Friday, June 17, 2011

PILIHAN RAYA MASJID PULAU PINANG

MASJID NEGERI PULAU PINANG

DYMM Seri Paduka Yang Dipertuan Agong, Tengku Mizan Zainal Abidin, sebagai Raja Pemerintah negara ini, tidak menasabah mendengar dan menerima pandangan pihak UMNO Pulau Pinang berhubungan dengan rancangan memilih ahli jawatan kuasa Masjid Negeri tersebut.
Baginda patut dan menasab berkanan akan hasrat kerajaan Pulau Pinang yang dikuasai Pakataran Rakyat – DAP, Pakatan Rakyat dan PAS – di bawah Yang Dipertuan Agong, yang mahu ajk masjid tersebut dipilih menerusi pilihan raya.
Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (bekas orang kuatn UMNO negeri tersebut), Datuk Seri Mohd. Yussof Latif yang mengetuai mesyuarat khas Persatuan kariah – kariah masjid Pulau Pinang mahukan jawatan kuasa Masjid Negeri dipilih mengikut cara lama; yang memungkinkan orang – orang UMNO menguasai Masjid Negeri tersebut.
Semua jemaah Masjid Negeri adalah dari umat Islam yang tidak menajdi ahli bedaftar Masjid Negeri (memang masjid tersebut tiak ada persatuan dan ahli), maka, pemilihan ajk masjid terswebut amat baik dipilih secara pilihan raya.
Amalan demikian – pilihan raya - telah dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada masa memilih orang – orang yang memikul tanggungjawab Masjid Nabawi Madinah.
Pengerusi Jawatsan Kuasa Agama dan Perdagangan Dalam Negeri, Abdul Malik Abdul Kassim dan Majlis Agama Islam Negeri Puolau Pinang mestilah brtegas uantuk meneruskan pilihan raya agar tidak menimbulkan keadaan yang memecah belahkan umat Islam disebabkan orang – orang UMNO menguasai masjid tersebut.
Piliah orang PAS, orang UMNO dan orang dari mana parti politik yang beragama Islam dan badan – badan Islam, asalkan tidak membawa ‘politik nasionalis, kapitalis dan sosialis’ ke dalam masjid tersebut.
Mengenai masalah tersebut, saya kita Yang Dipertuan Agong tidak perlua mendengar dan ambil kira pandangan persatuan – persatuan kebajikan, tetapi elok dan adil mengambil kira fi pihak kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Majlis Agama Islam Negeri tersebut.
Jika Yang Dipertuan Agong menimbang dengan cara yang saya kemukan itu, maka, Masjid Negeri Pulau Pinang akan dapat dielakakan dari berlaku krisis yang akan merunsingkan Baginda sebagai Ketuan JK Agama Islam negeri terseebut. – Mokhtar Petah , Pulau Pinang.



No comments: