pertama membimbing orang Yahudi tentang cara memperdaya bangsa lain serta menanamkan bibit kekacauan dan kerosakan. ‘Sesungguhnya bangsa Nasrani akan menjadi dungu otaknya sebagai kesan dari minuman keras. Ramai orang muda yang hancur kerana tenggelam dalam kemaksiatan sebelum masanya. Hal itu sebagai hasil dari usaha pendukung-pendukung kita yang terdiri dari para guru, pembantu, wanita-wanita pendidik yang tinggal di rumah para korporat, pegawai dan wanita masyarakat biasa yang meniru gaya moden dan huru-hara.

Kewartawanan

Saya telah berkecimpung dalam dunia kewartawanan dan penulisan, dan ramai rakan dan kenalan dari raja memerintah, perdana menteri, menteri, wakil rakyat, pegawai dan kaki tangan kerajaan hingga buruh kasar dan petani di kampung-kampung air meleleh, maka saya telah ‘mengetahui dan mengenai’ bagaimana kerana makan suap atau rasuah dan orang-orang yang memberi dan menerima rasuah. Saya yakin semua wartawan yang seusia dengan saya mempunyai pengetahuan tentang amalan rasuah itu seperti yang ada pada saya, atau lebih dari yang saya miliki.

Di antara pengetahuan saya berhubungan dengan amalan rasuah,ialah:

1. Sekitar tahun 1960-an, di sebuah negeri seorang peniaga (tauke lombong) telah datang menemui seorang anggota exco kerajaan yang sedang bercakap dengan saya. Tauke itu datang bersama seorang perempuan China yang muda dan cantik. Setelah memperkenalkan perempuan itu sebagai anak saudaranya kepada anggota exco dan saya, dia telah mengemukakan sebuah fail mengandungi salinan permohonannya mendapatkan sebidang tanah lombong. Permohonannya itu mesti diluluskan oleh mesyuarat exco kerajaan negeri. Kira-kira setengah jam kemudian tauke itu meminta maaf kepada kami kerana dia ada hal penting. Dia pergi dengan meninggalkan perempuan itu bersama kami. Kemudian meminta diri dari anggota exco itu dan tinggallah dia bersama perempuan cantik itu. Kira-kira sebulan kemudian tauke itu telaah diluluskan tanah yang dipohonnya.

2. Pada tahun 1970-an, seorang tauke balak menyerahkan wang dalam bungkusan kepada seorang pegawai Jabatan Hutan Negeri dengan tujuan pegawai itu membenarkan dia mengeluarkan kayu balak di sebelah kawasan yang telah diluluskan itu. Kawasan di sebelahnya belum diluluskan kepada sesiapa. Dia mahu mengambil kayu balak di situ secara tidak sah dan dikeluarkan melalui kawasannya. Kayu balak yang dikeluarkan itu di cukai seperti yang dilakukan atas kawasan yang telah diluluskan kepadanya.

3. Pada tahun 1980-an seorang kontraktor Melayu (kawan saya telah membawa melancong beberapa orang pegawai dari sebuah jabatan keluar negara kerana mereka akan menimbangkan tendernya. Dia berjaya mendapatkan tender itu.

4. Pada tahun 1990-an, pada satu malam, saya telah diajak oleh seorang kontraktor Melayu ke sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur. Di sana kami bertemu dengan tiga orang pegawai sebuah kementerian. Kontraktor itu telah berunding dengan pegawai-pegawai itu mengenai projek sebatang jalan raya bernilai lebih RM200 juta di sebuah negeri dengan cara runding terus atau tidak tender. Dalam perundingan itu pegawai-pegawai itu tidak mahu dalal atau komisen. Mereka memberi cara; harga projek lebih RM200 juta akan dinaikkan (top up 40%). Setelah projek itu diluluskan, pegawai-pegawai itu akan mengambil 20% dan kontraktor itu akan mendapat 20%. Besoknya kontraktor yang berpengetahuan agama Islam itu berunding dengan saya mengenai kehendak pegawai-pegawai tersebut. Kerana saya telah menasihatinya; perbuatan itu bersifat rasuah dan merugikan kerajaan, maka dia tidak jadi menerima projek tersebut. Menilik kepada pengalaman saya nombor ‘ 4 ’ , terdapat dua perbuatan curang atau kotor (corrupted).

Pertama, ada rasuah, kerana pegawai kerajaan mengambil kepentingan dari tugasnya, dan;

Kedua Kerajaan Malaysia kerugian, kerana jumlah tambahan pada kos sebenar.

5. Pada tahun ini, seorang ‘orang tengah’ mengemukakan kepada saya sebuah projek membina jalan raya 29 kilometer berharga RM120 juta, yang telah diluluskan kepada sebuah syarikat. Orang tengah itu mencari syarikat yang boleh membeli dengan tawaran: a) Syarikat berkenaan mahu RM5 juta termasuk untuk orang politik. b) Orang tengah mahu dalal atau komisen 3%. c) Jalan itu hanya 20 kilometer sahaja, tetapi dalam suratan kelulusan itu tertulis 29 kilometer, termasuk jalan sedia ada yang tidak perlu dibina. Bermakna kerajaan membayar cuma-cuma kepada kontraktor atas jalan sepanjang 9 kilometer itu. Terdapat unsur amalan rasuah dalam projek itu, iaitu wang orang politik dan pegawai-pegawai yang meluluskan mengetahui tentang jalan 9 kilometer itu tetapi diluluskan. Kebanyakan amalan terbahagi pada empat tingkatan,iaitu:

1. Peringkat atasan; iaitu dari istana, menteri,peguam negara dan badan kehakiman,ahli parlimen dan ahli Dewan Negeri.

2. Peringkat menengah iaitu dari pengarah atau pegawai awam kerajaan, polis, kastam, pengerusi bandaran, imigresen, cukai pendapatan atau hasil dalam negeri, badan berkanun dan bank.

3. Peringkat rendah; iaitu Pegawai Penempatan (pejabat tanah), polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kastam, penguasa bandaran, pemungut cukai, kaki tangan badan berkanun dan buruh kerajaan.

Semua negara di seluruh dunia, termasuk Malaysia bergantung kepada hasil dalam negara, termasuk cukai, bayaran atas sesuatu benda atau urusan dan denda. Jika amalan rasuah tidak dapat dibendung atau berleluasa, maka akibatnya kerajaan-kerajaan tidak dapat memungut hasil-hasil dari pelbagai yang tersebut di atas.

Contoh yang boleh meyakinkan:

1. Kalau pihak polis lalu lintas atau JPJ mengamalkan rasuah; pegawai atau anggota polis atau JPJ tersebut mendapat wang kerana pengguna jalan raya melakukan kesalahan, dan kerajaan tidak mendapat hasil denda atas kesalahan itu.

2. Jika pegawai atau kakitangan imigresen mengamalkan rasuah, kerajaan tidak mendapat hasil yang ditentukan atas seseorang pendatang asing, dan negara terpaksa memikul bebas kebanjiran pendatang haram.

3. Kalau pegawai atau kakitangan kastam mengamalkan rasuah, kerajaan tidak mendapat hasil cukai import dan eksport dan negara akan menjadi medan penyeludupan dan sebagainya.

4. Kalau pegawai atau kakitangan Jabatan Hasil Dalam Negeri mengamalkan rasuah – misalannya menerima rasuah dari pembayar cukai pendapatan keran mengurangkan jumlah bayaran yang wajib dibayar oleh pembayar cukai, maka kerajaan mengalami kerugian.

5. Pegawai Penempatan atau kakitangan kerajaan mengamalkan rasuah, akibatnya tanah kerajaan dibolot oleh pihak-pihak yang memberi rasuah. Akibatnya rakyat miskin atau orang Melayu dan Bumiputera terpaksa mengulum jari.

Akibat

Semenjak negara ini mencapai kemerdekaan hingga pada masa Perdana Menteri yang ke lima ini, kerajaan dan rakyat sentiasa berhadapan dengan masalah rasuah dari peringkat atasan (ikan jerung) hingga ke peringkat bawahan (ikan bilis).Ada di antara mereka yang telah melakukan perbuatan rasuah itu telah di tangkap, di bicara dan dihukum penjara.

Di antara mereka itu selain dari pegawai dan kakitangan kerajaan yang telah ditangkap, dibicarakan atau dihukum penjara, ialah: Dua orang bekas menteri besar. Seorang daripada mereka telah ditangkap pada masa belum wujud Badan Pencegah Rasuah, tetapi kerana Tunku Abdul Rahman Putra telah campur tangan, maka kes itu tidak dikemukakan ke mahkamah. Bekas menteri besar yang seorang lagi telah ditangkap pada zaman Perdana Menteri, Tun Abdul Razak bin Dato’ Hussein telah dihukum penjara. Seorang bekas timbalan perdana menteri telah dihukum penjara pada masa Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad.

Dalam tempoh setahun Dr Abdullah Ahmad Badawi memegang jawatan Perdana Menteri, seorang menteri dan empat orang bekas anggota exco kerajaan negeri atas tuduhan melakukan rasuah.

‘Sekiranya mereka yang berkuasa – raja, menteri, pegawai kerajaan dan sebagainya lupa diri, suka berfoya-foya, tidak dapat tidak mereka melakukan perbuatan rasuah – berbagai-bagai cara memberi dan menerimanya sehingga tidak dapat dihidu oleh para petugas pencegah rasuah tetapi Allah Yang Maha Kuasa melihat, maka orang-orang itu termasuk dalam golongan yang dilaknat oleh Allah.

Pemberi dan penerima rasuah dilaknat oleh Allah.

Laknat oleh Allah lebih besar atau dahsyat dari dosa. Kalau dosa mungkin Allah membalas dengan azab atau derita di dunia atau akhirat, tetapi laknat, selain dari azab atau derita di dunia atau akhirat, akan berlaku ke atas orang-orang itu, di antaranya:

* Ditangkap oleh penguasa dan dihukum

penjara dan mungkin disebat beberapa kali.

* Mendapat malu.

* Kemalangan atau kecelakaan.

* Rumah terbakar dan sebagainya.

* Anak-anak menjadi penagih dadah atau gemar kepada perbuatan maksiat, seperti zina,judi dan seumpamanya.

* Isteri berlaku curang atau melacurkan diri secara terhormat. setelah bersara dihinggapi oleh berbagai penyakit, di antaranya: Kencing manis, darah tinggi, jantung dan kanser’

Haram

Jika merenung pada ajaran agama Islam, maka akan jelas,bahawa orang-orang yang memakan makanan hasil dari sumber haram akan mengakibatkan dia akan dicampakkan oleh Allah ke dalam neraka atau tubuhnya – sama ada jantung dan segala dalaman tubuhnya,daging,darah dan otak- akan diziarahi penyakit. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda tentang dua akibat tersebut seperti maksud di bawah ini:

Semua daging tubuh yang digemukkan dari makanan haram, maka api neraka amat berpatutan dengannya.

Bahawa makanan halal itu tidaklah menjadikan kamu (mudarat) melainkan sekadar mengenyangkan dan (makanan) haram itu menjadikan kamu kenyang berlebihan (membawa mudarat –penyakit).

Hadis

Orang-orang yang mengamalkan rasuah menjalani kehidupan sentiasa gelisah, serba tidak cukup, tidak pernah bersyukur kepada Allah, gemar melakukan maksiat, tidak senang melihat orang lain,iaitu hasad dan memikirkan diri sendiri sahaja yang lebih pandai dan bijak dari orang -orang lain.

Pendeknya orang yang melakukan amalan rasuah, adalah musuh kepada dirinya, isteri dan anak-anaknya (isteri dan anak-anak sentiasa berdoa atau memohon rezeki yang halal kepada Tuhan , tetapi dia membawa balik rezeki yang haram), masyarakat, rakyat dan negara.

No comments: