Friday, May 30, 2008

CEMAR KEMULIAAN PARLIMEN

Oleh: Wartawan Hal Ehwal Politik

Kuala Lumpur: Perbuatan dua orang ahli Dewan Rakyat dari parti pembangkang mengedar telur merah di sekitar dewan legar Parlimen sebagai kebudak-budakan dan mencemarkan kemuliaan Parlimen.

Pada Rabu lalu, ahli Dewan Rakyat (Segambut), Lim Lip Eng dan Loh Gwo Burn (Kelana Jaya) telah mengedarkan berpuluh–puluh biji telur merah kepada para hadirin di dewan legar Parlimen kerana meraikan genap sebulan mereka dipilih menjadi ahli Dewan Rakyat.

Lim Lip Eng dan Loh Gwo Burn sedang mengedar lapan biji telur merah.

Gambar, Berita Harian.

Lebih seminggu yang lalu sekeluarga orang India yang menyokong parti pembangkang telah mengadakan sambutan hari jadi anak mereka di dewan legar Parlimen.

Perbuatan keluarga itu telah ditegur oleh Speaker Dewan Rakyat, Pendekar Amin Mulia kerana mencemar kemuliaan Parlimen.

Kalangan mereka yang hadir sebagai pemerhati di Dewan Rakyat yang terdiri dari penyokong berbagai-bagai parti politik telah bersungut dan mengecam tindakan dua wakil rakyat dan keluarga India itu.

“Mengapa pihak keselamatan Parlimen membiarkan orang-orang yang membawa masuk kek dan bakul telur ke Parlimen, perbuatan itu menjadikan Parlimen bertaraf khemah dalam rimba,” kata pemerhati, Haji Salleh bin Ahmad’

“Kita, terutama orang Melayu, ada sopan santun, tau pilih mana tempat makan, mana tempat buang najis, tapi orang-orang tu biadab,” katanya.

“Saya berani kata, orang-orang itu bukan sahaja mencemarkan kemuliaan Parlimen, bahkan mereka biadab kepada Yang Dipertuan Agung, Perdana Menteri dan Kerajaan kita,” tambahnya.

Beberapa orang guru Melayu yang ditemui dalam kantin dan dewan legar Parlimen telah menyalahkan pihak DAP kerana memilih calon-calon untuk jadi wakil rakyat dari orang muda dan tidak ada pelajaran adab sopan dan ada resam orang Melayu.

Mereka kesal atas perbuatan wakil-wakil rakyat yang mengedar telur itu.

Sementara itu pengamal budaya Melayu, Haji Abdul Rahman Khamid menyeru pihak Parlimen supaya menjaga tata tertib Parlimen supaya ia tidak menjadi seperti pasar.

No comments: