Thursday, May 29, 2008

PETUA


Pada hari Selasa lalu, kira-kira jam 3.00 petang, pada waktu saya hendak pulang, saya tersua dengan seorang ahli Dewan Rakyat dari utara, di tangga Parlimen. Dia sedang memanjat tangga sambil mengurut lutut kirinya dengan tangan kanannya.

Ahli Dewan Rakyat itu, bekas menteri kabinet. Dia telah berkahwin dengan seorang perempuan yang lebih muda daripadanya.

“Ngapa jalan macam tu?” saya bertanya.

“Entahlah, sakit lutut,”jawabnya.

Saya senyum dan dia senyum.

Saya pegang tangan kanannya. Saya rasa urat pada antara tapak dengan pergelangan tangannya. Dia sedang mengalami sedikit lemah saraf. Orang lemah saraf kerana angin, biasanya lemah tenaga batinnya (saya tidak tahu sama ada dia begitu, tapi tak mungkin kerana dia mampu mendapatkan ubat yang baik dan rawatan yang sempurna). Kalau dia tidak berubat, nescaya penyakit itu akan melarat.

Sebagai kenalan dan dengan tujuan menolong, saya memberitahu kepadanya supaya meminum air rebusan: Lengkuas tua, halia tua dan campur sedikit akar patawali (seruntun), pada tiap-tiap pagi. Insya Allah, sakit yang dihidapi Yang Berhormat akan pulih.

No comments: