Sunday, May 25, 2008

PULAU BATU PUTIH

Salah Orang Tua- Tua UMNO

Oleh: Penulis Hal Ehwal Antarabangsa.

Singapura: Keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memperakui Pulau Batu Putih hak Singapura telah menimbulkan sungutan ahli-ahli sejarah di sini, menyalahkan orang tua-tua dalam UMNO, kerana mereka yang bertanggungjawab.

Singapura dan Pulau Batu Putih adalah milik Negeri Johor dan Persekutuan Tanah Melayu, tetapi kerana orang tua-tua dalam UMNO bernafsu mengikut kehendak British menubuhkan Malaysia, maka kedua-dua pulau itu terlepas ke tangan orang lain.

“Kalau tak diwujudkan Malaysia dan tak tolak Singapura dari Persekutuan Tanah Melayu, Pulau Batu Putih itu tetap menjadi milik Persekutuan Tanah Melayu,” kata seorang ahli sejarah di sini.

“Pada masa itu penubuhan menubuhkan Malaysia, pemimpin UMNO pada masa itu tidak memberitahu Kabinet dan Majlis Tertinggi UMNO atau ahli-ahli UMNO lebih dahulu,”katanya.

“Perisytiharan itu dilakukan oleh Tunku Abdul Rahman dalam majlis jamuan makan malam para wartawan Tenggara Asia, di sebuah hotel di sini,”katanya lagi.

“Kami ahli-ahli UMNO di pulau ini terkejut dan sedih, begitu juga ramai ahli UMNO di Semenanjung ikut sedih macam kami, tapi apa boleh buat, bukan kuasa kami,”tambahnya.

Menurutnya, Batu Putih yang telah menjadi milik Singapura itu

telah menjadi ‘tugu besar’ menandakan kebanyakan pemimpin dalam UMNO pada masa itu telah berjuang seperti ‘ menang sorak kampung tergadai’.

Kebanyakan pemimpin UMNO pada masa itu tidak memikirkan apa yang akan berlaku pada masa anak cucu mereka, kerana mereka mementingkan nama, power dan kebendaan, tegasnya.

Sementara itu, seorang penulis sejarah memberitahu, bahawa Tunku Abdul Rahman pernah memberitahu kepadanya, bahawa Singapura terpaksa ditolak keluar dari Malaysia kerana dikhuatiri parti-parti politik orang bukan Melayu menguasai negara ini.

Kalangan UMNO hari ini yang mahu meneruskan perjuangan suci mereka, hendaklah ada kesedaran akan kepentingan anak cucu Melayu beribu tahun akan datang.

“Apa ada masa bangsa Melayu berdaulat, kalau bumi tempat berpijak milik orang lain, air milik orang lain, jangan-jangan pada masa akan datang udara jadi milik orang lain,”katanya.

“Nasib baik projek jambatan bengkok yang menjadi kesayangan Dr. Mahathir Mohamad itu dibatalkan oleh kerajaan, kalau tidak ruang udara negara kita ini juga menjadi milik orang lain,”tambahnya.

No comments: