Monday, June 27, 2011

MAKSUD AYAT QURAN




MEMERANGI ORANG KAFIR

... perangilah di jalan Alah akan orang – orang yang memerangi kalian (menentang, menghalang atau menzalimi kita untuk membela diri, keluarga, agama Islam) , dan jangan melanggar batas. Sesungguhnya Allah tidak menyayangi orang – orang yang melanggar batasan.
Dan bunuhlah mereka di mana sahaja kalian dpati dan usirlah mereka
Daritempat yang kalian diusirkan, fitnah (rintangan terhadap agama Islam an kaum muslimin dengan melakukan penindasan, penyiksaan dan pengusiran terhadap orang – orang Islam) itu lebih berbahaya dari pembunuhan . Dan jangan kalian perangi mereka di Masjidul haram, keculai, kalau mereka memerangi kalian di situ, bunuhlah mereka; begitulah pembalsana terhadap orang – orang kafir.
Tetapi, kalau mereka telah berhenti (memerangi kalian), sesungguhnya Allah itu Pengampun dan Penyayang.
– al Baqarah: 190, 191, 192.

-----------------------------------------------------------------------------------------


MASAKAN HARINI

NASI AIR

Beras dimasak hingga menjadi seperti bubur atau kanji Cina, iaitu berair.Lauknya, kangkung atau kailan yang digoreng beriar, beberapa jenis ikan asin yang digoreng, seperti ikan bilis, tamban dan ikan lain.
Tiada cili.
Pada malam tadi, saya telah makan ’nasi air’, di sebuah warong milik peniaga Melayu, tidak jauh dari stesyen keretapi.
Nasi air ini adalah menjadi makanan orng – orang Cina pekebun tembakau dan sayur pada tahun 1930 – an dan kemudian dimakan oleh komred – komred parti komunis Malaya – PKM – yang berjuang dalam rimba dan pinggir bandar kerana menentang penjajah Jepun dan Inggeris.

No comments: